• FVA

Syjunta för gravida!

Filifjonkan03 skrev 2012-07-06 12:23:23 följande:
    Är inte det vad som kallas för sy-möte?
    Syjunta trodde jag :)
  • FVA
    trz skrev 2012-09-07 00:07:14 följande:
    Hur svårt är det att sticka en fläta? Tror det heter så.. Om man googlar på bilder och skriver sticka fläta kommer det upp andra bilden vad jag menar..
    Jag kan egentligen inte sticka alls.. Kan inte börja och göra maskor eller någonting. Det enda jag kan är att fortsätta och göra det där vanliga enkla? Igenom tråd över och ut igen.. Någon som fattar?
    Nu vill jag ha en filt/pläd i något mysigt garn med en stor sån fläta på.. Har hittat en sådan på en hemsida men är inte beredd att betala 1300 för en filt. . Tänkte om någon här kanske har något tips?
    Jag har stickat mycket flätor. Det är inte jättesvårt, men du ska känna dig ganska säker på att sticka "platt" först, så du inte tycker att räta/aviga maskor är jobbigt.

Enklast har man en extrasticka som man flyttar maskor med. Sök på google på "cable knitting", så får du jättemånga träffar.
  • FVA
    trz skrev 2012-09-07 22:36:01 följande:
    FVA: jag får nog ge upp.. Kan inte ens räta/aviga och att sticka har aldrig vart min grej, det hår för långsamt :( får drömma vidare om min pläd och leta reda på någon som kan tänka sig att sticka en åt mig för en slant.
    Du kanske gör rätt i att inte ta en pläd med flätor som första projekt. Sticka en liten mössa istället, eller halsduk. Sticka är för roligt för att låta bli
  • FVA
    MammaMia88 skrev 2012-09-24 09:47:52 följande:
    Jag behöver hjälp av er stickare här inne

Jag ska sticka en mössa åt min minsting (hon är iofs inte så liten, men ändå). Jag har 96 m på rundstickor och enligt mönstret ska jag minsta 11 maskor jämnt fördelat på dessa 96m.....men jag får inte ihop hur många maskor det ska vara mellan minskningarna. Jag satt hela dan igår och klurade på det, men jag har nog fått hjärnstillestånd eller nåt för jag fattar inte alls!

hjälp  
    Om du tar 96/11 far du 8,7. Jag skulle sticka 7 maskor - sticka ihop 2 och repitera. Da borde du ha minskat 11 maskor nar du har slut pa varvet.
  • FVA

Var koper man bra sma dragkedjor? Jag ska sticka tills det blir lagom langd for en dragkedja, men funderar pa i vilka storlekar de finns?

(Misstanker 8 - 10 - 12 cm?)

• FVA
    MammaMia88 skrev 2012-09-24 12:34:04 följande:
    Har för mig att jag provade det, men slutar hela tiden med att jag får sticka tillbaka för att det inte blir jämnt. Var en rätt dum beskrivning enligt mig Fast så är jag ju inte heller världens mest vane stickare...
    Det kommer inte ga jamt upp, men tillrackligt jamt upp. Du bor ha nagra maskor kvar pa slutet. :)
  • FVA
    Trolltoka skrev 2012-09-24 22:57:57 följande:

Yes, har sytt ett gäng Vad funderar du på?

Kolla Bibbistextil.se! Hon brukar ha det mesta!
    Tack for tipset. Hittade pa stoff och stil, och bestamde mig for att sticka till 10 cm. Da kan jag nog kopa lite var som helst sen var tanken :)
  • FVA
    Marilyn skrev 2012-10-30 09:46:31 följande:
    Jag vill också att min man lär sig att sticka och virka! Då kanske det inte blir lika många suckar när jag vill gå in i en garnaffär eller kommer hem med något nytt till samlingarna

Har också lärt mig sticka i helgen, kan redan virka och behöver en ny utmaning. Håller på med ett par vantar till 4-åriga dottern. Vet tyvärr inte vad som är ett bra nybörjarprojekt, förutom vantar och sockor. Jag tänkte sticka flera stycken och sedan para ihop dem som passar bäst och sedan repa upp det som inte blir bra eller donera till dotterns dockor.

Jag skulle säga att kan du sticka strumpor kan du sticka det mesta. Mössor och halsdukar är lättare. En bebiströja borde inte vara något problem heller.
  • FVA
    Viktoria1 skrev 2012-11-19 17:37:35 följande:
    Hej alla!

Startade precis en liknande tråd men hittade nu hit =)

Jag virkar ett överkast till spjälsängen, gör mormorsrutor som jag virkar ihop.

Är nybörjare och undrar om någon har tips på något annat roligt man kan virka eller sticka till den blivande bebisen som inte är allt för svårt?

Jag skulle säga att det lättaste att sticka är en halsduk, sen kommer mössa. Det finns mycket gratismönster på garnstudio.se (och Ravelry.com om du inte har något emot engelska mönster).
Svar på tråden Syjunta för gravida!