Inlägg från: Kevin och Englahs Mamma |Visa alla inlägg
  • Kevin och Englahs Mamma

Syjunta för gravida!

mamma Linder skrev 2012-03-08 17:13:40 följande:

Hur syr man på kant banden så det blir snyggt? för man har väl sånna kantband som man viker över om ni för står? på en sidan fattar jag hur man syr men sen viker man över kanten till baksidan, hur syr man då?

Är det någon som har sytt en vintermössa någån gång? 
    hmm.. man syr väl båda sidorna på kantbandet samtidigt? Eller missuppfattar jag hur du menar?

Lite stopp i skötbäddsprojektet till imorgon. Har mätt ut allt, men ska fixa fleece imorgon som mellaninlägg så det blir lite mjukt oxå:)
    Nu sitter jag och finurlar på att sy en liten blöjficka med plats för typ 4 blöjor i kuvertform. Blev vaxduk över, så det får bli i det materialet tror jag:) 

Prototyp på en blöjväska med plats för 4 blöjor. Blev lite för trång och inviket i locket blev blaha när sicksacken syns, men det rättar man till,till nästa gång:)
    Ville även få till en sorts botten i den , så jag sydde 2 sömmar så det blev en botten, men sen fattades det ju på sidorna för att det skulle bli snyggt där. Men äsch, man är ju en glad amatör:)
    Tygerna tog jag av det jag hade hemma, därav den "snygga" kombinationen:) 

Mitt tips är att mäta direkt med blöjor eller vad man nu vill ha i. Jag har bara lyckats hitta bilder på blöjväskor än så länge.. Har inte orkat leta så mycket efter mönster... 

Nu är jag igång med skötbädden till skötväskan igen. Kan berätta en sak.. Jag kommer ALDRIG mer sy en sån här! Tror aldrig jag har svurit så mycket åt ett dött ting nångång haha! 
    Tur jag har dörr till syrummet.

Jag började med att mäta ut det mönstriga vaxtyget till en bit på 35*60cm. Sen la jag det på en bit fleece (från den billigaste fleecefilten på Ikea) och en bit plastad frotté (som jag hade kvar sen flera år) och mätte ut dem oxå.
    Rundade av hörnen och la dem i ordning:  I botten vaxduken,mellanlägg fleece och på toppen plastad frotté. Jag sicksackade ihop alla bitar.. Och det var där problemet började. Vaxduken är stum, men resten av grejerna va inte det.. speciellt inte fleecen! Så resultatet blev att allt gled isär hela tiden fast jag nålat som en tok. Så i slutet blev det en liten knöl då maskinen dragit allt material framför sig...
    Bläää!
    Men men, det får duga ändå. Imorrn ska jag fixa kantband och sen en handduk att antingen fästa med kardborrband eller tryckknappar på den plastade frottén så den blir smidig att ta bort och tvätta. 
    Och sen behöver jag även en stängning av nått slag... Nu ska jag krypa ner djuuuupt i soffan och inte göra mer idag! :) 

Vill väldigt gärna sy såna här förvaringar. Men vet inte hur jag ska få ihop allt, tänkte framförallt på hur botten kan vara gjord.. Nån som vet?
    Jag har inte lyckats hitta nått mönster än..

Tjobabi skrev 2012-03-12 20:09:01 följande:
    Jag var på Stoff och Stil idag, pratade i telefon så jag tittade inte så noga men är väldigt säker på att jag såg ett mönster på precis sådana här små påsar!
    Aha! Har svårt att fatta någe på deras hemsida.. hoppas på att det är gravidhormonerna somm gör mej slow:)
    Fixarfia skrev 2012-03-15 10:48:51 följande:
    Jag funderar på att sy en sån där pyjamas som är som en påse nertill. 
    Någon med bebis som har erfarenhet av att använda sånna? 
    Såna har jag använt till båda mina barn, och det är kanonbra!:)

Idag ska jag iväg på en liten shoppingtur och införskaffa lite tyg och några bitar vaxduk, för nu ska jag börja försöka knåpa ihop tygförvaringarna jag funderat på så länge. Vet fortfarande inte hur jag ska få ihop botten på dem, men får testa lite.. :)

Rensat ur sambons garderob på t-shirts som är i stort sett oanvända, så tänkte jag skulle testa att sy lite dreggisar nåndag framöver. Ingen aning hur man gör, men får väl exprimentera lite :)

Barbapapaspjälskyddet är helt galet fint Ninna Bus!  

LiKaZo skrev 2012-03-26 13:03:34 följande:
    Ah, vad bra! Har en köpt dreglis hemma och där har det gjort någon slags söm som man ser runt kanten. Rätt snyggt, men vet inte vad den heter och om min maskin kan göra sådana.. Jag provar din variant!

Letade också runt efter t-shirtar som inte används mer, och hittade tryckknappar som kommit extra med kläder vi fått/köpt, så det blir en slags återvinningsprodukt. Känns bra!

Håller med, spjälsängsskyddet är superfint!! Och kul att det kan användas längre fram för bebisen att leka med när den blir större!
    Men vad smart att ta av de knapparna! Brukar alltid spara dem, men nu ska jag bara hitta de bra ställena jag gömt dem på!:)
    Miss Giggle skrev 2012-04-02 17:07:55 följande:
    Lalla: tror jag nog. Om du inte bor nära stoff o stil så maila och fråga:)

Funderar på att sy överdrag t Ikea skötmadrassen (sen som är helt i plast). Ngn som gjort det?
    Har oxå tänkt att göra det när andan faller på. Har köpt såna överdrag som passar, så ska försöka rita mönster med hjälp av dem :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!