Inlägg från: Stumpan84 |Visa alla inlägg
  • Stumpan84

Syjunta för gravida!

Hej hej!

Tänkte jag skulle ge mig på att sy lite (som jag inte har gjort sen skolan :P) och tänkte då enkelt påslakan med örngott till spjälsäng men hur är lättast att sy det? Bör jag tvätta tyget innan det sys för jag vet ju att det krymper lite i tvätten...

• Stumpan84

När man ska sy sängkläder, räcker det med sicksack i kanten eller bör jag köra raksöm innanför med? 

• Stumpan84
    katja1 skrev 2013-08-09 11:41:04 följande:
    Raksöm också. Det ger en snygg och hållbar söm när den ska hålla slitage och många tvättar. Sicksacken gör du för att tyget inte ska fransa upp sig.
    Men när jag gjorde det så syntes ju sicksacken supertydligt.. eller ska raksömmen vara utanför sicksack? Imponerande att jag ens fick godkänt i syslöjd haha
  • Stumpan84
    Aileen Allannah skrev 2013-08-09 20:29:05 följande:
    Raksömmen ska vara innanför sicksacken, och sen vänder du ju hela rasket när du sytt ihop delarna, då syns ingen söm alls.

Ahhhh... Gud vad jag känner mig dum nu haha
  • Stumpan84
    sötare skrev 2013-08-10 11:05:21 följande:
    en grundregel när du syr raksöm som du kan använda dig av är att sy den minst 1 cm in på tyget från tygets kant :)
    Oj en hel centimeter? Hmm då får jag nog göra om. Tror inte jag sydde mer än några millimeter in :P
  • Stumpan84
    sötare skrev 2013-08-10 11:59:11 följande:
    du måste inte ha det men då slipper du att sicksacksömmen syns
    Ahh okey! Smart! =) Tur jag börjar med något enkelt innan jag testar på ett babynest ;)
  • Stumpan84
    katja1 skrev 2013-08-17 07:21:55 följande:
    Ikeas billigaste kuddar

Ninni85 skrev 2013-08-17 07:45:45 följande:
    Samma här, Ikeas 12-kronorskuddar!

Så ni har bara tryckt in 2-3 kuddar i den "rullen"? Vad har ni som "madrass"?
Svar på tråden Syjunta för gravida!