Inlägg från: Sommarnatt10 |Visa alla inlägg
  • Sommarnatt10

Syjunta för gravida!

Mamma Tintis skrev 2014-01-20 21:53:29 följande:

Du borde väl kunna spåra ditt paket och se var det befinner sig? Blev förvånad att det kom så fort med tanke på att de enligt hemsidan inte ens skickar på fredagar. Angående mudd brukar jag göra lite olika. Det är nästan bättre att ta rätt lång mudd så du kan vika upp den. Då kan byxorna användas betydligt längre.
    Ja i Sthlm, men det är uppdaterat vid 02 inatt o sen står det inget mer... Hade hoppats på att få det i morgon men får nog vänta ytterligare :/

Jo på det hållet har jag tänkt ha lång/bred mudd, tänkte mer runt om. Hur tänker man mudd i förhållande till midjemåttet??
  • Sommarnatt10
    Lillisen skrev 2014-01-20 22:40:11 följande:

Man brukar ta måttet gånger 0.7 för att få rätt längd på mudden har jag för mig.
    Tack!!
  • Sommarnatt10
    SophiaI skrev 2014-01-21 22:06:04 följande:
    Det finns en jättebra tabell för det, ska se i'm jag får lägga ut den här. Den är verkligen skitbra!
    Det hade ju varit toppen!! Jag sydde mudd på mitt första par byxor ikväll, men om de passar vet jag inte än :)

Blev iaf lite stolt över resultatet!!

• Sommarnatt10
    SophiaI skrev 2014-01-22 09:49:49 följande:
    Måttabell mudd i midja och ben.

Denna lista gäller ENDAST för MUDD, resåren är 7-10 cm längre (eller 4 cm mindre än midjemåttet). Listan har smalare mått än köpeplagg som aldrig funkar i midjan här hemma då de alltid är för generöst tilltagna. Jag gör mudden 15 cm på höjden (7,5 cm dubbelvikt) i storlekar upp till 86-92 numera och därefter är den 20 cm hög. Alla mått INKL sömsmån (6-7 mm på overlock).

Midja smal (normal/medel)

56- 32 cm (34)

62- 34 (36)

68- 34 (36)

74- 36 (38)

80- 36 (38)

86- 38 (40)

92- 338 (40)

98- 40 (42) härifrån har en del resår i mudden

104- 40 (42)

110- 42 (44)

116- 42 (44)

122- 44 (46)

128- 44 (46)

Ben

56- 15

62- 16

68- 16

74- 17

80- 17

86- 18

92- 18

98- 19

104- 19

110- 20

116- 20

122- 21

128- 21

Listan har jag/Älsklingsfrö skapat för några år sedan och den offentliggjordes i en tråd på familjeliv och har uppenbarligen spridit sig smile5.gif ). Nu är den ordentlig uppdaterad med de mått jag använt under några års tid. Håll tillgodo!

Listan är skapad av alsklingsfro.se/

Tack så jättemycket!!! Det där kommer underlätta massor!!
  • Sommarnatt10

En kompis fick bebis förra veckan... Så han får bli lite försökskanin på mina kläder.

Jag är inte riktigt kompis med muddtyget ännu, men övning ger färdighet...

• Sommarnatt10

Jag har en hel del trikåtyger hemma och det är ju mysigt att sy barnkläder i.

Men jag tänker att jag vill sy i annat material främst byxor. Eftersom jag är nybörjare när det gäller att sy funderar jag på vad som kan fungerar bra ( Panduro har ju en del fina tyger, men fungerar det till kläder) och vart man isf köper dessa tyger...

Vad väljer man om man inte väljer trikå??

• Sommarnatt10
    Claudia gbg skrev 2014-02-26 22:13:29 följande:

Hej! Tidigare i tråden har det funnits nån dom sytt en filt som man lägger i babyskyddet. Med hål för bältena. Förstår ni vad jag menar?

Är det ngn här som sytt en sådan o som har tips på vad man kan tänka på, fallgropar och så. Länk till mönster?

