Inlägg från: retroaktiv |Visa alla inlägg
  • retroaktiv

Syjunta för gravida!

Har just köpt en overlock och tänkte försöka mig på att sy lite babykläder. Har en fråga dock... Ungefär hur mycket tyg går det åt till ett par byxor och en body? Hittar ingen info på nätet, och skulle vilja ha ett bättre hum innan jag beställer hem tyg.

• retroaktiv
    elinsc skrev 2013-02-25 19:44:24 följande:
    Jag brukar köpa 0,5-1 meter. Till bebisbyxor och body räcker 0,5m tyg (de är ju ofta rätt bred så man får ut mycket ändå så man får ju ut mer än ett par byxor och en body på det). Roligare att köpa lite av flera olika tyger än mycket av få. När jag syr till 4åringen här hemma köper jag 1 meter och det räcker gott och väl! :)
    Tack för svar! Kul... Ska genast lägga in en beställning på lite olika tyg Skrattande Har en liten fundering ang. kantband och mudd också... Hur mycket sådant går åt och vad ska man använda för typ av tyg till kantningen? Interlock eller vanligt jerseytyg? Vad är skillnaden egentligen?
  • retroaktiv
    elinsc skrev 2013-02-25 20:36:39 följande:
    Jag brukar köpa muddtyg och sen bara klippa ca 4 cm breda remsor som jag kantar med när jag syr i trikå. (se nabbgadda.blogspot.se/2009/03/tutorial- sy-kantband-i-trika.html så gör jag :))

Jag har ingen aning om vad skillnaden är. Tror att interlock är lite tjockare? Man kan säkert kanta med vilket som.. Trikå, interlock eller mudd men läste någonstans att det inte gick så bra att kanta med tunna tyger som trikå och interlock om man vill använda tryckknappar för då lossnar de lätt och förstör tyget.

Även med mudd köper jag lite av varje i olika färger för lite variation.. Lite extra i svart och vit.. Jag köpte 2 dm gul (som jag använde till byxorna och tossorna här ovan) och har hälften kvar. Var då rätt sparsam och tog ganska smal mudd så det beror ju på vilket resultat man vill ha. Men har du tänkt att sy mycket så är det ju roligt att ha hemma och det är ju inte så dyrt. Jag har köpt från 2 dm- 10 dm mudd åt gången.. Eller köpte 1 m svart som jag inte använt alls, men det är som sagt bra att ha :)

Tack igen! Glad
    Fin blogg dessutom... Den kan jag nog ha mycket nytta av framöver.
  • retroaktiv

Nu har jag provsytt lite med min nya overlock (Brother 4234D) och jag får pirr i hela kroppen! Skrattande Vill sy nåt nu! Är det nån som har nåt bra mönster alt. länk till ett par bebisbyxor? Gärna haremsmodell? (Och inte allt för avancerat då jag aldrig använt en overlock förut)

• retroaktiv
    weasley skrev 2013-03-04 18:36:19 följande:
    Pyl - jag vet faktistk inte, min mamma rekomenderade att de täcker en bit på sidan mot armhålan så att man inte blir kall, men det beror ju helt på hur stora bröst man sitter och ruvar på!
    Tror jag ska göra mina nästkommande lite större så att man kan ha ett gäng enbart för utomhusbruk kanske för att undvika mjälkstockning.. Men läste på någon sida att stora som en CD-skiva var bra så jag utgick från det.

retroaktiv -  om du har ett par fina bebisbyxor hemma kan du rita av dem och använda som mönster om du vill testa NUNUNU! (vilket man gärna vill när man har en ny overlock, haha!) Annars kan du googla på "baby harem pant" och hoppas att någon har lagt upp en beskrivning.
    Finns annars ett jättebra harembyxa-mönster i en Ottobre-tidning från 2011 som man kan låna på biblioteket, tror att elinsc nämde det exakta tidningsnumret några sidor bak i tråden Glad 
    Tack för tipset! Har beställt det där gamla Ottobre-numret... Väntar med spänning Skrattande
  • retroaktiv

HJÄLP! Är det någon som vet om man kan köpa måttbeställd skumgummimadrass (typ 7-8 cm hög) till ett vettigt pris nånstans på nätet? Tänkte göra en sittdyna till en bänk i badrummet...

• retroaktiv
    Pärlan80 skrev 2013-04-13 21:16:42 följande:

Ta in ett prisförslag från ABC Euro Soft. Handade där till min kökssoffa.
    Tack för tipset! Ska kolla...
Svar på tråden Syjunta för gravida!