• veh

Syjunta för gravida!

Marilyn skrev 2012-11-01 11:28:07 följande:
    Saraisundsvall: jag sydde en babyskyddsfilt som vi använt ett tag. Dottern är nu 6 veckor. Har precis plockat bort den ur skyddet eftersom hon ändå behöver overall när vi åker och filten används inte då. Tänker mig att filten är bra att ha när det fortf är relativt varmt ute, men nu när det börjar bli kallt och bebisarna behöver mer kläder, så känns den onödig. Mitt tips är att du syr en filt som du kan använda i vår! Jag gjorde min med fleece på ena sidan och trikåtyg på den andra.

Fast man ska ju inte ha en alltför tjock och bylsig overall i babyskyddet, då kan man ju inte dra åt bältet såpass att barnet sitter säkert. Bättre då att ha en tunnare overall, eller enbart fleecekläder, och sedan filt/filtar ovanpå. Mitt första barn föddes på vintern, och hade då en tunn fleeceoverall - även när det var -20 grader. När vi bar ut babyskyddet till bilen så la vi filtar över, och så hade barnet vantar mössa och fårskinnstossor på sig. När det blev varmt i bilen så kunde vi ta av filtarna.
  • veh
    Queen Of Darkness skrev 2012-11-29 08:59:24 följande:
    Skulle behöva lite råd! Varje julafton brukar barnen få två paket på morgonen här hemma. Ett med någon leksak så dom håller sig sysselsatta tills tomten kommer och ett paket med kläder som dom får ha på sig den dagen. I vanliga fall brukar vi köpa "finkläder" (klänning/skjorta osv som passar fint även till bortbjudningar) men i år vet vi ju inte riktigt hur allt ser ut då vi är beräknade till den 20:de december med syskon. Vi har planerat att ha julafton här hemma som vanligt med min pappa och syskon men vi vet inte hur det kommer se ut runtomkring, ifall vi kommer iväg på de middagar osv som vi har inbokade. Så vi kom överens om att barnen ska få nya kläder men mer i mys/lekstil så dom kan använda dom när som året runt. Jag har beställt det här tyget från liandlo och tänkte att flickorna får varsin långärmad klänning med röda kantband och eventuellt någon röd spets påsydd nertill för lite "finkänsla". Till det ska jag köpa röda strumpbyxor. Bebis får en likadan klänning om det är en flicka och om det är en pojk blir det en body (röda kantband) och ett par röda velourbyxor. Problemet är sonen, han är nästan 20 månader och lite för stor för body men röda velourbyxor och någon tröja med röda kantband hade jag tänkt mig. Nu vill jag dock få lite "finkänsla" över tröjan med och vet inte riktigt vad jag kan göra för att det inte ska bli flickigt. Någon som har något bra tips?Och ja, är det någon som har någon bra beskrivning på hur man lätt gör hårband i trikåtyg (tänkte att flickorna ska få det ifall tyget räcker till).
    ♥ Amanda, Isabella, Casper & Majs ♥

Gör typ som en T-tröja upptill. Med knappar ifram, och en röd krage. Skulle jag tycka blev snyggt
  • veh

Jag läser denna tråden med intresse, och hoppas ha litet tid att pyssla till min kommande bebis (nr 2) så småningom... Men jag blir litet fundersam när jag läser om alla babyskyddsfiltar, eftersom jag fått höra att man absolut ska ha så litet som möjligt under bebisen. Det gäller då även i klädesväg. Nu försökte jag hitta en bra länk på det, men detta var det bästa jag kunde åstadkomma... www.barnibilen.se/babyskydd_fr%C3%A5gor_svar.html/ Vad jag fått lära mig så ska barnet sitta så fast som möjligt, dvs bältena ska gå att dra så nära kroppen som möjligt. Därför ska man undvika fluffiga filtar, overaller o.s.v. Jag skulle därför själv inte göra någon filt som bältena kan dras igenom. Jag fick mitt första barn på vintern, och satte då barnet i babyskyddet (som förvarades inomhus, inte i den kalla bilen), och sedan la jag på vanliga filtar över barnet. Ofta en gallerfilt och sedan någon fleecefilt över det, vet att jag funderade på att göra en fleecefilt med en sida som var vindtät och som man kunde fästa runt babyskyddet med tryckknappar eller kardborreband, för att kunna bära ut barnet mer väderskyddat till bilen... Men det hann bli vår innan det blev aktuellt Hur som helst, en tanke värd att fundera på. Och så hoppas jag kunna komma med litet bilder så småningom...

• veh

Fast, det spelar ju ingen roll om det luftiga materialet hamnar under eller över, egentligen? För oavsett vilket gör det ju att bältet inte går att spänna lika tight, men vid en krock så kan det komprimeras ihop. Och för en liten bebis är ju alla krockar svårhanterliga, både bakifrån och framifrån, även om det är vid frontalkrockar som krafterna blir störst. Vid en krock bakifrån så riktas ju kraften åt andra hållet, in mot stolen, för att sedan komma en rekyl åt andra hållet. Och hur man än gör så ska man ha så litet som möjligt mellan både barnet och bältet, samt barnet och stolen, för att det ska bli så säkert som möjligt. Och det var inga som helst problem med kanande lösa filtar, jag hade en filt som jag stoppade in litet vid sidorna - funkade finfint, behövde aldrig rättas till. Och var väldigt lätt att bara dra bort med en hand, när det sedan blev varmt i bilen. Men men, det är inte mitt barn som råkar illa ut vid en ev. krock. Jag vill bara lyfta fråga, så att alla har möjlighet att fundera på det.

Svar på tråden Syjunta för gravida!