• katja1

Syjunta för gravida!

Mormorsrutor kan ju bli väldigt fint men ser att du vill sticka. Sticka rutor och sy ihop i nån fin kombination? :) Drops brukar jag annars inspireras av men vet ingen filt i många olika färger på rak arm.

• katja1
    Claudia gbg skrev 2012-12-10 09:29:55 följande:
    Ni som kan virka. Har tänkt virka en stor filt av mmrutor. För att det hela ska gå snabbare tänkte jag använda mig av en större virknål. Måste jag då ha tjockare garn. Någon som gjort så? Blir det bra? Kan man blanda garntjocklek utan att det ser galet ut?

Ja du bör nog ha tjockare garn i så fall, det blir lösare och "håligare" annars. Ser inte så snyggt ut. Skulle inte heller blanda tjocklekar då risken finns att de dels blir olika stora, dels får annorlunda utseende då vissa blir "håligare" än andra. Mormorsrutor tar en evinnerlig tid, funderade också på att ta tjockare men tänkte som så att det kommer ändå ta så lång tid så då vill jag att resultatet verkligen blir bra också... :)
  • katja1

Jag virkar i Tilda garn, köpt i butik och rätt dyrt. Hört flera som köper över nätet och det verkar ju billigt och bra! Jag orkar bara inte med sånt... :) vill klämma och jämföra färger etc. Tilda är ju bomull så blir ju inte så varm men mormorsrutor är så luftiga ändå att de nog inte blir så varma. Kommer sy fast en baksida på filten istället :)

• katja1
    Jess25 skrev 2012-12-11 09:49:10 följande:

Ja ok, då skall jag kika efter det, kommer du ihåg vad ett sådant nystan kostar i butik? Jag bor så långt ifrån en garnbutik så måste nog beställa på nätet, om jag inte väntar tills nästa gång jag åker mot Göteborg..

Tyvärr... bor inte i Sverige.
  • katja1

Ett par nu i tråden som gjort babynest till tvillingar. Funderar själv på vad som används mest, ett stort de båda kan ligga i eller varsitt? Vacklar fram och tillbaka. De tycker säkert om att ligga nära varandra men sen vaknar ju den andra direkt när den ena vaknar och kanske det är bra att lära dem vara lite ensamma också när det behövs...

• katja1

Tack för svar! Menade inte att "tvinga" dem vara ensamma men ibland lär det behövas korta stunder och då underlättar det ju om den andra sover vidare... :)
    Får fundera lite om jag orkar sy ett stort och två små... Hmmm

• katja1
    LuckyLips skrev 2013-01-07 11:20:14 följande:
    Vi har ett stort och ett normalt babynest. I början använde vi bara det stora till tvillingarna så länge de båda fick plats. Senare började jag och sambon sova i sär för att nätterna blev lättare då och vi fick sova bättre. Så då fick de varsitt nest. Det stora fungerar utmärkt till en baby om man bara trycker ihop den lite . Och nu när de är 6 månade är det stora babynestet nästan lagom stort för en baby, hehe...
    Älskar våra babynest och de har helt klart varit den bästa babyprylen! 
    Okej ja man kan ju dra åt lite extra och trycka ihop den lite :) Bra ide! Vilka storlekar gjorde du? Blir nästa projekt efter amningskudde/graviditetskudde då jag behöver den snarast för att hitta någon bra sovposition. Magen har sagt poff! :)
  • katja1
    Hickstead skrev 2013-01-21 19:16:04 följande:
    Jag har ingen aning om vad du menar med mobil barnstol? Har du en bild?
    Spontant blev jag att tänka på en sån här. Är det en sån du menar Claudia? Sack 'n seat kallas de.

• katja1

Nu har jag gjort klart mitt första babynest :) Inte det lättaste med gravidhjärna... Har sytt en hel del i mitt liv och ändå lyckades jag sy alltihopa ut och in TVÅ gånger...?!? Smått enerverande. Men det blev bra till sist!

Gjorde "korven" löstagbar med kardborrband. Har kardborrband också i kortändan så madrassen går att ta ut. Stoppningen är 2 st IKEAs billigaste kuddar och madrassen är en bit av deras billigaste madrass för spjälsäng. Det som är kvar räcker till ett babynest till samt en skötbädd.

Väntar tvillingar så nu är det bara att göra en till!

• katja1

Funderade på att sy solskydd till vagnen (bugaboo donkey), men vet inte riktigt hur det blir bäst. Det får ju inte bli för tätt nertill men spänner man upp "gardinen" mot chassit så skiner ju solen in från sidorna... Har nån här kommit på något smart sätt?

Svar på tråden Syjunta för gravida!