Inlägg från: Fjärilspirr |Visa alla inlägg
  • Fjärilspirr

Syjunta för gravida!

Hej;)

Jag väntar mitt andra barn i mitten av mars och ska nu vara hemma med graviditetspenning. Stora pojken ska vara på dagis 15 h/v så nu har jag tänkt börja sy och greja lite;)

Dom första projekten blir ett babynest och ett lapptäcke;)

Har läst lite i tråden från och till och det är så mkt fina saker alla har gjort

• Fjärilspirr

Nu har jag varit hemma ett tag med havandeskapspenning så nu har jag börjat greja, så roligtGlad Här kommer lite saker jag hunnit med.

Ett bebynest

En ringsjal att bära barnet i. 

Örngott o påslakan

Blöjfodral med plats för våtservetter o blöjor. Sedan ett fodral för pappersservetter.

Sedan har jag o 3 åriga sonen fixat till ett begagnat spjälsängsskydd. Ej sytt något, målat/tryckt med textilfärg.

• Fjärilspirr

Claudia gbg skrev 2013-01-24 21:28:38 följande:
    Weasly: shit så nice! Var har du köpt ringarna till sjalen? Sonen är snart nio månader och ska BARA bäras så nu måste jag ha en ringsjal som komplement till ergon..!

Här är en länk där man kan köpa ringar till ringsjal och sy beskrivning. 
    www.stellaris.se/index.php/baersjal-baersele-sjalringar-baersjal-c-25_76

www.babydesign.se/shop/assets/shop_files/ringsjalsbeskrivning.pdf

Första barnet skulle också bäras hela tiden så den ringsjalen jag har innan har jag använt väldigt mkt, kul att göra en till. Får se hur nästa barn är om det blir ett bärabarn det med.

Till bebynestet använde jag bommulstyg fast det tyget på kanterna var ett väldigt mjukt tyg, Man kan ju åka till en tygaffär och känna lite på olika tyger och ta något mjukt.

Till madrassen sydde jag botten som ett örngott, så det är enkelt att ta ur och i madrassen när man tvättar. Jag har lagt en bit plastadfrotte över madrassen inne i "örngottet"

• Fjärilspirr

IdaMaarja skrev 2013-01-29 17:24:37 följande:
    Vad för tyg använder man om man ska sy en ringsjal?

Till en ringsjal har jag använt ett bommullstyg från IKEA. Det viktiga är att det inte är för tjockt, det blir så knöligt och inget skönt för barnet el dig själv då, så ett tunnt tyg men ändå starkt. 

Jag använde det här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20153983/

Sjalen blev en aning stel i tyget, men det fungerar. Jag hade även ganska små ringar, finns en modell större som hade passat bättre till det här tyget. Här finns det ringar mina var nog storlek S, hade varit bättre med storlek M. www.stellaris.se/index.php/baersjal-baersele-sjalringar-baersjal-c-25_76

• Fjärilspirr
    soff82 skrev 2013-02-06 11:23:53 följande:
    Fick ta om alla foton på mina pyssel och gör nu ett nytt försök att få in mina bilder. Måste bidra till denna fantastiska tråd! 

Virkad giraff

Sängmobil sydd i filt och med påklistrade ögon. Gjordes när jag var gravid med dottern 2008 men används nu med så får följa med här också. Ska dock göra några nya "maskar" i lite andra färger tror jag. 

Filt till vagn/vagga. Enfärgade mormorsrutor då jag tycker fästa trådar är dödens plåga

Virkad skallra som fortfarande saknar nos och mun. Funderar på hur man gör så det blir fint, lutar åt att brodera på en nos och mun i den grå tråden i form av klassisk nalle-form. Svårt att förklara, men nästan som ett ankare i formen. 

Det helt underbara och praktiskt idén jag hittade i tråden! Smartaste och enklaste projekten någonsin! Jag köpte billiga fleecefiltar på jysk-rean, kostade inte många kronor och sydde ihop trippellager.
    Kommer verkligen underlätta vid exempelvis in i kall bil som sen blir varm utan möjlighet att krångla av varma ytterkläder på bebis. 

Fixat till skötbordsförvaring i vår tvättstuga i brist på annan plats. Sydde fickor i samma tyg som gardinen till tvättstugan. Botten grått tyg som även blev draperi för att dölja korgförvaring under den gamla diskhon från 70-talet. Upphängd med öljetter och sydde i en liten rundstav i trä i botten för stadgan. 
    Blev en egengjord skötbädd i 5 cm skummadrass som blev över efter jag och maken gjorde en vagga till bebisen. Klädde in madrassbiten i sådan där vaxduk som känns lite som textil. Efter läsning i tråden slog jag bara in madrassen i vaxduken som ett paket ungefär och tejpade ihop ordentligt med silvertejp på undersidan, inga hål som tillåter läckage någonstans 

Jättefina saker;)
  • Fjärilspirr

Ni som har gjort filtar till bilstolen hur har ni tänkt med hålen för bältena? Hur Länge tror ni att man använder en sådan filt? Har en liten bebis på gång i mitten av mars och på min bilstol flyttar man upp dom översta bältena på baksidan av stolen, lite svårt att förklara, men om jag ska kunna använda min filt lite längre skulle jag behöva göra hål/längre skåror för bältena som kommer ut vid höfterna och den som kommer mellan benen. Har ni gjort flera hål el skärt en längre skåra eller har ni gjort hål för det minsta läget bara? 

Har sytt en filt men har inte vågat mig på hålen än. Måste fundera lite.

Hoppas någon förstår vad jag menar, Fråga annars gärnaGlad

• Fjärilspirr
    Annoz87 skrev 2013-02-05 23:13:56 följande:
    Hallå! har någon sytt ett gosedjur eller någon leksak med bjällror i? håller på och syr en katt till min bebis och tänkte slänga in ett par bjällror men kom på att bomullen kanske stoppar ljudet? 
    Kanske går att ta tex en ask som man har fått när man köpt något smycke, Lägga i något som låter o sedan klistra, tejpa igen. 
  • Fjärilspirr
    Aileen Allannah skrev 2013-02-06 22:59:51 följande:
    Men gör ett hål till bara, eller så gör du det när du märker att det behövs. Om du ska ha i mars så kanske du inte behöver ha filten så länge, och om du gör hålen med lite marginal så kanske det räcker med ett par?
    Tack för svaretGlad  Det får nog bli hål som passar nu o sedan får jag se, går ju som sagt alltid att göra fler.
Svar på tråden Syjunta för gravida!