Inlägg från: littlemisssunshine08 |Visa alla inlägg
  • littlemisssunshine08

Syjunta för gravida!

Trolltoka skrev 2012-05-07 08:34:44 följande:

Måste ju komma ikapp dom redan passerade veckorna, så här är en omlottbody (inte knappad ännu). En hel del fel på den, men kommer bli fler med lite modifieringar  
    jättefin! syr du kantband med coverlock eller en sån special-pressarfot?
  • littlemisssunshine08
    Trolltoka skrev 2012-05-07 09:57:35 följande:
    Tack tjejer! 

RItar alla mina mönster själv. Så detta var ett prov-ex, som ändå får funka till bebis, så är lite modifieringar som krävs

Om man ändå haft en cover-maskin... Jag gör så att jg ökar skärbredden på overlocken till max, överlockar fast ena kanten (räta mot räta) viker sen över tyget ner på baksidan och syr fast med tvillingnål  
    åh, samma här... 

vilket bra tips, det ska jag använda mig av, tack!  
  • littlemisssunshine08
    limali skrev 2012-05-16 08:08:43 följande:
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!
    nja, om du gör 4 jättesmå och sen en stor som är lika stor som de 4 ihop kan det ju funka, men annars blir det nog jättesnett, eller om du virkar på varandra hela tiden. i vanliga fall gör man ju rutor som man sen syr/virkar ihop. är nästan själv klar med en filt :)
  • littlemisssunshine08

Fru E: jag virkar mormorsrutor på nål 3 och passande bomullsgarn. 4 varv, filten blir 6*8 rutor och jag har 2.5 ruta kvar och hållt på ca en vecka. Inte morgon till kväll såklart!

Ang lakan skulle jag inte heller göra hålen där uppe utan bara där nere.

• littlemisssunshine08

FruE: den är klar! :) kan lägga upp när jag har datorn igen. Jag gjorde 4 varv och filten är 6*8 rutor. Tänkt att ha dubbel i liggvagn och enkel i sittvagn.

• littlemisssunshine08
    trz skrev 2012-06-08 23:16:06 följande:
    Nä nu måste jag nog vända mig till er experter igen. Kommer få en symaskin om ett par veckor (som jag har längtat!) men det finns ju så mycket fint man "behöver" till. Vad föreslår ni att jag införskaffar till en början? Har inte världens bästa ekonomi så tyvärr kan man ju inte köpa allt man hittar :/

En bra tygsax!! Och knappnålar, resten är det ingen stress med.
  • littlemisssunshine08

MIJV ja, tvätta allt tyg innan du klipper, eftersom det krymper olika mycket + att du får ut en del skräp.. Inte så kul att lägga ner tid och energi på en body som efter du tvättat den, vrider sig och krymper....

• littlemisssunshine08

hej alla syglada! 
    tänkte höra om det är någon här som har sytt gravidkläder, och då främst brallor? Jag är ganska nyplussad, men mina jeans är fasiken redan superobekväma! Har några mönster på gravidkläder, ett par byxor och en klänning/topp, men inte börjat än. Har ni sytt nåt och blev det bra? :)

tack och trevlig helg alla, här skiner solen!

• littlemisssunshine08
    jmynt skrev 2013-03-02 18:56:13 följande:
    Jag har sytt ett par kortbyxor och ett par kläningar. Byxerna gjorde jag genom att rita av ett par lågt skurna jean och sen ta bort linningen och sätta en mudd som går upp över magen istället.Klänningarna sydde jag efter ett vanligt mönster på en klänning med rynk under bysten och så tog jag bara till extra tyg så det blev mer rynk och mer tyg över magen (hoppas du förstod nåt av världens sämsta förklaring)
    det var väl en superbra förklaring! tack! det där med brallorna var ju en superbra lösning! klänningen också. Tack snälla! visar kanske upp mina alster om ett par månader när magen tjockat på sig lite :)
  • littlemisssunshine08
    nalleryd skrev 2013-03-03 09:55:03 följande:
    Kan någon har hjälpa mig med en sak??? Jag älskar reglan tröjor och syr dem gärna. MEN... halsen blir ALLTID för stor och hänger!! Varför blir den det, vad gör jag för fel??
    jag tänker som Trolliss, eller så är det kanske det mönstret du använder som inte är riktigt bra? Halsmudden behöver kanske också vara bredare än du tagit från början? Du får gärna lägga upp en bild om du vill visa.
  • littlemisssunshine08
    nalleryd skrev 2013-03-03 11:45:41 följande:

Här är en som blev ganska bra iof, men ändå ser man lite antydan till att de hänger i halsen, de 2 senaste jag sytt, av samma mönster, har hängt jättemycket.. Men det är nog att jag inte sträcker mudden.. Ska göra då, så man gångar halsringningen med 0,75 så får man fram hur lång mudden ska vara??
    jättefin, men ja precis, jag tror du måste sträcka mudden lite mer. ja precis, gångra med .75 eller 3/4 av halsringningen, mät ut mitten och en fjärdedel på mudden och samma på tröjan (jag brukar sätta nålar för att se, och sen matchar du upp med tröjan. ev sätter ett par till nålar, så ska du se att det blir bra! :) Lycka till!
  • littlemisssunshine08
    nalleryd skrev 2013-03-05 12:17:40 följande:
    Tack så mycket för tipset!! JAg sydde en tröja med måtten halslinningen * 0,75 och de blev helt perfekt!!!
    Åh vad kul! det var så lite så! :)
  • littlemisssunshine08
    Sara1988 skrev 2013-03-17 14:04:00 följande:
    Jag behöver HJÄLP!

