Inlägg från: Elsa1981 |Visa alla inlägg
  • Elsa1981

Syjunta för gravida!

Jhk88- jag har också gjort en rosa mormorsrutefilt (den finns på bild bakåt i tråden någonstans...) och jag ska få en kille. Jag valde den färg som jag tycker är finast och aldrig att jag skulle ge den till någon annan efter allt slit. Bebisen kommer inte bry sig om vilket och gillar du rosa själv så finns det ingen anledning att inte behålla den. Bebisar gillar väl alla färger oavsett kön.

• Elsa1981

LiKaZo -
    Jag köper trikå på stoff och stil. Man kan beställa därifrån också och det är inte så dyrt. Ett tips annars är att sy av gamla t-shirts om du kan offra någon som ser ok ut... Jag har gjort flera dregglisar nu av min killes för korta t-shirts. Blev jättefint.

• Elsa1981

Är det någon som vet var man kan trycka sitt eget mönster på tyg? Någon som har provat? Utan att man behöver beställa 50 meter eller så.

• Elsa1981

Gröna L: superfina saker! En sån åkpåse skulle jag också vilja ha men nu är det ju snart sommar så det är inte lönt. Synd! Hur stort gjorde du lapptäcket till slut? Funderar också på att göra ett nämligen men har en tendens att göra allt lite för stort.

• Elsa1981

Edds - jag gillar nog de som är vita i mitten sen två varv blå/rosa/brun o sen vit bäst. Jag sade nog gjort så som du sa, flest sådana och sen kanske några helvita. Men det blir nog fint hur du än gör det!

• Elsa1981

Är ju bara tvungen att bidra till hättdiskussionen. Killar kan visst ha hätta. Min kille är finast i världen i sin. Och hade det inte varit för att jag redan har flera stycken så skulle jag gärna slagit till på någon av dina Kapten Bombus. Superfina. Eller gör du fodrade som passar till vintern kanske? 

• Elsa1981

Ni gör så mycket fint hela tiden! Min kille närmar sig 5 månader (man får väl vara med fast man inte är gravid längre...?) och det hinns inte pysslas så mycket längre. Mest massproducering av dregglisar :). Däremot vill en bekant sticka en bebiskofta åt oss och hon vill att jag ska bestämma mönster och garn själv.

Var hittar jag bra stickgrejer? Jag frågar er för jag vet att ni är ett mycket pålitligare forum än Google :). Någon som har något tips på fint koftmönster eller sköna garner?

• Elsa1981

Alla som syr kläder i stretchtyg- har ni overlockmaskin? Jag har nämligen ingen sån men skulle gärna vilja sy åtminstone byxor. Min maskin har fuskstretchsöm men tycker att kanten blir helt vågig då. Blir det verkligen jättedåligt om man kör med raksöm i ett par byxor?

• Elsa1981

Tack för sömtipsen. Antagligen har jag inte rätt nål... Trådspänningen ska vara rätt men kanske är det pressarfoten som trycker fel och drar ut tyget eller nåt? Ja, jag kan ju inget så ska testa mig fram efter helgen när jag är hemma. Blir kanske ett par med raksöm och ett par med fuskstretchsöm och sedan får jag utvärdera. Återkommer med resultatet.

• Elsa1981

Önskar mig en overlockmaskin men föräldrapenning är ju inget man blir rik på...

Ska införskaffa mig stretchnål ochtesta mig fram. Men det är ju så trååååkigt att testsy, har inte tålamod. Har stretchraksöm på min vanliga maskin men tycker inte att det blir bättre med den än med vanlig raksöm.

• Elsa1981

Några byxor har det blivit än däremot gick jag bananas med mössor. Egentligen skulle jag bara sy en men den blev för liten så då blev det en till som blev för stor och plötsligt hade jag gjort fyra stycken... (vet inte varför bilden hamnade upp och ner men ni fattar).

• Elsa1981

Saoura - här missade jag ju ett utmärkt förslag! Jag syr ju ofta mer än jag behöver så brukar ge bort till kompisar när det inte passar eller behövs här hemma. Men Trolltoka har ju värsta businessen. Och är nog bra mycket duktigare än jag. Men jag övar :). Vill du ha i just de tygerna som jag hade på bilden så kan jag absolut sno ihop något till dig också!

• Elsa1981
    saoura skrev 2012-11-13 23:43:55 följande:
    Jag ska ha tvillingarna så ni kan få göra en uppsättning var ;) jag gillade såklart de med moln! :D haha du råkar inte ha gult över som räcker till tossor och vantar storlek nyfödd?
    Oj vad spännande med tvillingar! Grattis till det! Jag känner mig ärad som får sy till (en av) dem. Gula molntossor och vantar coming up! Blir roligt med ett riktigt projekt :)

• Elsa1981

Jag vändsyr också mina dregglisar. Tycker att det blir bra men tar såklart lite längre tid än att bara ha en rå kant. Jag var för snål för att sprätta upp en gammal dregglis så jag ritade bara av den bästa jag hade. Undersidan, som ju är minst, är lätt att rita av och sen är det bara att vika den på mitten och göra överdelens mittlinje kanske...2 cm längre. Lätt som en plätt!

• Elsa1981

Finns en bok som heter Baby cool. Där finns mönster på hur man syr byxor av en gammal tröja. Och andra enkla återvinningstips. Alltså hur man syr bebiskläder av gamla vuxenkläder. Kolla efter den på bibblan.

Svar på tråden Syjunta för gravida!