• Heobea

Syjunta för gravida!

Hej!
    Ny här, inte gravid än, även om vi jobbar hårt på frågan. Hehe!! Förhoppningen är att bli gravid under sommaren/hösten men jag gissar att min pco ställer till det i frågan. Så därför ska vi dejta gynekologen efter sommaren. (Svammel). Men jag tänkte att jag måste börja planera och fundera lite på saker att pyssla med. Lite galen jag vet.

Har sytt och stickat hela mitt liv, men inte så mycket babysaker. Ska bli spännande att få börja med sådant med. Har en liten låda med småsaker till ett ev. barn. Syr framförallt mycket till makens syskonbarn.

Hygienhäxan!
  • Heobea
    Fiamedbarn skrev 2013-07-04 16:35:38 följande:
    Vad duktiga ni är på att sy! Jag har precis börjat och köpte en egen maskin i förrgår. Försöker mig på att göra eget mönster efter min favorittunika men har fastnat på ärmarna. Är det någon som kan tipsa om hur man gör dom utan färdigt mönster? Jag har sett ritningar på en "kulle" och sen går det liksom ut på sidorna. Men när jag ritar efter där ärmen ska sitta fast blir det bara ovalt...

Ska försöka fråga i syaffären där jag köpte maskinen i dagarna. Vore så kul att börja sy så snart som möjligt! Har också hittat fint tyg till en barntröja, men där måste jag nog hitta ett mönster eftersom ärmarna var så knepiga...

Vet ni var det finns gratismönster på nätet? Både för barnkläder (tröja) och vuxna (tunika)?

Är det någon som gör kläder efter era egna som förlagor eller använder alla mönster? 

Ni får också gärna tipsa om nån bra nybörjarbok eller tutorial på nätet/syblogg/youtube.

Har i alla fall hittat fina tyger i viskos och elastan och de är svåra att få tag i!! Och dyra! Ska man kanske beställa på nätet eller har ni några tips? Är också intresserad av jersey, velour och andra mjuka tyger (de flesta i affären är stela).

Oj vad många frågor! Hoppas att ni kanske hittar någon att svara på! 
    Jag syr det mesta i klädväg, allt från trosor till tröjor. Jag är halvt självlärd, halvt lärd från/av min mamma.
    Jag har ritat av relativt många tröjor/trosor från befintliga plagg men det är inget jag rekommenderar att börja med. Bättre att köpa färdiga mönster och försöka hitta en modell som fungerar på dig.

Att rita ärmkullar är inte den enklaste du kan börja med. Jag hade nog, om det går, sprättat loss ärmen och ritat av den och sedan sytt fast den igen. konstrueramonster.se/patterns/overview/armoversikt/sitemapindex.htm har bra konstruktionstips. Men som sagt, jag hade om jag varit du hittat ett mönster som liknar tunikan och köpt det. Går bra med ett vanligt t-shirtmönster som man förlänger.

Det finns miljontals med tutorials och så på nätet, världens bästa guldgruva. PÅ facebook finns ett forum som heter vi sytokar, där allsköns tips, tutar, gratismönster etc. finns. Gå med där.

Det beror lite på vad du vill sy men Jenny Hellström Raus bok: från hood till skjortklänning är en bra bok med flera bra nybörjarmönster. Ottobre (magasin) har mönster för  både woman och kids. Går att köpa på välsorterade affärer typ coop forum eller dyl. Där finns bra instruktioner. Annars kan du alltid låna Meedoms bok barnkläder på bibblan. Den görs inte på svenska längre men har guldmönster att rita av.

Tyg är dyrt så är det bara. Jag handlar dock det mesta på stuv och på rea. Har nog gjort kanske 10st kjolar i vävda tyger av stuvbitar från Ohlssons sista tiden. Har betalat kanske 20kr/m om man slår ut det. Men jerseytyger är dyrare, av förklarliga skäl.

Annars säger jag bara, lär känna din maskin, sy i olika sorters material och lek lite innan du börjar sy plagg. JUst det, läs manualen till maskningen, där finns mkt gott att hämta. Det är nog en av få manualer jag faktiskt läst, om man undantar alla medicinstekniska prylar jag har på jobbet som krånglar.....
    Hygienhäxan!
  • Heobea

Jag köper tyg från znok, jny, liandlo, lilofant och tyglycka. Köper ibland i tygsamlarna och hos delatezz på fb. Köper oftast dock stuvbitar på ohlsson eller stoff&stil. Tror 80% av mitt tygförråd består av stuvar. Där typ 95% av de vävda tygerna är stuvar.

