Inlägg från: demon tongue |Visa alla inlägg
  • demon tongue

Syjunta för gravida!

Jag pysslade färdigt två projekt igår. Först ut ett babygym med trädgårdstema: 

Några detaljer:

Ett äpple fyllt med ris:

En kanin med bollstump:

En sol med flärpar:

Moln med bjällror i:

Och sist ut en blomma med fladdriga, mjuka blad:

• demon tongue

Ja, det var kul, och lätt att bara byta ut leksakerna som man vill och variera. Jag blir sugen på att göra fler, med andra teman, men det räcker nog med ett till bebis :) Jag har gjort det helt från scratch, bågarna är gjorda av en rockring som jag sågade itu och klädde med tyg. 

• demon tongue

Jag vill sy ett lapptäcke till barnvagnen att ha i höst. Ovansidan av täcket ska bestå av lappar i tre-fyra färger, ganska stora lappar om nästan 10*10 cm, och upptill ska det ha en kant som är vit där jag kan fästa tygmärken med djur. Undersidan ska bestå av ett tyg, som är mysigt för bebis. Och inuti stoppar jag antagligen in ett babytäcke. Vilket typ av tyg rekommenderar ni att jag köper till detta? 

• demon tongue
    Heobea skrev 2013-08-27 21:15:39 följande:
    Jag rekommenderar vävda tyger till lapptäcken. Lättare att sy just likformiga rutor då de inte drar sig. Som undersida skulle jag nog antingen ta ett lite styvare trikåtyg men som är mjukt. Alternativt ett vävt tyg där med. Jag menar, lakan som vi har i sängen är ju inte speciellt hårda. Tvätta dock tygerna innan så att de kan krympa i lugn och ro.
    Tack för svaret! Jag har beställt tre olika vävda tyger till ovansidan men valde ett flanelltyg till undersidan. Det stod att det passade till t.ex. babyfiltar och pyjamasar så jag tänkte att det nog blir varmt och mysigt i höst. Ja, tvätta dem innan är nog en bra idé.
  • demon tongue
    ansof skrev 2013-08-28 18:00:19 följande:
    Tänkte oxå sy ett lapptäcke, med stoppning i, vad tror ni blir bäst? Plattvadd eller ett sönerklippt täcke?
    Jag tänkte svänga förbi Jysk någon dag och köpa ett av deras billigaste täcken, de har ett tunt för 50 spänn. Otroligt billigt tycker jag, och det räcker ju till en massa projekt, plus att jag vill ju ha ett ganska tunt täcke ändå. Det ska vara till hösten, inte till vintern, så det får inte bli för varmt, och inte kväva bebis, som ändå är rätt liten fortfarande. 
  • demon tongue
    jmynt skrev 2013-08-29 10:03:24 följande:
    vet inte var du bor men Ikea har täcken för 29 kronor. Men har man långt att åka blir det ju inte så billigt.
    Ja, det var ju ännu billigare. Jag har inte jättelångt till Ikea men från Södertälje där jysk finns har jag 20 min bilresa till till ikea. Jag har redan en 30 min resa till Södertälje men dit åker jag så ofta ändå så då blir det ingen extra resa. Men jag ska helt klart passa på att köpa något extra täcke till framtida projekt nästa gång jag är på ikea. 
  • demon tongue
    jmynt skrev 2013-08-29 11:43:42 följande:
    de har även kuddar för 12:- som fungerar väldigt bra som stoppning :)
    Jo, det har jag koll på :) Jag köpte sex stycken sist jag var där så de har jag i lager, men då tänkte jag inte på att jag kunde behöva ett täcke.
  • demon tongue
    Lillasyster82 skrev 2013-09-12 00:04:19 följande:
    Inget syprojekt men skoj ändå, min och min två månaders son i gips. Får se om jag gör något mer med den, om jag målar eller kanske förstärker konturerna på våra händer. Vad tycker ni?!

Vad gulligt! Jag har försökt göra avtryck av min sons hand i fingerfärg, men det är helt omöjligt. Han sluter handen när jag stryker på färgen, om jag väntar tills han slappnar av igen och trycker handen mot pappret rör han fingrarna igen så att det smetas ut. Det spelar ingen roll om jag gör det när han sover, han gör så ändå. Så jag har bara lyckats med fotavtryck hittills. Min son är också två månader. 
  • demon tongue
    Lillasyster82 skrev 2013-09-13 15:36:20 följande:

Försökte många gånger innan jag fick ett tillfredsställande resultat. Hade önskat att jag fått ett djupare avtryck men eftersom jag försökt så många gånger innan så är jag nöjd ändå.

Funderar också på att göra med vatten färg och ge till mor och far föräldrarna tillsammans med en bild. Eller varför inte trycka på tyg och sy något skoj av det?!
    Ja, jag har gjort flera fotavtryck och tänkte göra tavlor av dem. Jag har också tryckt direkt på canvastavla. Men att trycka på tyg vore ju också kul, men frågan är ju om man kan hitta någon tillräckligt mild färg som ändå funkar på tyg.
Svar på tråden Syjunta för gravida!