• elinsc

Syjunta för gravida!

Har suttit vid denna tråd och inspirerats bra länge nu. Kanske dags att bidra med några av mina alster!

Börjar med lite virkade ting..

Bzzz.. Mobil över säng/skötbord. Frihandad

Virkade babyconverse.. Frihandad

PacMan! Barnvagnsmobil Frihandad

• elinsc

Haha det roliga med spökena är att jag bara gjorde ögonen lite på måfå och sen hängde upp dom och då hade jag lyckats hänga dem så :P Hoppas att det ser ut så när jag hänger upp den i vagnen också :P

• elinsc

Tack :)

Här kommer lite mer jag har gjort.

Sytt nytt överdrag till skötbädd i vaxad textil från ebay. Gjorde även en liten blöjpåse (tänkt till använda tygblöjor)
    En gosig flodhäst och tossor i fleece.

Två bodys, en med lång och en med kort ärm samt en ullfrottéoverall! Mönster till bodysarna är bara avritat från en body vi hade hemma och overallen är från Ottobre, fast jag modifierade det ganska mycket.

Babynest och täcke till vaggan. Köpte detta tyg (bomullssatin) på ebay och stoppningen är från ett 30kronorstäcke från IKEA. Funka finfint! Och kostade inte många kronor!

Kommande projekt blir en filt till babyskyddet som jag sett några göra här :) Måste bara vänta på ett babyskydd så man har något att utgå ifrån.

Blir i alla fall grymt inspirerad av denna tråd så min lilla bebis kommer drunkna i hemsydda saker! 
  • elinsc
    weasley skrev 2013-02-04 14:26:13 följande:
    Fick en till liten beställning (min kommande bebis blir lite försummad på kläd-fronten just nu, men ska sy liknande saker till hen också!) på ett baby-kit med en dregglis, ett par tossor och en mössa. Både dregglisen och tossorna är vändbara, så man kan välja mellan havstemat eller de gula klövrarna.

Har bara sytt större grejer tidigare så det var kul med lite småsaker faktiskt :)

Hihi blev jättefint! Till min bebis! :) Tack!

Antingen beställer jag hemsytt eller så syr jag själv till min bebis. Men det är ju lite roligare än att handla på stan tycker jag :)

Mitt senaste alster blev en tröja och byxor i ullfrotté. Mönster på byxorna från Ottobre och tröjan gjorde jag lite på måfå från ett mönster jag har på en body (som jag ritat av från en body).. Jag hoppas de passar!

Börjar verkligen längta efter att gå på föräldraledighet nu.. Ska se till att beställa lite tyg lagom till dess så man kan pyssla på tiden innan. Just nu orkar jag inte så mycket med heltidsjobb och allt annat i livet. Har så mycket jag vill sy och pyssla med nu!
  • elinsc

Min bebis har även en storasyster som äntligen låter mig sy lite åt henne! Tidigare har hon tyckt att jag bara ska sy till bebisen.. Men nu vill hon gärna att jag syr åt henne med! Hon kanske trodde att jag skulle ge henne en body eller bebiskläder annars :P

Hon fick själv bestämma tyg och plagg och det blev en klänning/tunika med tåg!

• elinsc
    retroaktiv skrev 2013-02-25 19:33:39 följande:
    Har just köpt en overlock och tänkte försöka mig på att sy lite babykläder. Har en fråga dock... Ungefär hur mycket tyg går det åt till ett par byxor och en body? Hittar ingen info på nätet, och skulle vilja ha ett bättre hum innan jag beställer hem tyg.
    Jag brukar köpa 0,5-1 meter. Till bebisbyxor och body räcker 0,5m tyg (de är ju ofta rätt bred så man får ut mycket ändå så man får ju ut mer än ett par byxor och en body på det). Roligare att köpa lite av flera olika tyger än mycket av få. När jag syr till 4åringen här hemma köper jag 1 meter och det räcker gott och väl! :)
  • elinsc
    retroaktiv skrev 2013-02-25 20:03:13 följande:
    Tack för svar! Kul... Ska genast lägga in en beställning på lite olika tyg Skrattande Har en liten fundering ang. kantband och mudd också... Hur mycket sådant går åt och vad ska man använda för typ av tyg till kantningen? Interlock eller vanligt jerseytyg? Vad är skillnaden egentligen?
    Jag brukar köpa muddtyg och sen bara klippa ca 4 cm breda remsor som jag kantar med när jag syr i trikå. (se nabbgadda.blogspot.se/2009/03/tutorial-sy-kantband-i-trika.html så gör jag :))

Jag har ingen aning om vad skillnaden är. Tror att interlock är lite tjockare? Man kan säkert kanta med vilket som.. Trikå, interlock eller mudd men läste någonstans att det inte gick så bra att kanta med tunna tyger som trikå och interlock om man vill använda tryckknappar för då lossnar de lätt och förstör tyget.

Även med mudd köper jag lite av varje i olika färger för lite variation.. Lite extra i svart och vit.. Jag köpte 2 dm gul (som jag använde till byxorna och tossorna här ovan) och har hälften kvar. Var då rätt sparsam och tog ganska smal mudd så det beror ju på vilket resultat man vill ha. Men har du tänkt att sy mycket så är det ju roligt att ha hemma och det är ju inte så dyrt. Jag har köpt från 2 dm- 10 dm mudd åt gången.. Eller köpte 1 m svart som jag inte använt alls, men det är som sagt bra att ha :)

• elinsc

Kolla bredden på mudden också! Den gula jag hade var inte bred alls.. 45 cm bred tub tror jag (90 cm..) medan från ett annat ställe var det 65 cm (130 cm)..

Eftersom det faktiskt inte är så dyrt så kanske man ska köpa lite extra för det är sjukt drygt om det tar slut och ett syprojekt stannar upp för en sån sak :P

Svar på tråden Syjunta för gravida!