• Tirja

Syjunta för gravida!

IdaValo skrev 2012-05-12 20:45:59 följande:
    Hej alla! Jag vet att de mest är saker sydda för de små som kommer upp här, men här är lite som jag sytt till mig själv.  Trikåkjol  och festklänning, båda sydda i tyg från Stoff och Stil.  

Vilken otroligt fin klänning, vad har du använt för mönster, eller har du gjort det själv kanske? :)
  • Tirja
    jhk88 skrev 2012-06-03 16:26:43 följande:
    Hej alla inspiratörer i denna tråd=)

Jag undrar om det är någon som vet någon hemsida som säljer skummadrasser i storlek med att kunna använda de till babynest?

Tacksam för svar=)    
    Jysk har något som heter hobbyskum, det köpte jag och tänkte använda till mitt babynest, har dock inte kommit så lång med det än!
  • Tirja
    elinp88 skrev 2012-07-09 22:34:54 följande:
    Jag satt och funderade på om jag skulle försöka sy någon skötbädd till skötväskan... är det någon som gjort detta, har något tips eller någon ide (både negativa och positiva)?

Funderingen var att ha ett snyggt tyg på baksidan, plastad frotte på framsidan (som ju är lätt att torka av) och ev. en snygg kant runt plastade frotten.. Men sen är det ju det att man kanske ska ha någon sort stoppning med, som inte blir allt för tjock, så att man typ kan vika ihop skötbädden...
    Jag sydde en "skötbädd" nu till räkan i magen, tog en fleecefilt och en sån där plastduk (sån man har på tex köksbordet eller uteplatsbordet som man bara kan torka av med en trasa) och sydde ihop, den blir lite mjukare eftersom fleecen är lite tjockare än vanligt tyg,  och plastduken fastnar inte det som kan komma ur blöjan på :)
    Tror den kommer funka helt okej!
  • Tirja
    carooo skrev 2012-07-10 11:02:54 följande:
    sydde också en skötbädd, använde mjuk fleece på insidan och vaxad textil på utsidan.. et litet kardborreband på det så var den klar
    Precis :D Tyckter den känns precis lika bra som den som följde med skötväskan vi hade åt sonen :)
  • Tirja

Nu har jag smygit i den här tråden i flera månader men pga graviditeten inte orkat göra något nästan.
    Men igår blev jag klar med en mobil att ha över skötbädden :)
    Har lite dille på Ugglor!

Helt virkad!
    Har provat att hålla den över lillan och hon gillar att titta på den, så nu hoppas jag att jag lyckas få upp den också :)
  • Tirja

Ugglorna i mobilen är gjord efter ett mönster hos kungenochmajkis blogg! Finns massor av fint där. Ska ge mig på att virka en ugglemössa till dottern därifrån. Min dator gick sönder annars hade jag svarat tidigare

• Tirja
    Marilyn skrev 2012-09-21 16:18:35 följande:

Här kommer en bild på filten som syddes under mitt värkarbete. Den är redan invigd med kräk! Bild på bebis med filt har inte hunnit tas tyvärr. Det som är positivt med filten är samtidigt lite negativt. Filten sitter alltid där och håller henne varm - när hon sitter i bilstolen. Men ska vi flytta henne mellan stol och vagn så har hon inte mycket kläder på sig under flytten. Men den kommer vara perfekt när vi ska läman och hämta storasyster på dagis!

Är det fullbredd på tyget du använt? Ska till och sy en åt en kompis bebis som kommer när som helst men tycker inte det blir som på bilden när jag viker :S Blir mer avlångt åt ett håll.
    ska det vara så?
    Tacksam för svar, av någon som gjort den :) Och gärna snart! 
  • Tirja
    piffsmile skrev 2012-11-27 02:35:09 följande:

Jag sydde en sån strax innan dottern föddes och gjorde min ca 1x1m, alltså inte fullbredd. Sen använde jag en tallrik för att få till de rundade hörnen Gillar filten jättemycket! Hon sitter aldrig o fryser i bilen och det är lätt att skala av ett lager eller två efterhand som bilen blir varm.
    Tack ^^ Gjorde precis så!
    Hade inte ork att vänta och det va nog lika bra för bebisen som ska få den tittade ut idag :) 
  • Tirja

Filten är klar, nu ska vi bara ta oss och överlämna den!
    Inte super snygg men för att vara första försöket och inte alls speciellt hemma på att sy så stora saker är jag nöjd. Och den kommer hålla den lilla prinsen varm här uppe i det kalla jämtland!
    (dottern som provsitter i den, hon vill nog ha en egen!)

