• sötare

Syjunta för gravida!

ceakan skrev 2013-09-21 08:40:33 följande:
    Jag håller på att sy ett lapptäcke till spjälsäng. Framsida, stoppning (vadd) och baksida.
    Igår kväll skulle jag sy ihop dessa tre delar, men när jag sytt en sida så hade bakstycket inte hängt med  som det skulle och det fattades ca 5cm av det. Suck. bara att sprätta upp. Är det smartare ett först sy ihop fram och baksida och sen sy fast vadden? 
    När man syr ett lapptäcke så ska man tråkla lite stygn här och där igeom alltihopa . Varför kom jag inte i håg riktigt , var så länge sedan jag gick min sömnadsutbildning men dock så kan det förhindra att fram, stoppning och baksida glider i från varandra. naturligt vis ska du se är du har sytt samman allt sprätta väck tråkelstygnen.
  • sötare
    jmynt skrev 2013-09-24 20:00:30 följande:
    Jag har stött på ett tekniskt problem, syr en fleecetröja åt tösen men vet inte hur jag ska lösa det med halsringningen. Vill inte använda mudd känns som att det kommer se konstigt ut, Kan man sy nåt polo-liknande av fleece? eller vad ska jag hitta på?
    du kan ju sy en infodring istället 
  • sötare
    jmynt skrev 2013-09-27 20:32:20 följande:
    Nu är jag sugen på att sy lite men vet inte om jag orkar, har städat hela lägenheten och tvättat 8!! maskiner tvätt. Känns som att jag har förtjänat lite hobbytid ;)
    Det e så typiskt. Går man hela dagen å donar med vardagssysslorna å tänker på det man vill pyssla eller skapa och sen när barnen har gått å lagt sig och man har fått undan all bestyr så är man för trött.  Känner igen det så väl 
  • sötare
    Ampellilja skrev 2013-10-08 07:47:21 följande:
    denna började jag med i våras efter som den är så stor har de tagit tid med två små runt sig men den är gjord på restgarn därför färgerna inte passar in

fast detso roligare blir det ju :) (menat som en komplimang)
  • sötare
    MissMf skrev 2013-11-11 19:45:50 följande:
    Vad tror/tycker ni kunniga om en Singer tradition? Maxi hade erbjudande på den nu. Är det nått o ha? :p
    Min efarenhet av dessa plastiga maskiner till billiga priser är dåligaoch just därför har jag lagt ner att sy för jag blir så förbanad varje gång jag sätter mig vid dessa maskiner. Men sen är jag oxå drillad vid ordentliga industrimaskiner. Och har man aldrig använt ordentliga maskiner så kan de billigare varianterna fungera. 
  • sötare
    MissMf skrev 2013-11-12 03:48:45 följande:
    Dom maskinerna jag har använt är ju skolornas "gamla" o mammas o sambons mammas.. Är de bättre o köpa en nyservad begagnad istället isf?
    Det bästa är faktiskt att gå till en symaskinsaffär som även säljer begagnade och be å få prova å känn efter. 
  • sötare
    tvåblirtre88 skrev 2013-11-12 09:51:15 följande:
    en fråga =)
    jag har införskaffat min en overlock, huskylock s15

är som kär och lycklig ;)

men kan man sy utan att den skär ? eller går kniven inte att justera på det sättet ? hittar inget i instruktionsboken, tilläggas ska säga att jag är nybörjare så döm mig inte ;)

jag tänkte mer hur gör jag annars om jag vill sy täcksöm (heter det så om jag vill ha två tygbitar på varandra och skall sy på dessa med tyg på vardera sida )
    hittade denna manualen och på sida 8 står det hur man kan koppla ur kniven
     http://www.synalen.se/E-commerce/Products/manual-huskylock_s15-106.pdf
  • sötare
    katja1 skrev 2013-12-04 16:14:33 följande:
    Så sött pepparkakstyg! Har du ritat mönstret själv? Hur stor är den? Vill också sy klänningar/tunikor men orkar inte med knappar, funkar kanske med vanligt halshål bara man gör det rätt stort? Mina barn drar 62/68 nu.
    det finns andra alternativ till knapphål :) ex du kan ju ta ett smalt band som e behagligt å göra en ögla av 
  • sötare
    Emelius skrev 2013-12-10 15:24:56 följande:
    Kanske inte den snyggaste amningskudden på marknaden men för att i stort sett vara första gången jag sytt med maskin så blev jag allt lite nöjd med mig själv :) Den går att knyta ihop nertill  så den förvandlas till en liten säng som jag tänkte kan vara användbar när man åker hem till nån :)

bara så ni vet så är ammningskudden perfekt att ha med sig på tåget som kudde om man åker långt. Jag hade med mig min varje gång jag åkte till norrland för studier.
  • sötare
    ceakan skrev 2013-12-30 17:41:34 följande:
    Nån som har sytt egen vagnsmobil/hänge?
    kan rekomendera filt till det, väldigt enkelt material att jobba i. Gör enkla egna modeller och så kan du ju  även anväda dig av annat krimskrams som barnet kan titta på :)
  • sötare
    tulip79 skrev 2014-02-26 12:51:24 följande:
    Har köpt mönster på en klänning som jag tänkte göra om till amningsklänning. Problemet är att jag tidigare bara sytt små bebiskläder och inte vet hur man syr vuxenkläder. Någon som vet hur man gör när man har olika storlekar på de olika måtten? Jag har L över bysten, XL över midja och rygg samt M över höfterna. Se bild nedan. Tacksam för tips om hur jag ska gå till väga.

Vet precis hur du ska göra i mitt huvud men kan inte riktigt förklara det 
  • sötare
    Passion skrev 2014-03-07 09:11:42 följande:
    Haha doooh! Sånt är så tråkigt! Nä tacka vet jag att nåla åt två olika håll vid sånna tillfällen, på tvären och där man ska sy, då "låser" man tygerna mycket bättre iaf
    eller så tråkklar man 
Svar på tråden Syjunta för gravida!