Jag har använt mig av denna...

idasmirakel.vimedbarn.se/category/sy-din-egen-babywrap/

..men ändrade hålen till bältet, beror ju på vad man har för bälte...
  • Sommarnatt10
    Claudia gbg skrev 2014-02-27 19:50:01 följande:

Åh, ännu bättre på svenska! Tänker mig en ofodrad nu. Det är ju inte svinkallt nu heller... Då blir det att åka till SOS o shoppa tyger! smile1.gif

Jag sydde min i trikåtyg o det rekommenderar jag inte, det var svårt att få det riktigt bra!

Tänkte oxå sy en "sommarvariant"
  • Sommarnatt10
    Claudia gbg skrev 2014-02-28 10:00:13 följande:

Kan tänka mig att det blir sladdrigt och svårt att sy i trikå. Tänkte köpa fleece till ena sidan. Blir det inte för styvt med vanligt vävt tyg? Typ lakansväv?

Jag har fleece och trikå i min, trikån drar sig väldigt lätt, men med många nålar och lågt pressafotstryck samt sy väldigt långsamt så gick det.

Det mönster jag följde hade bomullstyg o fleece...vet inte hur det blir!
  • Sommarnatt10
    Lillisen skrev 2014-03-02 22:01:51 följande:

Jag vändsydde mitt så man kan ha båda sidor mot bebis
    Det gjorde jag oxå... Men kör fleece mot bebis...
  • Sommarnatt10

Någon här som bär i sjal  som möjligtvis har mönster och/eller beskrivning på hur man kan sy ett eget bärskydd... som man vill dela med sig av...

Vägrar ta på mig pappas vinterjacka som jag levde i som gravid...Känns väldigt mycket bättre/skönare att ha min egen vinterjacka...men kan ju bli lite kallt nu innan våren kommit på riktigt.

• Sommarnatt10
    Lillflickan skrev 2014-03-06 15:42:53 följande:
    Jag har gjort en enkel variant när jag burit lillen i sjalen. Har trätt över honom hans overall på hans armar och ben, haft en fuskpolo och mössa på honom. Sen har jag tagit ett resårband på drygt en meter som jag fäst i ändarna på knapparna i min jacka, en uppe och en nere vid sonens rumpa ungefär. Sen har jag gjort som öglor av resten och trätt genom knapphålet på ena sidan och över en knapp på andra så min jacka snörs åt och täcker armar och ben på sonen. Fungerar jättebra, i alla fall när det inte är jättekallt. Så sätter jag en fuskpolo på mig också för det blir lite bart annars. Vet inte om jag lyckas förklara så du förstår.

Har också tagit bakstycket och på en gammal jacka och sytt lite. Tänkte ha till sommaren med samma princip att snöra ihop min jacka över. Tyvärr inget mönster då jag bara sydde ihop lite ;)
    Problemet där är att pyret är så liten att jag bär honom helt instoppad i grodposition... Men jag ska komma ihåg det tipset till hösten när det börjar bli kallare igen o han är större!
  • Sommarnatt10
    Bambusa skrev 2014-03-06 15:58:57 följande:

har du kollat på sjalbarn eller med nå annat sjalforum? har funderat på samma själv då ja har införskaffat sjal, hade meitai manduca och ringsjal till första, men nu har ja tricåsjal med..
    Har kikat lite.. Men hittar inget direkt mönster... Mest försök till beskrivningar men jag ska kika vidare..
  • Sommarnatt10
    Bambusa skrev 2014-03-20 19:59:14 följande:

vet att de var nån som sökte mönster på bärskydd, hittat ett, kostar dock 35kr, men ville länka iaf (inte min sida)
    http://www.baranara.se/

Det var jag, tack för tipset. Ska kika på det!!
  • Sommarnatt10
    Bambusa skrev 2014-03-20 22:23:51 följande:

ja, va kul.. hittar ja inget begagnat till bra pris kommer nog ja köpa ett mönster och sy ett till hösten.. just nu finns enorm lust, men inte mkt ork alls -havandeskapsförgiftning... bara i v33, så de ser inte så ljust ut än.. vill väl inte sätta igång mig innan v37 om ja inte blir mkt sämre kan ja tro.. men ja skulle lätt föda NU för att få må bättre.. 
    Usch fy vad jobbigt. Jag har massa syprojekt i huvudet men min knodd är på utsidan o jag hittar ingen tid ????
Svar på tråden Syjunta för gravida!