Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Syjunta för gravida!

Hej alla händiga!! Jag funderar på att börja sy och tänkte börja med att köpa en symaskin. Men vad ska man köpa? På Lidl finns två symaskiner, en från Singer och en från nåt annat märke på 900 respektive 800 kr. Vad rekommenderar ni som en nybörjarmaskin som ändå har kvalitet och tillräckligt bra funktioner?

Det enda jag skulle vilja sy är tunikor i trikåmaterial till mig själv (och kanske lite kläder till min 4-åring också det i mjukt material). Har hört att stretch är svårast och egentligen kräver någon slags overlockfunktion. Men betänk att jag typ aldrig sytt.

Har ni nått symaskintips för mig? 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Jag refererade precis till denna tråd som sytråd och min man fattade ingenting

• Fiamedbarn
    Anna Hoj skrev 2013-07-01 11:10:43 följande:
    Om du vill ha en maskin med kvalité så skulle jag rekommendera att du lägger lite mer pengar på den. Det brukar vara värt det flera gånger om. 
    Ett bra exempel på en ändå billig(kostade runt 2000 kr), lättanvänd och stark symaskin med bra funktioner är den jag själv köpte för fem år sedan. Den kommer från Janome och modellen heter JR1012. Är supernöjd och jag har ändå provat många symaskiner av de stora märkena.

Men om det är trikå du ämnar att sy i, så är det absolut värt att ha en overlockmaskin. De billigaste brukar ligga på 2500-3000 kr. Här har jag tyvärr ingen modell att rekommendera, då jag inte har investerat i någon egen än.

Lycka till! 
    Tack för informationen! Men är inte en overlockmaskin svår att hantera? Jag har ju som sagt ingen syvana. Men det är ju bara mjuka tyger och stretch jag kommer att sy i, något annat är jag inte intresserad av...
  • Fiamedbarn
    Hjärtefröjd skrev 2013-07-01 12:51:08 följande:
    Alla OL jag testat har varit rätt enkla att hantera. Dock behöver en OL kombineras med en vanlig maskin (eller en som syr täcksöm) för att kunna fålla plaggen.
    Ojojoj, så jag behöver egentligen TVÅ symaskiner i startkitet Men jag har sett att det finns vanliga symaskiner med overlockfunktion...
    Diabetikern Jojo skrev 2013-07-01 12:50:38 följande:
    Fiamedbarn - De flesta "vanliga" maskinerna har elastiska sömmar som du kan sy trikå med! Min mamma syr en massa och tyckte att om jag skulle ha en overlock-maskin så borde jag gå en kurs för att kunna hantera den! Så jag nöjer mig med den jag har som verkligen inte är ngt speciellt men som syr vissa elastiska sömmar som jag använder mig av; främst den här:
    | | |
    | | | och den här _/\_/\_/\_
    | | |

Den första är en elastisk raksöm som jag brukar ha när sömmen syns typ på kantband eller vid vikt tyg i ärmslut! Den andra sömmen är som raksöm och zickzack i ett och den har jag på insidan av plagget när jag syr ihop delarna eller som dekorativ söm på dreggellappar! Man ska bara tänka på att ha raksömsdelen in mot plagget så att inte zickzackspetsarna sticket fram när man vänder plagget rätt!
    Tack för tipset! Då kanske det räcker med en maskin ändå

Men kan nån tipsa om en tillräckligt bra men ändå rätt enkel (och billig!) symaskin? Jag ska kolla in Janome! 
  • Fiamedbarn

Nu ska jag titta på symaskiner! Har läst några test och funderar på en Husqvarna Viking Emerald för ca 3000 kr (dyrt!!). Wish me luck

• Fiamedbarn

Nu har jag köpt symaskin! Och sytt mitt första kuddfodral Att sy var inte så svårt som jag trodde, men att mecka med tyget och få det rätt var knepigare. För att inte tala om att hitta roliga tyger...jättesvårt.

• Fiamedbarn

Vad duktiga ni är på att sy! Jag har precis börjat och köpte en egen maskin i förrgår. Försöker mig på att göra eget mönster efter min favorittunika men har fastnat på ärmarna. Är det någon som kan tipsa om hur man gör dom utan färdigt mönster? Jag har sett ritningar på en "kulle" och sen går det liksom ut på sidorna. Men när jag ritar efter där ärmen ska sitta fast blir det bara ovalt...

