• abinito

Syjunta för gravida!

Har fått för mig att jag vill virka en hjälmmössa till bebisen, men alla mönster jag hittar är för stickning. Jag vill ha en tunn mössa, inte tjock och klumpig. Nån som har nåt mönster?

• abinito
    Hickstead skrev 2012-12-31 15:38:20 följande:
    här finns en söt virkad mössa: www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Blo ggar/Blogginlagg/?entryid=146927

Sen finns det ju en del på Garnstudio också, markera "virkat" och välj baby i rullmenyn så kommer det fram lite... :)

Sen har jag en egen fråga av ren lathet också: Hur mycket tyg behövs det till basplagg för baby? Jag tänker främst på omlott-tröja, byxa och body.
    Jag har lite mönster men orkar inte leta fram dem ur röran i syrummet nu för att mäta och grejja utan hoppas på att någon har lite snabb-koll eller en enkel mall på hur mycket som kan gå åt för respektive plagg. Jag tänkte sy främst i storlek 56 och storleken över det.

Sitter och letar rätt på tyger att beställa efter att vi har varit på RUL på torsdag och förhoppningsvis vet könet på kotten i magen :)

Sen undrar jag också vad som kan vara bäst i materialväg för ett babynest. Bomull? Flanell? 

Jag får inte den länken till att fungera tyvärr :(
  • abinito
    Inasan skrev 2013-01-05 17:08:45 följande:
    Hej!
    Jag har följt denna tråd väldigt länge nu men har tidigare inte skrivit ngt.
    Vill börja med att säga att ni alla är väldigt duktiga och inspirerande Skrattande !
    Kände direkt att jag oxå ville ge mig på att göra ngt till vår lilla men har inte sytt sen jag gick i mellanstadiet, är idag 31 år! Nu har jag gått hemma i lite mer än en månad och har tagit tag i nga projekt jag velat göra länge Glad .

Vår lilla är beräknad 24 januari och är vår första Hjärta så det första jag gjorde va ett babynest till den lilla. Trots att jag inte sytt på vääääldigt länge blev jag riktigt nöjd över resultatet Glad .   

Fick efter denna i uppdrag av en vän att sy ett babynest för tvillingar, vilket en av hennes vänner väntar, så det tog jag mig an.

Idag blev jag även klar med en filt till babyskyddet som jag ville ha. Såg att nga här gjort ngt liknande och tyckte det verkade som en väldigt smart idé då den lilla föds in i den kalla årstiden Glad .  Dock blev det ingen påse av det utan en enkel filt att bara vira runt bebisen. Då vi inte vet kön fick det bli en svart och vit.

Tänkte att mitt nästa projekt ska få bli ett blöjfodral med skötunderlägg, hur jag nu ska få ihop det Flört .
    Tycker det är otroligt roligt att se vad ni gör och inspireras av alla smarta lösningar och idéer som ni har Glad .
    Ska ngn dag försöka mig på att sy kläder men är inte riktigt där än känner jag...

Keep up the good work {#emotions_dlg.flower} !   

Vilka fina grejer du har gjort. Smart idé med filten... har ganska många filtar här hemma, man kanske skulle ta och klippa några hål för bältet i nån av dem...
  • abinito
    Sara1985 skrev 2013-01-27 17:52:45 följande:
    Lägger upp en bild på det jag har sytt till den kommande bebisen. En lekfilt i lapptäcksteknik och en hängförvaring till badrummet. Båda blev helt klart över förväntan. Fick god handledning av min kära mamma.Här är förvaringen på plats. Och katten har hittat sin favoritsovplats...

Superfina :)
  • abinito
    Fjärilspirr skrev 2013-02-17 20:54:40 följande:
    Fina saker alla gör Idag har jag virkat en napphållare, var riktigt roligt.

Kan du inte visa bild? Blev lite sugen på att virka en till min tös.
  • abinito
    elinsc skrev 2013-03-01 09:41:38 följande:
    Fick en lite småtrasig tröja som hunden bitit sönder av min mamma. Den hade så mysigt tyg så jag funderade länge på vad man kunde göra av den. Och nu har den blivit en åkpåse till babyskyddet. Eller wrapper eller vad man nu kallar det.Tog bort ärmarna och dragkedjor, fickor och sånt. Sydde ihop den nertill lite omlott och gjorde en liten huva av ärmarna. 

Tror ni det räcker med att bara lägga ihop den eller kan det behövas någon slags knäppning/knytning? Vad tror ni?

Jag viker bara min, först över fötterna och sedan sidorna.
Svar på tråden Syjunta för gravida!