Syjunta för gravida!
Tänkte bara höra är det lättare/mer användbart (om man vill göra saker åt en liten bebis) att lära sig sticka eller virka? Har ni något tips på något superenkelt man kan börja med?
Förresten, hur gör ni andra när ni tvättar tyg? Jag har hittat ett supermysigt flanelltyg som jag ska sy ett spjälsängsskydd av. Men när jag tvättade det så fransade det sig ganska mycket (vilket inte är så konstigt eftersom det ju bara är avklippt, och dessutom blev det inte lika mjukt som innan eftersom jag inte vågade torktumla det (med risk att det skulle fransa sig ännu mer). Några tips på hur man bäst gör för att tvätta tygerna innan man ska sy?
Jag fick tips om att använda siden till örngott till bebisen. Det ger ju inte så stort motstånd så det sliter inte bort håret i fläckar som det annars kan bli när bebis ligger och gnuggar huvudet mot kudden.
Nu har jag fått tummen ur och fotat det jag hittills pysslat till lilltjejen i magen:
Spjälskydd, babynest och virkad snuttefilt:

Virkad filt:

Utöver dessa så har jag sytt ett par lakan till vagnen från gamla lakan, samt ett örngott i vitt sidentyg till en vagnskudde.
Idag ska jag ge mig på att sy babyskydds-filten (sån som Marilyn gjorde) eftersom jag äntligen fått tag på bra tyg! 4 dagar till BF, vi får väl se vad som mer hinns med
Jag tog ett gammalt örngott, sprättade upp och "fällde ut" omlottfliken. Sen sydde jag fast plastad frotté på insidan av den stora sidan. Det blev ett perfekt skydd till babynestet! Och tur var det för blöjan har redan läckt en gång (dottern är bara en vecka gammal ;) ) Också superenkelt och ett sätt att hålla babynestet rent!
Jag virkade i Drops Merino med virknål 4, gjorde hexagoner ist för mormorsrutor, blev jättenöjd! Förut har jag virkat filtar med mormorsrutor av Drops Paris och virknål 5, det blir också kanon men de blir inte riktigt lika varma eftersom det är bomull istället för ull.
Jag virkade en mormorsrutefilt i garnet Drops Merino, jättemjukt och varmt! Har virkat i Drops Paris också men det blir lite tyngre och inte lika varmt.
Svarta fårets Tilda är supermysigt men enligt mig för tunt att virka filt i, man lär få hålla på i evigheter ;) Men fantastiskt att virka amigurumis med!
Någon som har tips på vilka Ottobre-tidningar som har bäst mönster på bodys och byxor? Hittade så fina trikåtyger i mellandagarna så nu måste jag bara ge mig på att sy lite kläder till lilltjejen! Tänkte göra någon mössa och dregglis också och de har jag hittat bra mönster till på nätet, men skulle behöva lite vägvisning om vilka nummer av Ottobre som har bäst mönster. Nr 6/2007 har jag hört om, men visst finns det fler?
Jag tog ett gammalt mysigt örngott och klädde ena insidan med plastad frotté (samt "fällde ut" fliken så att det skulle bli tillräckligt långt). Det har vi använt som "örngott" på hela babynestet så att dottern aldrig ligger direkt i babynestet. Bara att ta av örngottet o tvätta när det behövs! Visst, då ser man aldrig tyget som babynestet är gjort av men jag hittade ändå inget tyg jag blev nöjd med