Mössa och dreggelskydd åt dottern (Sitter numera namnlappar på dom också)

Några fler :)

• Tirja

Va lite snabb!

Mössa åt sonen!Mössa åt mig!

Mössa som skulle blivit till dottern men va för stor så kompisen fick den istället!

En uggle snuttis som jag pillade ihop ikväll!
    Och en uggla att hänga i barnvagnen!

Ber om ursäkt för instragram bilderna men dom är lättast att få tag på!

Lovar att jag inte gillar ugglor alls ;)

• Tirja
    Trolltoka skrev 2012-11-30 08:20:08 följande:
    Jättefina saker Tirja! (Var de du som kommenterade vagnen på bloggen?)
    Ja precis det va jag ;)
    Men får se hur det blir för oss, ena däcket är pajj och vagnen är gammal så det finns nog inga nya att köpa :(
    Jag som såg framemot att få pyssla om den!
    (Är rätt ensam om mitt namn än så länge tror jag vi är två i hela sverige som heter det) 

• Tirja
    lalasmama skrev 2012-12-01 10:04:11 följande:
    Tirja: hur har du skrivit Mamma på mössan? Den var jättefin!! Allt annat oxå!!
    Jag beställde ett sånt stryka på tryck på gladagrodan!  
  • Tirja
    weasley skrev 2013-05-17 11:36:53 följande:
    Påbörjade ett dregglismaraton till vår kräkbebis, blev fyra igår kväll och lär bli en hög till under helgen så vi klarar oss ett tag :p

Vart har du hittat de rosa fläckiga tyget! 
    Så läckert! 
  • Tirja
    weasley skrev 2013-05-18 11:31:00 följande:

Det är ett återanvänt gammalt linne från Lindex (tror jag det var) så tyvärr går det inte att köpa :/
    Önskar jag hade mängder, hade velat sy kläder till fisungen av det! 
    Misstänkte nästan det ;)
    Förstår det, det va helt underbart. 
  • Tirja
    katja1 skrev 2013-05-25 20:32:09 följande:
    Har sytt två solskydd till vagnen. Var lite klurigt att få det rätt och är inte helt nöjd men det får duga. Ska byta ut ringarna mot mindre så blir det mindre glipa upptill. Skyddar i alla fall bra mot sol och släpper ändå in luft. Tyckt att andra solskydd/gardiner täppt till för mycket så det blir för varmt därinne så därför ville jag prova mig på en sån här modell. Nertill är det en stålvajer som håller formen. Tyget är dubbelt och det undre tyget är tätt vävt så borde vara rätt bra UV-skydd.

Åh en sån vill jag också sy, men mina kunskaper sträcker sig inte så långt!
    Vad har du använt för stålvajer?
    Jätte fina vart dom! 
  • Tirja
    katja1 skrev 2013-05-27 11:30:52 följande:
    Tack så mycket! Jaadu, köpte på Bauhaus men fick leta över 1 h (väldigt kul som höggravid!) trots hjälp av en som jobbade där. Tydligen var det ett krångligare önskemål än jag trott... Köpte helt enkelt en som var tillräckligt stadig men ändå böjbar. Inte en så tunn att man formar den själv, tror den inte skulle hålla tyget sträckt. Det klurigaste var egentligen att hitta på rätt form på tyget, blev inte riktigt bra för mig för det var svårt att se hur det skulle bli på förhand.
    Okej ja då är det inte lätt, vi har inte ens bauhaus här ;)
    Får se om jag kan hitta på något :)

• Tirja

Vet någon av er vart man kan få tag på Regileneband förutom Bibbis textil (som har semesterstängt tills i augusti)? Eller om det heter något annat?
    Vore tacksam för svar :) Och helst en internetbutik då jag bor i Östersund, ska in och kolla våra tygbutiker men känner att chansen är ganska liten här! 

• Tirja
    Stormorsan skrev 2013-07-18 19:22:01 följande:
    Det brukar finnas på metervara i vanliga tygaffärer. 
    Får hoppas på det!

• Tirja
    magnea skrev 2014-01-31 12:29:43 följande:
    Jag ansluter mig till ert glada och kreativa gäng. Jag har 7 veckor kvar till bebis och försöker fördriva tiden... Har börjat sy igen efter 20 år! Och här är det första resultatet, ett lapptäcke som skall bli ettårspresent till bebisens kusin Glad
    Det blev ca 115x90cm.

Åh så fint!

Min dotter heter också Aila :) Inte så vanligt.

Svar på tråden Syjunta för gravida!