Ska försöka fråga i syaffären där jag köpte maskinen i dagarna. Vore så kul att börja sy så snart som möjligt! Har också hittat fint tyg till en barntröja, men där måste jag nog hitta ett mönster eftersom ärmarna var så knepiga...

Vet ni var det finns gratismönster på nätet? Både för barnkläder (tröja) och vuxna (tunika)?

Är det någon som gör kläder efter era egna som förlagor eller använder alla mönster? 

Ni får också gärna tipsa om nån bra nybörjarbok eller tutorial på nätet/syblogg/youtube.

Har i alla fall hittat fina tyger i viskos och elastan och de är svåra att få tag i!! Och dyra! Ska man kanske beställa på nätet eller har ni några tips? Är också intresserad av jersey, velour och andra mjuka tyger (de flesta i affären är stela).

Oj vad många frågor! Hoppas att ni kanske hittar någon att svara på! 

• Fiamedbarn
    Heobea skrev 2013-07-04 18:05:06 följande:
    Jag syr det mesta i klädväg, allt från trosor till tröjor. Jag är halvt självlärd, halvt lärd från/av min mamma.
    Jag har ritat av relativt många tröjor/trosor från befintliga plagg men det är inget jag rekommenderar att börja med. Bättre att köpa färdiga mönster och försöka hitta en modell som fungerar på dig.

Att rita ärmkullar är inte den enklaste du kan börja med. Jag hade nog, om det går, sprättat loss ärmen och ritat av den och sedan sytt fast den igen. konstrueramonster.se/patterns/overview/armove... har bra konstruktionstips. Men som sagt, jag hade om jag varit du hittat ett mönster som liknar tunikan och köpt det. Går bra med ett vanligt t-shirtmönster som man förlänger.

Det finns miljontals med tutorials och så på nätet, världens bästa guldgruva. PÅ facebook finns ett forum som heter vi sytokar, där allsköns tips, tutar, gratismönster etc. finns. Gå med där.

Det beror lite på vad du vill sy men Jenny Hellström Raus bok: från hood till skjortklänning är en bra bok med flera bra nybörjarmönster. Ottobre (magasin) har mönster för  både woman och kids. Går att köpa på välsorterade affärer typ coop forum eller dyl. Där finns bra instruktioner. Annars kan du alltid låna Meedoms bok barnkläder på bibblan. Den görs inte på svenska längre men har guldmönster att rita av.

Tyg är dyrt så är det bara. Jag handlar dock det mesta på stuv och på rea. Har nog gjort kanske 10st kjolar i vävda tyger av stuvbitar från Ohlssons sista tiden. Har betalat kanske 20kr/m om man slår ut det. Men jerseytyger är dyrare, av förklarliga skäl.

Annars säger jag bara, lär känna din maskin, sy i olika sorters material och lek lite innan du börjar sy plagg. JUst det, läs manualen till maskningen, där finns mkt gott att hämta. Det är nog en av få manualer jag faktiskt läst, om man undantar alla medicinstekniska prylar jag har på jobbet som krånglar.....
    Diabetikern Jojo skrev 2013-07-04 17:12:28 följande:
    Vet inte om tygerna är billigare på nätet med Jersey/trikå finns på tex jofotex.se, znokdesign.se, jonic-textil.se, tygpyssling.se och jny.se! Det finns många ställen på nätet och priserna är liknande!
    Tack för lite tips!

Min sambo frågade i syaffären idag och hon gav mig en idé om hur man ska göra.
  • Fiamedbarn
    Diabetikern Jojo skrev 2013-07-03 22:11:23 följande:
    Vad bra! Ja jag får nog göra det - blir så glad när man hittar lite annorlunda trikå-tyger så att det inte bara blir moln och stjärnor! Jag beställde från ett ställe som hade många annorlunda mönster men den trikån var så tunn, så tunn! Det går ju bra till sommarplagg men kan bli lite väl tunt till vintern!
    Det tänker jag är det svåraste med att beställa från nätet. Man kanske kan se vad tyget är gjort av, men inte hur det känns eller hur tungt/tjockt det är. Eller finns det nåt mått för sånt?

Jag har i alla fall provsytt en ärm i påslakan och ska göra en del ändringar. Sen blir det en provärm till eller så går jag direkt till tyget!

Kanske kan min första tunika bli klar i helgen!! 
  • Fiamedbarn
    Heobea skrev 2013-07-04 18:05:06 följande:
    Jag syr det mesta i klädväg, allt från trosor till tröjor. Jag är halvt självlärd, halvt lärd från/av min mamma.
    Jag har ritat av relativt många tröjor/trosor från befintliga plagg men det är inget jag rekommenderar att börja med. Bättre att köpa färdiga mönster och försöka hitta en modell som fungerar på dig.

