• limali

Syjunta för gravida!

Favoritar! Massa bra tips ju!!!

• limali

Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!

• limali
    littlemisssunshine08 skrev 2012-05-16 09:11:37 följande:
    nja, om du gör 4 jättesmå och sen en stor som är lika stor som de 4 ihop kan det ju funka, men annars blir det nog jättesnett, eller om du virkar på varandra hela tiden. i vanliga fall gör man ju rutor som man sen syr/virkar ihop. är nästan själv klar med en filt :)
    Ja det var så jag tänkte!! Att göra några större som är som 4 små... men jag var bara lite bekymrad över om det skulle se konstigt ut!!

Visa gärna en bild på din filt när du är klar! :)
    Fixarfia skrev 2012-05-16 08:49:27 följande:
    Jo men det tror jag att jag sett någonstans... Fast jag tror att det var stickade rutor. Ska försöka komma på var.
    Om du kommer på, hör av dig!! :)
    Mlir skrev 2012-05-16 09:13:52 följande:
    det kan nog bli snygg men krävs nog en del planering för att få filten jämn i kanterna.

Jag skulle nog ta o googla på lapptäcksmönster och se på proportionerna mellan rutor där.. i lapptäcken är det ju rätt vanligt med rutor av olika storlek.
    Ska googla proportioner!! Tack för era tips!!!
  • limali
    Tallbarr12 skrev 2012-05-16 14:42:41 följande:
    Jag har sett en sån! På ravelry.com finns flera såna mönster. Ravelry är min virk- och stickmönsterparadis (och ganska många mönster är gratis), så rekommenderar det starkt till er alla!

Här kommer några länkar till filtar med olika stora rutor iaf (är inte säker på om länken funkar om man inte är medlem, men det är gratis, så... )

www.ravelry.com/patterns/library/square-deal-...
    www.ravelry.com/patterns/library/grannys-a-sq...
    www.ravelry.com/patterns/library/circles-to-s...

Annars så är den här underbar! www.ravelry.com/patterns/library/granny-squar...
     Man MÅSTE ju bara ha en super mario-filt!
    Tack så jättemycket!!!
    Nu är jag övertygad, det kan bli hur bra som helst!!!!  (mittenlänken var ju såå fin!!)

Tack igen!! :D
  • limali

Det blir även fint att sätta ihop alla mormorsrutor lite "luftigare"!! Kan inte länka från mobilen, men det finns en bra instruktionsvideo. Gå in på Drops hemsida, klicka på tips och hjälp och sen på mormors-rutor ihopvirkade!!!

• limali

Här kommer några av mina alster. Jag sitter där jag sitter, pga sammandragningar och foglossning och andra tråkigheter... Så i brist på annat har det pysslats lite!!

Små kompisar

Gallerfilt av restgarn

Gallerfilt (2)

Fler små kompisar

Fleecefodrad mormorsrute-filt

Bebynest i lapptäckstyg från Åhléns

• limali

Filifjonkan03-
    Precis som du skrev, varannan stolpe och fast maska. Busenkelt!!

Den ena filten är endast "galler" och den andra är 2 varv fasta och tredje varvet "galler"!

• limali

Hjälp ma!!! Vad ska jag sy? Inspirationen tryter... Har sytt ett babynest, blöjfodral, div godedjur, mössor av olika slag, skötunderlägg, dregglisar... Är fortf nybörjare så det ska va hyfsat enkelt... Har ingen skrivare, så jag kan inte skriva ut mönster. Tar mig inte till bibblan, sitter där jag sitter pga sammandragningar och onda fogar, och jag vill sy NU!!! Några idéer?? :)

Svar på tråden Syjunta för gravida!