• Memmis

Sytt ett lapptäcke med trianglar. Aldrig gjort det förr och tänkte att det kunde va skoj att testa.
    Tänker dock aldrig göra om det :P haha! Att sy på diagonalen är inte riktigt min grej... och sömnsmånerna blev ju bara ännu värre att pressa än jag föreställt mig. Inbillar mig att det färdiga projektet skulle blivit bättre om jag använt nåt stärkande på baksidan, tex. vliseline. Menmen...
    Baksidan är av fleece i en lite tjockare kvalité. Granska inte så noga tack, för kanterna är inte helt i fas ;P huga!!

• Memmis

Tack så mycket alla :) Jag är så himla självkritisk med allt jag gör, haha. Blir typ aldrig nöjd med nåt.

Då jag sytt lapptäcken förut har jag bara kört med kvadrater och det är ju både kul och går snabbt (och blir snyggt). Innan jag började med det här lapptäcket med trianglar så tänkte jag bara "äh hur svårt ska det va?" sen blev det till att sitta och traggla sig igenom, motvilligt. Nä det blev inte kul helt enkelt... tror det är mycket därför jag inte gillar täcket heller :P . I teorin verkade det så enkelt...

Rosagubben: det som jag la upp bild på är inte fodrat, det är bara fleece på baksidan. Tyckte det räckte mer än nog, speciellt eftersom att detta inte var så stort (60x80cm), tänkte att det skulle vara av lämplig storlek att ha i vagn också. Känns faktiskt stadigt ändå. Sydde bara en extra söm runt om allt sedan för säkerhets skull.

Har gjort ett annat lapptäcke också, som är tjockfodrat, men baksidan på den är bara i vanligt bomullstyg. Det är lite större dock :P 100x150cm, hur mysigt som helst att ha i soffan! 

• Memmis

Hittade åt en bild på det där stora lapptäcket. Det är jag faktiskt nöjd med! Älskar alla tygerna, tog lång tid att samla ihop dem men det var det lätt värt!

• Memmis
    rosagubben skrev 2012-07-12 13:50:52 följande:
    okej, för min son kommer ju i slutet av november, så jag funderar på att det kanske blir för kallt för lillen om jag inte fodrar filten också, även fast det är en fleecebaksida. Men sen kommer han ju ha kläder på sig, och overall och allt, så då kanske det räcker med att bara ha en fleecebaksida, utan fodring?
    Ja då kanske det är lite gränsfall /; .  Men jag törs inte svara på det, för jag vet inte vad ni har för klimat där du bor.
    Men man kan ju köpa quiltvadd och fodra med? eller så köper du ett billigt täcke från Ikea och fodrar med. Det är faktiskt inte så bökigt att fodra ett lapptäcke som man kanske tror att det är :) 

När dottern var bebis på vintern så använde jag inte filt annat än inne hemma. Vid promenader körde jag med lager på lager klädsel inuti overallen, och så en ullsjal virad kring henne innan hon hamnade i den tjocka vinteråkpåsen :P haha. Utomhus har jag alltid föredragit ullfiltar också... Det är bara på sommaren och våren som jag använt mig av tunnare filtar; virkade, bomull eller i fleece. Eller nu när dottern är större då...
  • Memmis

Någon här som testat på att klä om en cykelvagn? Har fått en som är rätt risig i tyget (missfärgat och solblekt), så funderar starkt på att klä om för att den ska kännas lite "roligare" att använda ;) (inte för att barnen bryr sig då, men för en själv ;P  )

• Memmis
    Trolltoka skrev 2012-07-29 20:42:20 följande:
    Hade en mysig hemmadag med bara sonen hemma igår. Tänkte passa på att kanske sy nånting till han då det bara var vi hemma, men fick vilda protester ifrån honom. "Sy bebiten" fick jag som svar. Så fick väl göra blivande storebror nöjd och sy nånting till "bebit". Han fick välja vad och tyg, skulle sy en "olål ika äj". Men hade inte exakt samma tyger hemma så han fick välja bland det som fanns. 

Var alltså en "onepiece" han ville vi skulle sy!
    Vilken frän! :)
    Har också tänkt sy en onepiece, men i storlek 104. Har tyget och allt (underbart retroinspirerad velour) men jag ids aldrig rita ut mönstret :P Mönsterarket är ett enda stort gjytter (mer än vanligt), så det slutar alltid bara med att jag går därifrån jättesur, hehe 
  • Memmis
    Trolltoka skrev 2012-07-30 11:58:46 följande:
    Annars är ju tips att ta ett tröjmönster och byxmönster och sätta ihop? Så gör jag när jag ritar mina op-mönster :) 
    Miss Giggle skrev 2012-07-30 12:10:41 följande:
    Jag sydde min efter ett overallmönster. Gick hur bra som helst!
    Smart! För sånna mönster har jag ju massvis av. Gillade dock detta onepiece-mönster för det var lite "baggy" (längre gren, typ harem). 

Håller också på att fräscha upp vagnen med sittdyna (: men har fått beslutsångest på tyget, antingen blir det fleece på baksidan eller textilvaxduk. Men istället har jag börjat med ett spjälsängsskydd, för där var det inte lika svårt att välja tyg. Bild kommer sen då jag sytt ihop delarna! Väntar bara på att maken ska bära  ner spjälsängen från vinden så jag kan måtta knytbanden på rätt plats.
  • Memmis
    Miss Giggle skrev 2012-07-31 22:10:36 följande:
    Memmis: jag förlängde bara i midjan så blev det baggy eller ja, jag la tyget dubbelt i midjan ( den lata lösningen)
    Tack för tipset (: !
Svar på tråden Syjunta för gravida!