• MFJ

Syjunta för gravida!

hej!

jag har spanat in den här tråden lääänge nu och är så imponerad av allt ni gör!
    jag önskar att jag var lika duktig på att sy/sticka/virka som ni är.

ja har kommit på att jag vill försöka mig på att göra en sån där filt att ha i babyskyddet, som man kan vira runt barnet. såg att trolltoka hade gjort en sån som du kallade wrapper (om jag inte minns fel). det verkar ju väldigt smidigt, speciellt nu när det är vinter... (har BF nu på fredag)

det känns som något jag borde kunna klara av (bara sambon hjälper mig med symaskinen, jag har inte sytt på många år).

men några frågor jag har är...

1. finns det någon beskrivning någonstans hur man gör eller får man klura ut det själv? (borde kanske inte vara så svårt egentligen, men vore ändå ganska skönt att få följa en beskrivning)

2. vad ska jag använda för tyg? jag har ikeas superbilliga fleecefiltar (ljusblå) som jag funderar på att använda, men skulle gärna ha något annat tyg också...vad ska man har för typ av tyg då?

3. är det något mer jag behöver tänka på?

hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig :) 

• MFJ

åh! tack L1ber! det där borde ju till och med jag klara av!
    tror du det räcker om man gör bara fleece och flanell, utan nåt "emellan" eller blir den för tunn då? 

• MFJ

förresten....om man inte vill använda just flanell..vad ska man använda då...eller rättare sagt är det något man INTE ska använda? såg massa fina tyger på JNY som var "single jersey" kan man använda det? ja, jag är som sagt HELT lost i syvärlden så jag behöver all hjälp jag kan få :)

• MFJ

åh, kom på en till fråga! haha

i beskrivningen står det:
    To make your own hooded car seat blankie, you will need:

1 meter of flannel for the front another meter of flannel for the back 1 meter of cotton batting thread, scissors, etc.  menas det att tyget ska vara 1x1 m eller är det någon standardbredd på tyget som jag inte vet om och att det då ska vara 1 m långt och säg typ 140m brett?
  • MFJ

haha men åh, såklart! det hade jag ju kunnat räknat ut själv bara jag tänkt lite...
    där kan jag nog inte skylla på min okunskap i att sy....får väl skylla på graviditetshormonerna den här gången! haha

• MFJ

superfina byxor weasly!

måste bara fråga igen...kan man använda single jersey-tyg (och fleece) när man gör en sån där filt till babyskyddet?
    såg att JNY hade sååå fina tyger! 

Svar på tråden Syjunta för gravida!