• elinsc

Syjunta för gravida!

Härligt! :D Kul att kunna vara till lite hjälp!

weasley, mönstret finns i Ottobre 1/2011 :)

Jag hoppas bebisen uppskattar dom också för jag tänkte slänga ihop några fler par. Kan dock vara bra med lite bredare mudd.. Men jag gjorde bra mycket smalare än mönstret och la till lite på längden på tyget istället för att jag ville vara lite sparsam med mudd.

Annars är det ju väldigt kort tid bebisen har 50-56 så kan ju vara kul att göra i 62 :P Det mesta jag har sytt är 62 bara för att jag redan har så sjukt mycket kläder i 50-56. 62 kanske hen kan ha lite längre tänker jag. Eller så kan det räcka med att bara ta bort lite på bredden eller så :P

• elinsc

Fick en lite småtrasig tröja som hunden bitit sönder av min mamma. Den hade så mysigt tyg så jag funderade länge på vad man kunde göra av den. Och nu har den blivit en åkpåse till babyskyddet. Eller wrapper eller vad man nu kallar det.

Tog bort ärmarna och dragkedjor, fickor och sånt. Sydde ihop den nertill lite omlott och gjorde en liten huva av ärmarna. 

Tror ni det räcker med att bara lägga ihop den eller kan det behövas någon slags knäppning/knytning? Vad tror ni?

• elinsc

Är nöjd över inköpet på second hand-butiken. Hittade en bit velour för 17 kr som jag senare gjorde en liten dress av. st.62 tror jag. Tröjan kanske är lite mindre.. Eller så är byxorna lite större. Vi får se! Men bebis lär kunna ha dem ändå, men kanske inte samtidigt. Mönstret för tröjan är från en body som jag ritat av och sedan försökt fixa om till en tröja. Byxorna är lite moddat ottobre!

• elinsc

Idag fixade jag en liten skötbädd att ha med i skötväskan

Booshiboo skrev 2013-03-13 15:52:44 följande:
    Här finns också massa gratis mönster: pinterest.com/fagert/free-sewing-projects-gra.../
    Åh vad bra! Kul att det finns lite samlat!
    Hur ska man kunna vila nu då? Det finns så mycket kul att göra och skapa! :)

• elinsc

Idag har jag knåpat ihop en liten sovpåse. Den är inte så varm och inte fylld med någonting. Ska ha en aprilbebis är det tänkt, men det kan ju bli en maj också så jag tänkte att det kanske är bra att ha en som inte är så varm så får voksin användas när det är kallare.

Inspiration kommer här ifrån tråden någonstans.. Någon som gjort en jättefin sovpåse men hittar inte igen den och orkar helt enkelt inte leta igenom tråden. Men detta är resultatet:

Den är gjord av sånt jag hade över.. Min farmor hade lite sådant luddtyg över som jag fick och yttertyget är en IKEA-gardin som inte användes. Dragkedjan kommer från en väska som gått sönder och ja.. Knapparna har jag väl hittat någonstans, säkert hos farmor min :) Det känns som lite extra bra att inte ha lagt massa pengar på nya tyger och material utan att man kan ta sånt som finns. 

• elinsc

Jag köpte också en på ebay och jag tycker den funkar helt okej för det priset fast jag har haft lite problem som Weasley beskriver. Fast tryckknapparna som följde med funkar inte lika bra som de jag beställde på sidan av (ebay det med) så har du provat med andra knappar Weasley?

Annars tycker jag att knapparna är bra och väldigt billiga, men kan tänka att det är värt att köpa en prymtång som är bra eftersom det är en engångskostnad.. 

• elinsc
    Maggan87 skrev 2013-04-19 17:32:58 följande:
    Vilken fin!! :) Var den svårt att göra?
    Tack :) Inte direkt, lite trixigt att komma på hur man kunde göra på bästa sätt ibland och sen fick man bli lite efterklok när man insåg att man gjort lite onödigt krångligt och att man hade kunnat gjort den lite smartare. :)

Provade göra en till och då var det mycket enklare när jag gjort alla misstag redan :) 
  • elinsc

BF+2 och försöker hålla mig sysselsatt. Två par hängselbyxor, två små mössor (fast de blev lite stora..) och en poncho till mig.. Ser gigantisk ut i den nu, men jag är iof rätt rund så det är väl inte så konstigt.. Men tänker mig att den kommer bli ett bra amningsplagg i vår/sommar :)
  • elinsc

Slängde ihop denna innan vi åkte iväg på lite vägning av lilla bebisen. Försökte få lite ordning i skötväskan.