Håller på att sy en wrap/filt till babyskyddet. Har valt microfleece och ett trikå-tyg. När jag nu skulle sy ihop dem hade jag trikå-tyget undertill. Märkte att symaskinen hoppade över vissa stygn, läste lite och sen lättade jag på trådspänningen, men det blir bara värre och värre. Världens trådhärva på sidan med trikå-tyget längs hela sömmen (lyckades inte få till någon bild då tyget är för mörkt). Någon som kan hjälpa mig med vad som är fel och hur jag ska  göra för att få det bättre. Jag borde verkligen inte  sy i annat än bomullstyg..... :(
    första problemet är troligen att du syr i ett trikåtyg och ett stumt tyg, dvs de drar olika mycket. du kan testa att stryka på vliseline längst med kanterna för att göra det stumt, och sen nåla ihop. Trä om maskinen och ha trådspänningen på normal så ska det nog gå. Lycka till!
  • littlemisssunshine08
    jmynt skrev 2013-10-20 08:30:57 följande:
    Först innan jag börjar skriv vill jag bara säga att det jag skriver nu är ingen annons, reklam eller försök att sälja nåt. Det finns inget att köpa/sälja.

Detta är åkpåse nr 2.
       Jag undrar lite löst om ni här inne tror att det skulle gå att sälja såna här ? Har fått många kommentarer här hemma om att jag borde börja sy och sälja saker. Detta är det jag är mest nöjd med, men skulle det duga tror ni.

Säger det igen jag vill alltså inte sälja nåt här o nu, utan undrar mest om ni tror att den utseende och funktionsmessigt skulle duga? 

jag tycker den är jättefin och en söt modell, men jag tror inte att jag hade orkat stå och knyta band varje gång jag skulle i/ur med ungen. en knapp med band runt, eller dragkedja hade jag föredragit. klart att det är jättefint med band och det är säkert många som inte ser det som något bökigt bara för att jag gör det. 
  • littlemisssunshine08
    84Johanna skrev 2014-01-22 21:35:30 följande:
    I väntan på lillasyster klipper jag ut några (läs 38st) dregglisar...

haha det var inte illa! Skulle också behöva göra några, fodrar du dina och vad har du för mönster om jag får fråga?
  • littlemisssunshine08

nu är ju min bebis ute, men här är två saker jag blev klar med i dagarna:
    först en kofta i ull som jag började på när han låg i magen, men som sen fått vila lite, men häromdan stickade jag klart. Är mycket nöjd :)

sen gjorde jag den här lekfilten till honom, såhär i efterhand  hade jag valt en annan färg på broderiet, men men.. jag var ivrig att börja använda min nya maskin :)
    tygerna är lite flanelliga och under är ett svart ulltyg. bitarna är inte fyrkantiga eftersom jag köpte fat quarters, men det gick ju det med.. 

• littlemisssunshine08
    saraajohanna skrev 2014-01-30 15:24:38 följande:
    Någon som sytt ett lapptäcke till bebis? Vill inte göra ett så stort men vet inte vilken storlek man får mest nytta av. Någon som har lite tips? :)
    jag har sytt några stycken, mitt bästa tips är att var jättenogrann när du mäter ut dina lappar så att de verkligen är prick lika stora, och var noga med att hålla sömsmånen. jag gjorde ett för vagnen/vaggan innan bebisen kom, det var onödigt eftersom han kom på hösten och det var för tunt att sova med och för tunt i vagnen. i vår är det nog för litet ;)
    sen har jag gjort ett större, ca 1.5m*1.5m vilket just nu är bra vikt ett par gånger att ha under babygym och när han är lite större så kan vi sitta och leka på det. baksidan är ull, så det är lite varmt. 

jag har även gjort ett som funkar som överkast i spjälsängen, det tänker jag mer långväga användning av.

till våren gör jag nog ett som han kan ha i vagnen, kanske 70*100cm?
    lycka till!
  • littlemisssunshine08
    1978 skrev 2014-02-01 22:36:55 följande:
    Hej!
    Kan ni hjälpa mig? Jag är bjuden på bröllop (inomhus) i vår och kommer då vara i sjunde månaden. Har någon tips på var jag kan hitta mönster på fina gravidfestkläder? Eller bilder på sådana (är ganska ok på att göra egna mönster). Jag har rätt så normal kroppsbyggnad, lite kortare än genomsnittet bara. Min stil är ganska hemvävd och inte så tjusig (jeans, enkel bomullstop och hemstickad yllekofta på jobbet typ). Klädkod: kavaj.
    jag var på bröllop när jag var i 9e månaden, och använde en vanlig klänning (den var ju lite för stor innan jag blev gravid) som var skuren under bysten, så det skulle jag satsa på, och så kanske omlott över bysten. Burda style har kanske, och de kan du köpa digitalt och skriva ut själv också. du kan ju lägga till lite extra rynk under bysten för magen. en tunnare klänning kan ju bli mer uppklädd med en kavaj över. skulle satsa på enfärgat. en omlottklänning är också fint, om den knyts under bysten.
Svar på tråden Syjunta för gravida!