Inlägg från: Mamma Tintis |Visa alla inlägg
  • Mamma Tintis

Syjunta för gravida!

Va duktiga ni är här inne på att sy! Jag har en fråga till er experter!

Jag väntar nr 2 och tänkte ge mig på att sy ett babynest till den lilla. Men jag skulle helst vilja att ena kanten (eller båda) går att ta bort eller fälla upp för att underlätta vid amningen på natten. Tänkte först om jag skulle göra madrassen och kanten i två delar och fästa ihop med en dragkedja så man kan öppna upp när man ska liggamma på natten, men risken är ju att dragkedjan hamnar i vägen och gör ont. Någon som har nån annan briljant lösning?

• Mamma Tintis

Tack för tipset Claudia! Är mest rädd att kardborre inte skulle hålla fast det tillräckligt bra, men det kanske skulle funka. Annars är ju nån form av knappar kanske bäst. Får fundera lite till!

• Mamma Tintis

Nån som har tips om ett bra mönster för att sy en onepiece? Vill testa sy en sån till min tvååring, så den behöver minst vara storlek 98. Tänkte åka till biblioteket och bläddra bland alla ottobre kids, men det är ju lättare om nån har ett bättre tips!

• Mamma Tintis

Tack LillfisenE!! Det blir ju så mycket lättare när man vet vilken tidning man letar efter!!

• Mamma Tintis

Jag har sytt en hel del senaste veckorna och jag blir tokig på min urusla symaskin! Den är köpt på netto för säkert minst 5 år sen för en knapp tusenlapp, så man kan ju inte begära för mycket. Men nu trasslar den ihop tråden så jag får trä om maskinen flera gånger, tråden går av då o då för den fastnar i maskinen och stygnen ser bedrövliga ut. Nån som har tips om vad man ska köpa för en ny maskin som funkar för en nybörjare utan större krav? Tänker inte betala mer än max 2000kr för så mycket använder jag den ändå inte.

• Mamma Tintis

Tack för tipset tallbarr! Får undersöka om det finns nån symaskinsförsäljare i närheten.

• Mamma Tintis

Jag har precis beställt en ny symaskin, så jag ser fram emot att kunna börja sy igen. Beställde en Brother Innov is 20 från England. Har inte sytt så mycket på sistone eftersom min symaskin har varit så dålig och har krånglat så mycket. Längtar tills jag får provköra nya symaskinen!!

• Mamma Tintis
    Sommarnatt10 skrev 2014-01-17 07:27:21 följande:
    En liten undran. Jag köpte ett hemligt klädpaket från jny. Vilket innebär en massa nya tyger o ännu ett paket med tyger är på väg. Tvättar ni alla tyger innan ni syr??

När jag sydde bokstäverna så tvättade jag inte innan men om man nu ska börja sy kläder... Vad tror/tycker ni ska jag tvätta då??

Ville bara säga tack för att du nämnde tygpaket från jny! Jag har länge funderat på hur man börjar när man vill börja sy barnkläder. Ett tygpaket är ju perfekt! Jag har börjat prenumerera på ottobre så jag har haft mönster men inget tyg! Beställde just 3kg tygpaket, så snart har jag både mönster och tyg!
  • Mamma Tintis
    Sommarnatt10 skrev 2014-01-17 14:29:24 följande:
    Jag köpte det hemliga paketet o blev jätte nöjd. 3kg o jag fick fyra stjärntyger, två olika blå nyanser med vit stjärna, ett lila med svarta stjärnor, o ett multifärgat. Fick ett lila med multifärgade dinosaurier, ett svart molntyg, ett ljusblått kanintyg. Hade jag kunnat ändra nått hade jag velat ha lite större färg variation... det var väldigt mycket blå nyanser. Men jag är som sagt nöjd!!

Jag tänkte lite så att jag har både en dotter och en son, så för mig gör det inte så mycket om det är mycket blått eller rosa. Bäst hade ju varit om man kunde välja flick/pojkpaket eller mixat. Jag beställde idag och har redan fått bekräftelsemail att paketet är skickat! Spännande!
  • Mamma Tintis

Nu har jag fått hem mitt hemliga tygpaket från jny! Helt fantastiskt med tanke på att jag beställde det i fredags! Fick 9 olika tyger, varav tre med stjärnor (ljusblått, mörkare blått och multifärgat), två med kaniner (svart och rött), rosa med moln, svart med fordon, lila velour och ett brunt retro med orange/rosa blommor. Dottern blev lyrisk och satt och sjöng "jag vill ha en rosa klänning!". Då vet vi vad nästa syprojekt blir!

• Mamma Tintis
    Sommarnatt10 skrev 2014-01-20 19:04:59 följande:
    Spännande med tanke på att jag gjorde en beställning i torsdags o inte fått mitt.

Men vilka härliga tyger du verkar fått!!

Jag har en fråga, jag sitter o försöker knåpa ihop mönster (utifrån några andra mönster till mindre barn) på byxor till min stora kille... Det jag funderar mycket på är hur mycket/lång mudd jag ska ha. Hur räknar man ut det?? Någon som har nått tips?

Du borde väl kunna spåra ditt paket och se var det befinner sig? Blev förvånad att det kom så fort med tanke på att de enligt hemsidan inte ens skickar på fredagar. Angående mudd brukar jag göra lite olika. Det är nästan bättre att ta rätt lång mudd så du kan vika upp den. Då kan byxorna användas betydligt längre.
Svar på tråden Syjunta för gravida!