• sötare

Syjunta för gravida!

jmynt skrev 2013-07-28 09:14:06 följande:
    Nu behöver jag akut hjälp här..... igår köpte jag en begagnad overlock det är en bernette 234, men den saknar manual. Hittade ett litet schema på hur man ska trä den men får den inte att sy snygga sömmar ändå. det är som att den matar tyget för sakta alla stygn hamnar på varandra. Sen ser stygnen väldigt ojämna ut de blir liksom lösa och trassliga. Någon som kan hjälpa mig att komma till rätta med detta. Jag har aldrig sytt på en overlock innan så jag har verkligen noll koll på detta.
    har du trätt in tråde i nålarna från rätt håll? sitter nålara rätt i maskien. Kan även vara att trådiställningarna inte e rätt.
  • sötare
    jmynt skrev 2013-07-29 11:23:29 följande:
    Jag har ingen aning om hur nålarna ska sitta men enligt förra ägaren var inget ändrat sen hennes mamma sydde på den för åtta år sen. Nålarna är iaf trädda som på en vanlig maskin.

Jag har experimenterat lite nu och det verkar som att det blir mer bekymmer om jag kör i dubbelt tyg och ännu värre i trikå som är dubbelt. kan det vara knivarna? tyget drar liksom snett, men när jag körde i ett lager vanligt bommullstyg gick det bra.
    fast hur tråden är tädd igenom nålen kan variera från maskin till maskin

• sötare
    aprilbebisen skrev 2013-07-29 11:46:29 följande:
    Var köper ni "knapparna" som sitter på bodys osv? 
    finns i vanliga tygaffärer
  • sötare
    aprilbebisen skrev 2013-07-29 13:35:30 följande:
    Jo men så dyra (6st för 68kr) och i sybutiken här finns bara silver och guld färgade.
    tänkte kanske någon bra hemsida som har lite olika färger :) 
    har du kollat in stoffochstil?

• sötare
    Stumpan84 skrev 2013-08-10 09:18:57 följande:

Ahhhh... Gud vad jag känner mig dum nu haha
    en grundregel när du syr raksöm som du kan använda dig av är att sy den minst 1 cm in på tyget från tygets kant :)
  • sötare
    Stumpan84 skrev 2013-08-10 11:44:07 följande:
    Oj en hel centimeter? Hmm då får jag nog göra om. Tror inte jag sydde mer än några millimeter in :P
    du måste inte ha det men då slipper du att sicksacksömmen syns
  • sötare
    Diabetikern Jojo skrev 2013-08-18 00:06:08 följande:
    Nu behöver jag verkligen hjälp! Håller på med sittdynorna till töserna men har stött på patrull! När jag syr så flyttar sig tyget så att det blir stora veck i tyget osv! Hur ska jag göra för att undvika detta? Vilken söm och trådspänning?

Ska tillägga att det blev många lager i dynan! På "sommarsidan" har jag ett trikåtyg som jag strukit på vliselin på baksidan för stadga! Jag har sedan mellanlägg och på "vintersidan" har jag ett kraftigt bomullstyg med fleece direkt bakom! Är det omöjligt att få allt snyggt?

Har en massa sprättande framför mig nu... usch... får ta det imorgon...
    prova att tråkla ihop tygerna innan du syr i hop dem i maskinen
  • sötare
    Diabetikern Jojo skrev 2013-08-18 09:14:42 följande:
    Sötare - Tråkla ihop? Hur tänker du?
    Du tar nål å tråd och syr i hop tygerna med långa stygn innan du syr i hop det på maskin, 
  • sötare
    Lillasyster82 skrev 2013-08-20 15:24:02 följande:
    Hej hej! Någon här som har tips på bra beskrivning för att sy dregglappar?
    typ hakklapp eller
  • sötare
    Lillasyster82 skrev 2013-08-20 15:37:07 följande:

Mindre än haklapp och så brukar de typ vara trekantiga fast kan även ha andra former.
    rita formen på ett papper hur stor du vill ha den lägg till en cm sömsmån om du ska vika in kanterna.
    Kanterna har du tre val : vik in dem sy med raksöm, sätt sneslå eller sicksacka  alt overlocka dem.
    du kan välja olika sätt att sätta fast dregellappen: kadborre, knappar av olika slag eller knyta  
Svar på tråden Syjunta för gravida!