Inlägg från: Lillasyster82 |Visa alla inlägg
  • Lillasyster82

Syjunta för gravida!

Nu har jag följt denna tråden under en längre tid och inspirationen flödar, har en stor lust att börja pyssla - SY!

Av en slump åkte jag och min man förbi en tygaffär i Örebro när vi var där igår. Fick med mig min man utan problem men han tyckte det var långtråkigt efter ett tag (brukar gå bra när jag släpar med honom till olika affärer men detta var tydligen ingen höjdare). Fick i alla fall tag på mönster till gravidbyxor och klänning (klänningen kan jag troligtvis ha även efteråt) för halva priset. *jippy*  

Fick även tag i tyg till byxorna men mitt första projekt som "sömmerska" är att förlänga mudden på mina redan befintliga gravidbyxor. Har aldrig sytt mudd förut så undrar om ni har några bra tips på hur jag ska göra? Ska jag sy på en extra bit på den "gamla" mudden eller ska jag tabort den befintliga mudden och sen sy på en högre mudd? Är det något jag bör tänka på när jag syr dit en mudd och varierar det om jag ska sy på den redan befintliga resp tarbort den befintliga för att sy dit en högre mudd?? Fungerar det förresten bra att använda sig av en vanlig gammal symaskin, det enda jag har för tillfället men har gått i tankarna att införskaffa en overlock?     

• Lillasyster82

Tack för en mycket inspirerande tråd. Har funnit här under en längre tid och har även själv pysslat men som många redan nämnt så kan man ju inte lägga upp bilder på mobilen vilket är väldigt tråkigt. Men nu äntligen sitter jag vid en dator och har även bilderna här bortsett från en kjol jag sytt om som jag fortfarande kan ha nu (är i v 38+5) plus ett par gravidbyxor.

Första alstret till bebisen, ett babynest - har utgått från Stoff och Stils mönster, finns även tutorials för detta på nätet tex här http://junimamma.blogspot.se/p/babynest-monster-beskrivning.html.

Nästa projekt var att sy om min mans gamla utslitna skjorta som han tänkte slänga. Utgick från ett mönster sen jag själv var liten - skoj att kunna återanvända både gamla mönster men även kläder. :)

Framsidan

Baksidan

• Lillasyster82

*suck* Tryckte på fel knapp... Var ju inte färdig, men snart så.

Den sista bilden visar en filt som kan användas i babyskyddet men även i vår cykelvagn, chariot. Gjort hål på baksidan så att bältet går att träs igenom. Mycket enkelt att göra, mycket utförlig och lättanvänd tutorial finns här, http://www.imperfecthomemaking.com/2012/01/tutorial-hooded-car-seat-blankies.html?m

Nu ska jag fortsätta med mina projekt, nästa är tanken att sy om och fräscha upp en gammal barnvagn som jag fick av min bror. Hans dotter är 10 år och om inte jag minns fel så införskaffade även de den begagnad. Får se om jag hinner färdigt innan vår nya familjemedlem bestämmer sig för att titta ut. 

• Lillasyster82
    sötare skrev 2013-08-20 15:26:20 följande:
    typ hakklapp eller

Mindre än haklapp och så brukar de typ vara trekantiga fast kan även ha andra former.
  • Lillasyster82

Inget syprojekt men skoj ändå, min och min två månaders son i gips. Får se om jag gör något mer med den, om jag målar eller kanske förstärker konturerna på våra händer. Vad tycker ni?!

• Lillasyster82

När jag ändå sitter vid datorn laddar jag upp några till bilder på syprojekt.

Mössa som jag tänkte gjort en ut och insida i olika tyger men oj, så fel det blev och vad förvånad jag blev när jag insåg hur tokigt det faktiskt blev. Dock blev jag ändå nöjd med den även om den inte blev som den var tänkt.

Present till en vän i Tyskland som fått en liten pojk. Har även sytt en likadan napphållare till mig själv.

• Lillasyster82
    demon tongue skrev 2013-09-13 13:00:57 följande:
    Vad gulligt! Jag har försökt göra avtryck av min sons hand i fingerfärg, men det är helt omöjligt. Han sluter handen när jag stryker på färgen, om jag väntar tills han slappnar av igen och trycker handen mot pappret rör han fingrarna igen så att det smetas ut. Det spelar ingen roll om jag gör det när han sover, han gör så ändå. Så jag har bara lyckats med fotavtryck hittills. Min son är också två månader. 

Försökte många gånger innan jag fick ett tillfredsställande resultat. Hade önskat att jag fått ett djupare avtryck men eftersom jag försökt så många gånger innan så är jag nöjd ändå.

Funderar också på att göra med vatten färg och ge till mor och far föräldrarna tillsammans med en bild. Eller varför inte trycka på tyg och sy något skoj av det?!
  • Lillasyster82
    demon tongue skrev 2013-09-14 22:29:30 följande:
    Ja, jag har gjort flera fotavtryck och tänkte göra tavlor av dem. Jag har också tryckt direkt på canvastavla. Men att trycka på tyg vore ju också kul, men frågan är ju om man kan hitta någon tillräckligt mild färg som ändå funkar på tyg.

Ja, hade ju varit värt att kolla upp det med tygfärg. Får se om jag hinner med. Någon som kanske redan vet och vart köper jag det i så fall?
  • Lillasyster82
    Fjärilspirr skrev 2013-09-15 22:43:10 följande:
    Tygfärger finns på panduro. Har inte använt den på bebis hand/fot tryck men på lite större barn o mig själv 

Tack! Det blir till att ta sig till Panduro alltså.
  • Lillasyster82
    Ninni85 skrev 2013-09-16 17:53:02 följande:
    Vart köper du materialet till napphållarna (klämman och ringen)?

Nån annan kanske också har tips på inköpsställe för detta?!

Köpte själva napphållarna här, finns även klämmor här i några färger

www.stylishmom.se/

Just den klämman som jag använt på bilden har jag köpt på www.stoffochstil.se/. Tänkte använda dessa klämmor även till vanthållare med band mellan.
Svar på tråden Syjunta för gravida!