• Snowsee

Syjunta för gravida!

Har följt denna tråd ett tag men inte skrivit ngt men nu behöver jag tips. Lekfilten i lapptäcksmodell börjar ta form. Detta är halva täcket. Det blir ca 100x120 cm. Tygbitarna är i olika material för att få in känsel. Sätter även dit olika band lite här och där i tex satin, resår och nylon för att bla kunna sätta fast leksaker. :) täcket ska fyllas med vadd men frågan är hur bakstycket ska se ut samt i vilket material? Tips?? Funderar även på att ha ngt prassligt bakom några av rutorna men vad??? Som är tvättbart?? :)

• Snowsee
    jesspett skrev 2014-03-12 18:50:22 följande:

Undersida av ngt material som är lite "plastigt" så det inte glider runt för mycket på golvet kanske?

En annan tanke jag hade var att det kan vara lite riskabelt med små öglor insydda i filten då bebisen kan få in ett finger där och i värsta fall strypa blodtillförseln. Man brukar rekommendera att sy ihop sidorna när man sätter band som "flärpar" i kanten av snuttetrasor o dyl.

Väldigt fint är det i alla fall! =)

Funderade på typ vaxat tyg på baksidan...?

Hur menar du med att "sy ihop sidorna"? :) fick nämligen idén om att sätta flärpar från ngn syblogg.
  • Snowsee
    Defeateris skrev 2014-03-12 19:12:17 följande:
    Att sy ihop så att det inte blir en ögla, utan ett dubbelvikt band med igensydda sidor.. Alternativet är ju att bara ha en enkel flärp, som alltså inte bildar en ögla..
    Då är jag med. :)
  • Snowsee
    lalasmama skrev 2014-03-12 21:15:32 följande:

Snowsee: något prassligt - cellofan eller annat prasslig plast // inslagningspapper..
    Du hittar säkert nåt hemma som funkar smile1.gif

Frågan är ju om det går att tvätta i maskin då? :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!