Inlägg från: JohannaS03 |Visa alla inlägg
  • JohannaS03

Syjunta för gravida!

Hoppar in i den här tråden. Är i v 6+2 bara än så länge och jag har bestämt att jag ska vänta till efter v  12 innan jag börjar sticka babykläder. Men jag älskar att sticka och särskilt babykläder. Har stickat till alla jag känner som fått barn, men nu är det äntligen dags att sticka till min egen!

Så jag hoppas på att få lite inspiration här i tråden! Någon skrev om amigurumis och det kan jag ju börja virka... Känns inte lika känsligt om det skulle gå åt helvete med graviditeten! 

• JohannaS03

Tilda garn är jättebra tycker jag! Köper nästan bara garn på nätet, om jag inte har jättebråttom och vill börja på nåt projekt... Det är alltid billigare men man måste ju räkna in frakten, jag brukar beställa lite mer när jag ändå beställer för att fraktkostnaden ska minska!!!

• JohannaS03

En fråga: vad är en overlock???

Vad gäller priser så är det definitivt billigare att köpa, jag vet inte när det gäller sy, men att sticka och virka i alla fall. Om man dessutom tänker på alla timmar man lägger ner så är det definitivt dyrare. Men man får ta det på nöjeskontot brukar min mamma säga. Är ju mycket roligare med nåt man gjort själv!

• JohannaS03

GRRRRRR!!! Håller på med ett lapptäcke, ett sånt med sexkanter. Det sys för hand och jag har suttit i två timmar i kväll för att nu inse att jag gjort fel Bara sprätta upp och göra om...

• JohannaS03

Weasley: vad har en spjälsäng för mått?

• JohannaS03

Tack! Tänkte mig att lapptäcket skulle vara till sängen.

• JohannaS03

Åh vilka fina babynest ni gör! Jag är tyvärr ingen mästare på att sy, sticka är min grej.

Jag är fortfarande lite insnöad på priser och jag tror att det lönar sig mer att sy och sticka till en bäbis. Då går det inte åt så mycket garn eller tyg och bäbiskläder är dyrt i förhållande till hur mycket tyg det är.

Sen har du helt rätt Trolltoka att man får egen design och ingen fattig har utnyttjats!

Ett tips som min syster gjorde var att hon köpte stora kläder second hand och sydde barnkläder av! Blev jättebilligt och bra för miljön!

• JohannaS03

Har också en fråga om babynest. Ni som sytt vad har ni använt för typ av tyg? Är det "vanligt" bomullstyg som typ i lakan, eller mer trikåliknande???

• JohannaS03
    nalleryd skrev 2013-01-22 15:53:44 följande:
    Så smart att återanvända, att jag inte tänkt på det innan, har ju 2 klänningar i gardroben jag kan göra byxor av :D

Visst! Billigt och bra för miljön också!
  • JohannaS03

Så har jag äntligen gjort färdigt nånting så jag kan lägga upp bilder...

Först en liten tröja som jag stickat till typ alla jag känner som fått barn och alla tycker de är jättebra! Så några såna ska jag fixa...

Och så lapptäcket...

• JohannaS03
    Aileen Allannah skrev 2013-01-29 22:04:17 följande:
    Du har ingen beskrivning till tröjan? Såg hyfsat enkel ut? Superfint lapptäcke!

Det är superenkelt. Hela tröjan stickas i ett stycke, nedifrån och upp och sen ner igen på andra sidan...

Lägg upp 70 maskor. (Jag använder Tilda-garn på stickor 3½)

Sticka ribbstickning 2 räta 2 aviga. På rätsidan ska du börja och sluta med två räta.

När arbetet mäter ca 2 dm:

Sticka de första 24 maskorna rätstickning (alltså räta maskor från båda hållen). Den 22 mittersta maskorna fortsätter du sticka ribbstickning som tidigare. De sista 24 stickas rätstickning. Gör detta i 12 varv (fram och tillbaka är 2 varv)

Maska sedan av de mittersta 22 maskorna. Varje axel stickas sen för sig, rätstickning i 24 varv på varje sida.

Lägg sedan upp 22 nya maskor i mitten (nu har du kommit till tröjans "baksida"). Sticka dessa mittersta med ribbstickning (precis som innan du maskade av) och de 24 maskorna på båda sidorna stickas rätstickning) Precis som tidigare i 12 varv.

Resten av arbetet stickas alla maskor med ribbstickning, som i början tills tröjan är lika lång på båda sidor. Maska av och sy ihop i sidorna. (Jag brukar sy upp till lite under där du börjar med rätstickning.)

Man kan sticka allt i en färg men jag brukar lägga till några ränder under ribbstickningen för att det inte ska bli så tråkigt. Men det gör man ju som man vill...

Hoppas du förstår. Det låter lite krångligt men när man väl fattat är det lättare. Fråga om du undrar nåt!      
  • JohannaS03

Nån som bor i Stockholm och som ska på symässan i helgen? Hoppas kunna fynda garn och kanske lite tyg..;

Svar på tråden Syjunta för gravida!