Trolltoka skrev 2012-11-16 12:23:18 följande:
Nej, inte svårt alls. Be henne kolla vad för modell det är (brukar kunna stå på själva maskinen) sen googlar du runt och läser om maskinen. Jag drog mig länge för att sy på overlocken när jag fick hem den. Var nästan rädd för att sy på den. Började med att sy en mössa. Sen var det kört! Haha. Nu skulle jag inte kunna klara mig utan den! Det knepigaste från början är att lära sig vilka rattar som är till vad och hur den ska träs. Men det är som allt annat, övning ger färdighet! Så är bara öva-öva-öva! Post-it lappar att sätta på maskinen med olika trådspänningsinställningar, diff, pressarfotstryck är toppen! Jag har ett helskotta från gång till gång att komma ihåg hur inställningarna var om jag har ändrat...
Det går fortare, blir hållbarare sömmar, rakare sömmar... Ja det finns ingen nackdel med att ha en!
Ja hon skulle kolla det och återkomma.
Jag minns att min mamma hade en overlockmaskin för typ 10 år sedan, minst, och den sydde jag ibland med men ändrade aldrig några inställningar eller behövde hitta rätt inställning. Toppentips det där med post-it lapparna! Det ska jag komma ihåg! :)