Inlägg från: Hickstead |Visa alla inlägg
  • Hickstead

Syjunta för gravida!

här finns en söt virkad mössa: www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Bloggar/Blogginlagg/

Sen finns det ju en del på Garnstudio också, markera "virkat" och välj baby i rullmenyn så kommer det fram lite... :)

Sen har jag en egen fråga av ren lathet också: Hur mycket tyg behövs det till basplagg för baby? Jag tänker främst på omlott-tröja, byxa och body.
    Jag har lite mönster men orkar inte leta fram dem ur röran i syrummet nu för att mäta och grejja utan hoppas på att någon har lite snabb-koll eller en enkel mall på hur mycket som kan gå åt för respektive plagg. Jag tänkte sy främst i storlek 56 och storleken över det.

Sitter och letar rätt på tyger att beställa efter att vi har varit på RUL på torsdag och förhoppningsvis vet könet på kotten i magen :)

Sen undrar jag också vad som kan vara bäst i materialväg för ett babynest. Bomull? Flanell? 

• Hickstead
    BollanB skrev 2013-01-02 20:31:50 följande:
    Tips!
    jny.se har fina trikåtyger för barnkläder
    med såna priser är det bra mycket billigare att köpa barnkläderna tråkigt nog... :(
  • Hickstead
    Kotthare skrev 2013-01-02 22:59:17 följande:
    Det enda jag minns av syslöjden i skolan är i vilken låda sprättarna låg...

Trots detta är jag SUPERSUGEN på att sy, och det är ert fel! :)
    Jag vill också sy ett såntdär baby nest!

Ska jag slå till på en symaskin? Kan man köpa en billig på Rusta/COOP/etc och klara sig på den?  
    syr man inte så mycket så klarar man sig absolut på en sån!!  
    Jag har en ganska billig maskin (tror den kostade 1500 spänn för 10 år sen) och har klarat mig fint med den ända fram tills jag träffade sambon som hade en lite äldre Bernina så nu kan jag välja :)  

Skulle vilja ha en overlock jag med, men vet inte än hur mycket jag kommer att sy så jag avvaktar.  
  • Hickstead
    Claudia gbg skrev 2013-01-03 09:37:04 följande:
    Hickstead: jag tycker tyvärr att det ÄR billigare att köpa än att sy....

Vad tycker ni andra? Trolltoka? Du syr ju massor...

Ja, jag var lite fräck och prutade! Bor du i Gbg så inboxa mig så kan jag tipsa lite....
    mja det beror ju lite på var man köper tygerna och hur "mode-känslig" man är... visst är det sött med ugglor på tyget men jag kan lika gärna ta det med apor eller lastbilar som finns på rea för mindre än halva priset liksom... ;)

Sen gillar jag retro-mönster och färger och fyndar en hel del på tradera, i stuv-lådor osv.  
  • Hickstead
    Trolltoka skrev 2013-01-03 22:40:50 följande:

Jag köper nästan oavkortat sånna där 180:-/m tyger (utöver enfärgade tyger som är billigare). Om man tänker på att upp till stl 86 klarar man sig på 0,5m tyg och får ut minimum 2st byxor stl 86 på 0,5m så är det inte så dyrt. Ekvationen får ni göra själva Syr man till sig själv behöver man ju inte lägga på timpenning heller (räkna minimum 100:-/h)/....
    Åhå får man ut så pass mycket ur en meter ändå? 

Jag ställde frågan om tygåtgång en bit upp men fick inga svar och har inte orkat rota fram mönstren för att mäta än.  
  • Hickstead

Finns det något standardmått på täcken och kuddar till beibsar? Eller måste jag köpa de grejjorna innan jag kan börja sy sängkläder...? 

• Hickstead
    weasley skrev 2013-01-07 14:00:57 följande:

Jag gick in på Hemtex och frågade om det fanns ett standardmått nämligen då jag var i sytagen, och hon jag pratade med sa att de flesta kör samma mått men IKEA har ett annat.. Får hoppas att hon inte ljög, men när vi googlade runt lite verkade det stämma i alla fall :3

men vad ÄR standardmåttet då? ;)

• Hickstead
    weasley skrev 2013-01-08 09:42:21 följande:
    Efter en snabb googling:

IKEA: 
    125x110, 35x55 cm

Hemtex: 
    100x130, 35x55 cm

Så det beror nog lite på var man köper sitt innertäcke och sådär, man får googla på det/mäta täcket och kudden man köpt.  

Jo... det var ju det jag frågade innan - om det finns standardmått eller om man måste köpa grejjorna först och mäta...

tack för svaret ändå. 
  • Hickstead

Pyret55: Jag gör fram och basida likadan på mina barnvagnsmobiler, så te.x. pingvinen har ögon både fram och bak så att säga... fint både för bebis och för åskådare ;)

Några fler sidor med roliga saker att pyssla ihop (heltid hemma rekommenderas innan man besöker sidorna ;))

Make baby-stuff
    www.make-baby-stuff.com/index.html

101 Handmade baby gift tutorials
    www.everythingetsy.com/2012/03/101-handmade-baby-gift-tutorials/ 

101 Simple handmade gifts för kids
    www.everythingetsy.com/2012/08/101-simple-handmade-gifts-for-kids/ 

Svar på tråden Syjunta för gravida!