Jag har tagit bort det gamla tyget till min gamla vagga och sytt ett nytt efter det gamla tyget. Min vagga är av rotting, så hela klädseln bestod av två delar: ett långt, rektangulärt tygstycke där bredden = vaggans djup + 10 cm och längden = vaggans omkrets + ca 50 cm samt en bottenplatta.
Sidoklädsel: Tog det långa, rektangulära tygstycket. Vek in ca 2 cm tyg utmed hela långsidan och sydde en kanal där jag trädde in ett snöre (jag tog det gamla som redan fanns). Snörets längd = vaggans omkrets i ovankant. Sedan sydde jag ihop rektangeln till en cirkel (kortsida mot kortsida förstås). Sedan var det bara att tråckla fast kanaldelen av tyget mot vaggans ovankant genom rottingen. Resultatet blev ett lite rynkat tyg som ser mysigt ut!
Botten var ännu enklare - klipp till en bottendel i skumgummi eller vadd som passar botten, och sy ett fodral (två delar tyg som är en-två cm större än bottenplattan, sy ihop med raksöm, lägg i bottenplattan, tråckla ihop hålet för hand om du orkar).
Detta var superenkelt! Gissar att din vagga är mer besvärlig eftersom du frågar...