• Kroken

Syjunta för gravida!

Har följt denna tråden ett tag nu och inspireras massor av allt ni gör! Är gravid i v.14 nu och snart tänkte jag ge mig på att sy omlottbody och en heldress. Har hittat mönsteranfall i Ottobre 6/2013. Det jag inte kan klura ut riktigt är hur jag ska fästa de tryckknappar i bodyn som inte sitter vid bandkanten? Någon som fattar hur jag menar? Alltså de knappar som ska sitta där det enbart är enkelt trikåtyg (närmast kroppen på barnet). Hur gör ni? Sätter ni dit en extra tygbit innan ni klämmer dit tryckknapparna? Sen funderar jag på det här med mellanlägg. Det står i båda dessa mönster att mellanlägg ska finnas. Behövs det alltid när det står så? Kan tänka mig att det behövs fram i heldressen där det ska vara knappar mitt fram hela vägen. Men t.ex. i grenen på bodyn måste det ju vara lite "onödigt"? Och vad menar de exakt för mellanlägg? Har försökt klura ut det men fattar ändå inte Menar de vlieseline?

• Kroken
    Lillisen skrev 2014-03-08 22:19:27 följande:
    Det är vlieselin de menar :) Och ja det behövs för att stärka tyget så det inte går sönder när man öppnar tryckknapparna eftersom det blir påfrestning på tyget av det.

Jo jag förstår det men i ett mönster jag har på en omlottbpdy står det att det ska vara mellanlägg vid grenen där man syr bandkanten. Det känns ganska meningslöst kan jag tycka Men i övrigt så förstår jag att det säte vara nåt som stadgar vid tryckknapparna
  • Kroken
    SophiaI skrev 2014-03-09 00:48:56 följande:
    Jag använder bomullsband inne i bodyn där jag sätter knapparna, kan visa imorgon om du påminner mig. Vliselin använder jag inte där jag har kantat, det är ju redan tre lager tyg där och det håller för mig i alla fall! blog.isthisdesire.com

Ja visa gärna Ja där det är kantat borde det ju räcka med det. Har kollat hur det är gjort på lite olika omlottbodys i affärer och fått lite idéer på hur man kan göra
Svar på tråden Syjunta för gravida!