Hygienhäxan!
  • Heobea

Det här är det senaste jag har sytt. Dock till makens nyaste lilla brosdotter.
    Hygienhäxan!
  • Heobea
    Diabetikern Jojo skrev 2013-08-18 14:16:32 följande:
    Heobea - Vad fint! Och vilket gulligt uggle-tyg var har du köpt det?
    Det är ett darlingtyg så det finns på ohlsson. Jag har köpt det på tygfabriken men gissar att kanske jonic, jofotex eller så också kan ha det.
    Diabetikern Jojo skrev 2013-08-18 09:14:42 följande:
    Sötare - Tråkla ihop? Hur tänker du?
    <Du kan också tråckla på maskin. Öka stynglängden till max på raksöm, tada, lätt att sprätta, går fortare ön att sy förhand.

Hygienhäxan!
  • Heobea
    Februari skrev 2013-08-24 21:47:47 följande:
    Är det någon här som är med i sygruppen på Facebook och har lust att bjuda in mig?
    Jag heter fröken Februari på Facebook och har en skål blåbär som bild :)
    Hm, vet inte hur pigga admin är på att man lägger till egna medlemmar, men här är länken till den stora sytoksgruppen www.facebook.com/groups/159134154139266/
    Hygienhäxan!
  • Heobea
    demon tongue skrev 2013-08-27 16:09:29 följande:
    Jag vill sy ett lapptäcke till barnvagnen att ha i höst. Ovansidan av täcket ska bestå av lappar i tre-fyra färger, ganska stora lappar om nästan 10*10 cm, och upptill ska det ha en kant som är vit där jag kan fästa tygmärken med djur. Undersidan ska bestå av ett tyg, som är mysigt för bebis. Och inuti stoppar jag antagligen in ett babytäcke. Vilket typ av tyg rekommenderar ni att jag köper till detta? 
    Jag rekommenderar vävda tyger till lapptäcken. Lättare att sy just likformiga rutor då de inte drar sig. Som undersida skulle jag nog antingen ta ett lite styvare trikåtyg men som är mjukt. Alternativt ett vävt tyg där med. Jag menar, lakan som vi har i sängen är ju inte speciellt hårda. Tvätta dock tygerna innan så att de kan krympa i lugn och ro.
    Hygienhäxan!
  • Heobea
    demon tongue skrev 2013-08-27 22:01:51 följande:
    Tack för svaret! Jag har beställt tre olika vävda tyger till ovansidan men valde ett flanelltyg till undersidan. Det stod att det passade till t.ex. babyfiltar och pyjamasar så jag tänkte att det nog blir varmt och mysigt i höst. Ja, tvätta dem innan är nog en bra idé.
    Åh smart med flanell, tänkte inte ens på det som alternativ......!
    Hygienhäxan!
  • Heobea
    Defeateris skrev 2014-02-06 22:48:02 följande:
    Kanske lite off topic men jag försöker ändå. Jag har ett runt tygstycke som jag tänkte sy mig en kjol av, är det någon som har bra idéer på hur man gör bäst?

En cirkelkjol menar du? Då behöver du göra ett hål i mitten av cirkeln som motsvarar ditt midjemått och därefter sy på en linning. Jag brukar ha resår i mina cirkelkjolslinningar men det går ju lika bra att sy i en dragkedja och knapp.
    Hur du räknar: Vik tyget först på mitten (så att det blir en halvcirkel) därefter en gång till så att det blir 1/4 cirkel. Mät ditt midjemått, dra av ca 3cm och dividera därefter med 6 (2x3.14....). DÅ har du radien på den bit du ska klippa bort. Sätt sedan måttbandet vid spetsen som bildats högst upp (inte vid den svängda biten) och mät ut radien på ena kanten. Flytta därefter måttbandet mot den andra kanten och rita upp en 1/4 cirkel med samma radiemått hela tiden. Tänk att det hela ska bilda ett hål. Klipp därefter någon cm (beroende på hur mkt sömnsmån du vill ha) ovanför markeringen. Då bildas en cirkel med ett hål i. Sy fast en linning längs kanten. Tada, kjol!

Bifogar en bild som gör det hela lite enklare att förstå! Den översta högra kommer se ut som din vikta kjol med markering för var du ska klippa.

Hygienhäxan!
  • Heobea

Mitt lilla gudbarn, tillika min bästa väns dotter, fick detta lilla paket när hon föddes. Nu fem månader senare passar både byxor och mössa. Mössan är vändsydd med super mario på insidan. Fordonstyget kommer från kamelont och super mario från Ixat. Båda päronen är väldigt genusmedvetena och gillar båda data- och tv-spel. Kändes som en gjuten kombo!

Hygienhäxan!
Svar på tråden Syjunta för gravida!