Inspirerad av: www.etsy.com/shop/minnebites
    jmynt skrev 2013-05-06 08:59:59 följande:
    Nån som vill hjälpa mig lite'? Jag har helt kört fast och vet inte alls vad jag ska hitta på för pyssel till bebisen nu...Kläder har vi så vi kan sälja, hade tänkt att sy en wrap till babyskyddet men vill inte börja med det innan jag har köpt ett så man vet vart bältena ska sitta. Så vad ska jag hitta på nu, är helt tom i huvet och kommer inte på nåt alls. Filtar har vi också en hel del och har även täcke o kudde till babykorg/vagn....Snälla hjälp mig med ideér på vad jag kan hitta på nu..
    Så detta är ju lite mer pyssel du kan göra :) Tänkte även göra en tunga till krypet som man kan stoppa salva, olja och lite sånna småsaker i :) Kanske inte den mest praktiska men det är ju så kul och sen när barnet bli äldre så blir det säkert en väldigt populär leksak :)

• elinsc

Slängde ihop en body, ett par haremsbyxor och några dregglisar till min lilla kräkbebis i förmiddags. Denna gång i lite mer neutrala färger

Sytt i storlek 62. Mönster: ritat av en body och byxorna är från Ottobre, men vet inte vilket nummer

• elinsc
    weasley skrev 2013-06-11 09:37:15 följande:
    Jättefina elinsc! Vi får utbyta erfarenheter när jag flyttat ner, skulle vilja veta hur du gör den där fina öppningen på bodyn!
    Absolut! :)
  • elinsc
    Yarrow skrev 2013-06-23 00:24:30 följande:
    Här om dagen sydde jag ett solskydd till vår vagn. Har funderat fram och tillbaka på hur ag ska sy det me tillslut sydde jag en enkel variant som ser ut som en rullgardin :)

Filten har min mamma stickat och p åbaksidan är det fastsygg en handduk. Hur praktiskt som helst :)

Ohh så tjusigt! En sån ska jag ge mig på! Tack :D
  • elinsc
    weasley skrev 2013-07-21 21:01:19 följande:
    Så ÄNTLIGEN har symaskinen packats upp efter flytten, blev en del sytt till slut. Har ju hört att det ska bli fint väder, så blev två klänningar och två par blöjbyxor.

Gillar huvklänningen skarpt! (det andra också såklart)
    Funderar på att göra något liknande till min herre.. Vad är det för mönster du använt?
  • elinsc
    weasley skrev 2013-07-22 09:42:58 följande:

Ottobres "Little elephant", förra numret (3/13? Tror jag..) Finns ju en liknande fast huvtröja också med liten ärm, det blir nästa projekt. Du får gärna komma och rita av mönster om du vill, har köpt tre för jag orkade inte vänta på att de skulle bli lediga på bibblan..
    Najs! Jatack :D (tummen upp!)

Jag har också funderat på att köpa, men det har inte blivit av...än.. :P 
  • elinsc
    ansof skrev 2013-08-30 19:50:56 följande:
    Om man vill sy enbody,
    Går det lika bra att ta en body o klippa ut delarna som att jag köper ett mönsterark?
    Jag har gjort så och det funkade bra för mig :)
  • elinsc
    äralltupptaget skrev 2013-09-19 21:17:04 följande:
    elinsc- vad fina påsar!  Själv blev jag lat och har nu beställt en voksi påse :) Men då bor jag uppe i nordpoolen och får barn i januari , :)
    Jo dessa jag gjort är lagom höst/våråkpåsar. Vi har också en Voksi nu till vintern som är min sons storasysterns. Hade vi inte haft den redan hade jag nog gett mig på att prova sy en dunpåse. Det behövs nog här i Jämtland ;) 
  • elinsc

Weasley, jag tror någon måste skaffa en till unge så jag också får sy sådär små minikläder! (Hänger fortfarande på tråden trots att sonen är nästan 9 mån..)

Kakan87 skrev 2014-01-18 21:02:47 följande:
    Yeeey! Sytt mina första byxor:D stolt:):)
    Gillar det tyget skarpt! Var kommer det ifrån?

Jag har inte kunnat pyssla på jättelänge pga flytt och massa. Och nu håller jag på att måla om och fixa pysselrummet. Under tiden låtar jag mig inspireras av er här på denna tråd :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!