Att rita ärmkullar är inte den enklaste du kan börja med. Jag hade nog, om det går, sprättat loss ärmen och ritat av den och sedan sytt fast den igen. konstrueramonster.se/patterns/overview/armove... har bra konstruktionstips. Men som sagt, jag hade om jag varit du hittat ett mönster som liknar tunikan och köpt det. Går bra med ett vanligt t-shirtmönster som man förlänger.

Det finns miljontals med tutorials och så på nätet, världens bästa guldgruva. PÅ facebook finns ett forum som heter vi sytokar, där allsköns tips, tutar, gratismönster etc. finns. Gå med där.

Det beror lite på vad du vill sy men Jenny Hellström Raus bok: från hood till skjortklänning är en bra bok med flera bra nybörjarmönster. Ottobre (magasin) har mönster för  både woman och kids. Går att köpa på välsorterade affärer typ coop forum eller dyl. Där finns bra instruktioner. Annars kan du alltid låna Meedoms bok barnkläder på bibblan. Den görs inte på svenska längre men har guldmönster att rita av.

Tyg är dyrt så är det bara. Jag handlar dock det mesta på stuv och på rea. Har nog gjort kanske 10st kjolar i vävda tyger av stuvbitar från Ohlssons sista tiden. Har betalat kanske 20kr/m om man slår ut det. Men jerseytyger är dyrare, av förklarliga skäl.

Annars säger jag bara, lär känna din maskin, sy i olika sorters material och lek lite innan du börjar sy plagg. JUst det, läs manualen till maskningen, där finns mkt gott att hämta. Det är nog en av få manualer jag faktiskt läst, om man undantar alla medicinstekniska prylar jag har på jobbet som krånglar.....
    Konstruktionssidan var till användning när jag gjorde provärmen! Plus att hon i sybutiken sa att man ska lägga till en cm mot hur långt ärmhålet är. Jag tror provärmen funkade men den blev för vid, och själva ärmöppningen lite för trång. Får nog även ändra i själva tunikamönstret så att ärmöppningen blir lite större.

Vad meckigt det är innan man kan börja sy! Men jag vill inte vänta för länge med att ge mig i kast med tunikan för då blir jag för harig. Har köpt ett tyg för halva priset som ska bli min provtunika. I värsta fall får den degraderas till nattlinne Sen har jag ett dyrare tyg med tyngre fall som jag ska sy av. Plus ett tyg till kortärmad tunika...

Jag kan ju aldrig lära mig att sy tunika om jag inte testar! Och jag vet inte om jag vill sy massa andra grejjer först som jag inte är så intresserad av. Det får nog komma sen.

I affären finns det SÅ många fina band och spetsar!! Jag skulle vilja använda dom så småningom men jag vet inte till vad!  
  • Fiamedbarn

Jag köpte min första symaskin för några dagar sen och har nu börjat komma igång med min första tunika! Har gjort ett eget mönster från en favorittunika och har idag sytt upp en ärmlös provtunika av påslakan. Och den sitter  fint!! Är så jäkla stolt!

Nu är det bara knepet med ärmarna och halslinningen kvar. Ska ta med mig det jag gjort till syaffären imorgon och be om lite tips. Ska också utgå från mönsterhjälpen som länkats tidigare och försöka skapa en ärm utifrån provtunikan. Har redan sytt upp tre provärmar och kommit fram till ungefärlig längd och vidd. Men det är knepigt!!

Hoppas nu på att sy den första tunikan under veckan i alla fall  

• Fiamedbarn
    faglin skrev 2013-07-06 20:47:15 följande:
    Vad blev det för symaskin? :)
    Det blev en Husqvarna Eden Rose - dvs samma som 116 men i en rosa specialutgåva med två extra funktioner - att man kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere och en inställning av maximal snabbhet vilket är bra för mig som nybörjare. Den kostade 4000 vilket var mycket, samma i ordinarie version kostar 3000.
  • Fiamedbarn
    faglin skrev 2013-07-07 13:56:13 följande:
    Beställde faktiskt också en sån för några dagar, 3300 kr tror jag jag betalade. Har du prövat den? Bra?
    Jag har inte så mycket att jämföra med Men jo den funkar bra tycker jag. Och snygg är den också - rosa däruppe och en ros där nere.
Svar på tråden Syjunta för gravida!