• katja1

Syjunta för gravida!

emiQie skrev 2012-09-05 19:19:01 följande:
    Tänkte sy en egen vetepåse eller  vad dom heter..
    Något man bör tänka på ? är det något tyg som är bättre att använda till just det..
    www.emiq.blogg.se
    Jag gör också som Emzas ovan, men gör fodralen i linne som jag frihandsbroderar på. Brukar göra och ge bort i julklapp, har varit väldigt omtyckt! De flesta behöver ju vetekudde nångång. Jag brukar brodera lavendel, vete, blommor, hjärtan... Det som passar mottagaren bäst :) Sen om du bor nära någon bonde skulle jag rekommendera att du frågar om den har vete som du kan få köpa för en billig peng. Eller någon lantbruksaffär. Köpte 30 kg för 50 kr. Räcker lääänge! Ska se om jag hittar någon bild på hur mina kan se ut...

Mikra vetekudden med ett glas vatten i mikron så håller den längre då den inte torkar ut! Vätskan i kornen är det som håller värmen! 
  • katja1

Så här såg några av mina ut!

Jag gör 2 olika storlekar, en avlång som främst är avsedd för nacke men även kan användas på andra områden, t.ex. runt kalla fötter eller som värme i en kall säng. Den går även utmärkt att frysa ner och använda för att lindra huvudvärk, svullna fötter eller vid skada, t.ex. stukning. Den kortare och bredare modellen är främst för ryggvärk, magvärk, mensvärk, graviditetssmärtor eller under latensfasen av förlossningen. 
  • katja1

Det här är det första jag gör åt mina egna kommande barn. Är inte gravid men försöker för fullt :)
    Mönstret finns på Drops hemsida men har inte följt det till punkt och pricka. 

• katja1

Sett att flera andra också gjort baby-converse. Tyvärr har jag inte hittat någon bra beskrivning utan alltid måsta göra egna justeringar. Inte helt nöjd med dom här heller men bäst hittills...

• katja1
    gröna L skrev 2012-09-07 10:42:49 följande:
    Åh, de blir ju jättesöta! Skulle du kunna länka till mönstret? 
    http://garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b17&d_id=11&lang=se

Dock tycker jag att de förklarade flätan riktigt skumt så gjorde en egen där bara. Kanske bara jag som är ovan att följa mönster. Brukar göra efter eget huvud och när inte det räcker till så slår jag det ihop med min mammas kloka syslöjdslärar-huvud. Himla praktiskt ;) 

Det finns hur mycket fint som helst på Drops hemsida! 
  • katja1

Glömde säga att det inte är någon knepig häl på de där! Man syr ihop sidorna sen. 

• katja1

Lite ont om bilder här i tråden så slänger in ett par...

Ett lapptäcke/kryptäcke jag sytt för ett tag sen, 135x135 cm.

Kofta i storlek 9-12 mån. Rosen är broderad i efterhand.

• katja1

Riktigt nöjd med rosen faktiskt. Mycket lättare att brodera i efterhand än att sticka med så många olika färger, blev snyggare också tycker jag :)

• katja1
    Claudia gbg skrev 2012-10-09 10:25:49 följande:
    Har lånat ottobre på bibblan. Är det olika svårighetsgrad på projekten? Finns en sida där det anges en eller två prickar. Är det kanske svårighetsgraden?

Precis. En prick är lättare än två :) färre delar/moment
  • katja1
    weasley skrev 2012-10-19 09:10:51 följande:
    Demn som rekomenderade till mig sa att hon/han kände många som handlat där utan problem, så jag gjorde det också.. Det ska gå att få skickat gratis till Sverige, kanske gjorde du fel någonstans bambigirl? Eller så står det mer i varje inforuta vad som gäller för just den maskinen?

Claudia gbg: kan tänka mig att brother kan vara ett Engelskt märke (kan inte backa upp det här, men det är en tanke) och då brukar det vara billigare i hemlandet så att säga. Köpte en kamera av Amerikanska märket Nikon i USA, det skiljde 2000 kr mellan att köpa den där eller att köpa den hemma i Sverige..  
    Fast Nikon är ju Japanskt. Hörs ju på namnet :) Och brother också faktiskt!
Svar på tråden Syjunta för gravida!