Inlägg från: littlemisssunshine08 |Visa alla inlägg
  • littlemisssunshine08

Syjunta för gravida!

Edds skrev 2012-04-15 10:01:29 följande:
    okej här kommer en bild ! Jag behöver TIPS !

har börjat göra dessa mormorsrutor, skall göra ett överkast till spjälsängen hade jag tänkt, men ju mer jag gör dessa rutor så börjar jag fundera om jag verkligen skall ha de helfärgade? Eller skall jag göra en mer stilren med bara vit mitten, rosa/blå/brun mellandel och vitt ytterst, sen när jag skall sätta ihop dom gör jag det med vitt, och kanske då har några helvita rutor bara?

börjar bli lite osäker på de helblå, helrosa och helbruna.. har ni nå förslag? Jag har liksom fastnat lite...
    jättefina! du kan ju ha första vit och sen den med vitt blått vitt (som du har nu) och sen en blå, nästa blå rosa typ och sen nästa helrosa. så att varannan är enfärgad och varannan med flera. sen att den färgen finns i den helfärgade som du har i den flerfärgade.. oj vad svårt, men så att de liksom följer varandra lite.. förstår du hur jag tänker?
  • littlemisssunshine08
    O Hanna O skrev 2012-04-12 23:40:21 följande:
    Har hunnit pyssla lite!

Barnvagns mobil nummer 2, testing testing! bokstäverna är

6 cm stora och broderade på fleece med vadd emellan 

Barnvagnsmobil nummer 1, bokstäverna blev små
    ca 3 cm och hjärtarna ca 2,5 cm! 

Två tecken till barnvagnen, ett med gamla broderier
    och ett med en broderard spets kant!
    jättefina lakan! får jag fråga vad du hade för mått? 
  • littlemisssunshine08
    Två vuxna och fyra barn skrev 2012-04-17 15:24:52 följande:
    Hej!
    Är det nån som vet vart man kan köpa silicon ringar och spännen till napphållare??
    Har sökt på internet men hittar verkligen inget.
    ringar har jag inte hittat, men spännen - kolla på ebay! hittade 25-pack för inte alls många dollars. sök på suspender clips så kommer det upp. 
  • littlemisssunshine08
    Mini 82 skrev 2012-05-03 15:31:47 följande:
    Här kommer bilder på några av mina kreationer, kommer säkert mer snart:)

En virkad apa som ska få ett par hängsebyxor i rött tyg när jag hinner:)
    Hittade beskrivningen i en bok som jag fotade av hos en kompis... virkligheten heter den.
    finns på bla bokus för 123:-
    www.bokus.com/bok/9789185465910/valkommen-til.../

En "galen" gubbe, hade tänkt lägga i en pingla men hade ingen hemma... Har inte förljt nån beskrivning.

Sydde en lite kofta också i sweatshirttyg till vår lille grabb. Stl 62 från ett mönster jag gjorde under min utbildning till mönsterkonstruktör.

Har Bf 20 augusti så än finns det tid för fler projekt.
    Ska inhandla skumgummi till ett babynest, kan tipsa om galantplast på odinsgatan för er som bor i Göteborg.
    De har dynor och skumplast i alla former och bra pris:)
    åh vilken fin apa! en sån vill jag också göra! du vill inte lägga upp fotot för oss som varken vill ha en hel bok eller bor i sverige.. ? fast det kanske är olagligt iofs? 
  • littlemisssunshine08
    Mlir skrev 2012-05-03 21:21:03 följande:
    JA det är ju rätt olagligt att göra så ;) titta in på författaren av bokens blogg istället. Där finns minst lika söta gratismönster. Bland annat en mindre variant av apan :)

virkverket.blogspot.se/search/label/M%C3%B6ns...

(funkar inte länken så gå in på virkverket.blogspot.se och välj kategorin mönster i en spalt till höger på sidan Glad )
    tack snälla! ja, det lät rätt olagligt medan jag skrev det :) nu ska jag bara lära mig att virka också :) den mindre är ju i stort sett bara att öka på armar och ben. tack igen! 
  • littlemisssunshine08
    Mlir skrev 2012-05-03 21:57:54 följande:
    Jepp :) Kan du inte virka rekomenderar jag youtube :) där lägger många ut instruktionsfilmer på hur man virkar. Lärt mig många nya tekniker på så sätt :) Lättast är det om man kan engelska då det finns flest filmer på engelska. Kräver ju även att man vet vad tekniken heter på engelska.

Pysselkisen har en bra lista på virktermer på svenska och engelska :) pysselkiisen.blogspot.se/2010/09/engelska-vir...

bara o kolla vad termern man vill lära sig heter på engelska och sen söka på den på youtube :)
    ja, youtube är bra på mycket! vi pratar bara engelska här hemma (nån svensk svordom slinker väl ut då och då) så det ska nog inte vara några problem. 

tack! 
  • littlemisssunshine08
    Mini 82 skrev 2012-05-05 09:15:38 följande:
    Mlir, kollade lite på din blogg, jättefina saker Den där kuben var ju häftig! Kanske måste ge mig på en sån nån dag.

Här kommer bilden på min babynest. Tyget är ett gammalt påslakan från 70-talet. Väldigt mjukt, gjorde det även öppningsbart i botten så det ska vara enklare att tvätta. Kan tillägga att dynan kostade 60kr från galantplast (30x60x3cm), stoppningen är från två gamla ikeakuddar och resten av materialet hade jag hemma. Så billig blev den:)

(har inte dragit åt snöret så mycket på bilden)

Så här blev apan med sina nya byxor:) Hittade inget bra rött tyg så det fick bli jeans. Lägger nog till en röd t-shirt för att få den lite mer färgglad.

Det var gårdagens projekt! Får se när det finns tid till mer pyssel:)
    jättefint! tjusigt tyg du använde, härligt när det är mjukt och välanvänt! får jag fråga vad du använde för garn och strl på din virknål? tänkte shoppa i dag, men har inte så stor koll på vad jag ska köpa, hehe. nål 3.5? tack!
  • littlemisssunshine08
    Mlir skrev 2012-05-05 09:32:48 följande:
    ska du virka amigurumis är det bäst at ha en virknål som är mindre än vad som är rekomenderat för garnet. Annars blir det lätt "hål" som stoppningen kan krypa ur. Jag brukar köra med en nål som är 1-2 stl mindre än rekomendationen.... provar virknålen så den precis klarar av att komma runt garnet utan att "tappa" trådar.

Mina favoriter är safran, muskat och paris bland bommulsgarnerna. Safran har jag stl 2 till och muskat och paris kör jag 2,5 Men jag virkar rätt hårt. Går nog med en halv stl större till garnerna utan att det blir hål.
    tack snälla! 

Jag bor utomlands, men ska nog kunna hitta rätt bland garnerna! :) 
  • littlemisssunshine08
    Mini 82 skrev 2012-05-05 10:11:16 följande:
    Jag använde virknål 4 till apan. Garnet är lite tjockare bomullsgarn från stoff och stil. Upplevde inte att det blev stora hål. Men tar man ett tunnare garn får man nog använda smalare nål. Prova en liten ruta om du är osäker, eller fråga i affären.
    Lycka till
    tack! ok, tjockar bomullsgarn ska jag hålla i huvudet när jag shoppar.  ja precis, får nog pröva mig fram och se hur det går. har stickat massa för hand och på maskin, men virka har jag knappt gjort. 
  • littlemisssunshine08
    SophiaI skrev 2012-05-05 10:29:13 följande:
    littlemisssunshine: Ett tips när du ska virka amigurumis är att använda en mindre nål än vad som står på garnet :)
    tack! :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!