• oliviaz

Syjunta för gravida!

Har under den senaste veckan plöjt nästan hela tråden, har ca 25 sidor kvar bara innan jag är ikapp!

Har den senaste veckan även inhandlat tyg, nya symaskinsnålar och annat smått och gott så att jag ska kunna roa mig min första semestervecka innan sambon går på semester.

Skulle smygstarta lite idag (har ju trots allt semester sedan kl 14 idag!) och satte mig för att provsy lite.

Fuskoverlocken funkade superbra på min Husqvarna 2000 men det var också det enda som funkade. När jag ska sy någon form av raksöm så blir det helfel med trådspänningen, antingen bara ett fågelbo på undersidan eller bara lösa öglor (visst måste det vara träd spänningen då??)

Visste sedan tidigare att maskinen måste in på service då den bara kan sy raksöm bakåt, förstärkt raksöm syr den dock framåt. Ringde den lokala symaskinsaffären och de har bara öppet på torsdagar hela juli och första veckan i augusti!!!!!

Så nu hoppas jag på hjälp härifrån! Tips på inställningar och trix för att få maskinen att funka!

Någon som vet om det finns fler symaskinsaffärer i Örebro förutom den vid Järntorget? Ska det inte finnas nån vid gamla busstationen? Vad heter den? (Är dom bra?) finns nån annan? Hittade inget när jag googlade.

Vill verkligen börja sy och har varit sååååååå taggad i flera veckor nu, snacka om antiklimax :(

• oliviaz

Har varit mycket sytt här i tråden men eftersom jag ännu inte fått ordning på min symaskin så har jag stickat och virkat lite senaste tiden istället. 

Ett par byxor, färgen syns dåligt men är typ lite melerade i en ljus jeansblå färg. 

Virkat innan jag ens visste att jag var gravid, tycker fågeln ser lite elak ut så ska nog göra om ögonen för att se om det blir bättre. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den men har tid på mig att planera. 

Också virkat sedan tidigare planen var att sälja eller ge bort men nu funderar jag på om man kan göra någon sorts mobil av dom men de kanske är för stora.... 

På stickorna just nu sitter en kofta/jacka men ska också ta en dust med symaskinen idag och se om jag lyckas bättre den här gången. Kanske har trådspänningen bestämt sig för att börja samarbeta :)

• oliviaz

Har köpt en begagnad babysitter (20 kr på loppis :) )som planen är att klä om. Men vad ska jag ha för tyg? Hade tänkt mig vanlig bomullsväv men nu när jag känner på originaltyget så känns det nästan lite vaxat. Tips på tyg? Någon annan som klätt om som har tips att komma med?

• oliviaz

Nån som har länk till babynestmönster där man fäst "korven" med kardborre, blixtlås el dyl? Skulle behöva lite vägledning hur det är tänkt. Eller om nån har och kan fota sitt eget! :)

• oliviaz
    LiaLovLuc skrev 2013-12-03 12:36:50 följande:

Hej! Kanske nån här som kan hjälpa mig hitta mönster som inte kostar alldeles för mycket el om nån vill dela med sig?? 

Är nybörjare på att sy kläder men har köpt så fina tyger och vill sy en enkel body, omlott el kuvert och muddbyxor samt mössor men hittar inga mönster.

Är gravid i v 28 och vill ju sy nåt fint till bebisen smile1.gif

Kolla på ditt bibliotek om de har Ottobre (tidning) och kolla in vad de har för böcker!
  • oliviaz
    Victrix skrev 2013-12-10 09:49:32 följande:

Blev inspirerad av era fina haremsbyxor och testade mönstret som las upp här i tråden. Har en omgång tyger på gång så det blir nog flera av denna modell. Det står 0-3 månader på, någon som testat på sin bebis som vet vilken storlek det är i cm?

Gud vilket sött tyg!

La du till sömsmån när du sydde? Skulle sy ett par häromdagen och kom inte ihåg om jag hade sömsmån på förra paret jag gjorde eller inte.
  • oliviaz
    Sommarnatt10 skrev 2014-01-15 08:08:56 följande:

Jag beställde ett 3kg (ångrar att jag inte vågade ta 5kg) hemligt tygpaket från JNY så nu ska här sys!! Igårkväll blev det denna barnvagnsmobil.

Skulle väldigt gärna sy ett par muddbyxor, men hittar inget mönster, tyvärr finns det inga sytidningar på vårt bibliotek... Någon som har nått tips?? phpojkGLx10280.jpg

Länkar till byxmönster!

laralil.blogspot.dk/2013/04/babybukser-med-ribkant-og-lommer-diy.html

sewing.craftgossip.com/free-pattern-back-gusset-baby-pants/2013/06/02/

thealisonshow.com/2013/05/tiny-harem-pants-sewing-pattern.html

Och en bra tutorial på hur man syr muddbyxor

gekko-attsyengecko.blogspot.se/2008/06/att-sy-en-byxa.html
  • oliviaz
    Defeateris skrev 2014-01-30 17:38:35 följande:

Var inne och handlade tyg och lite annat för 1000 kronor på Stoff och Stil idag, nu ska det sys babykläder..=) Köpte ett mönster på body i storlek 50 så jag hoppas kunna modifiera lite så att jag kan använda det till storlek 56 också i alla fall..

Men jag tänkte höra om det är någon som har ett bra mönster på byxor som skulle kunna mailas till mig, eller ett tips på var jag kan hitta gratis mönster på bra byxor (tänkte mig sådana med mudd.. De mönster som fanns på SoS på byxor gillade jag inte modellerna på.. =(

Jag länkade till några gratis mönster tidigare i tråden. Gå tillbaka nån sida så hittar du länkarna.

Lycka till!
  • oliviaz
    Sofie29 skrev 2014-02-14 12:00:24 följande:

Hej
    Jag tänkte sy napphållare (som på bilden) och undrar om ni sykunniga vet var man kan få tag på såna där gummiringar (ingen aning om dom heter nåt speciellt) som man liksom fäster nappen med.
    Kolla på oaffen.se de ska ha.
  • oliviaz
    Defeateris skrev 2014-03-03 07:16:48 följande:

Slänger ut en snabb fråga då jag inte hinner kolla bakåt i tråden.. Om man ska sy ett par muddbyxor, storlek 50-56 - hur mycket muddtyg behöver man?

Sent svar men man brukar räkna med ca 80-85% av midjans (barnets eller byxornas) omkrets när man ska klippa till mudden.

Byxorna jag sydde till min lilla innan han föddes tog jag 80% av byxornas omkrets. När han föddes insåg kag att det var aaalldeles för lite så fick sprätta och sätta dit ny. Sen om det är min son som är en knubbis eller om "formeln" inte riktigt stämmer på bebiskläder vet jag inte.
Svar på tråden Syjunta för gravida!