• Memmis

Syjunta för gravida!

gröna L skrev 2012-08-01 21:27:32 följande:
    Eftersom tråden är så satans lång och någon frågade om åkpåse postar jag igen bilderna på dunåkpåsen jag sydde till mitt lilla gryn som kom i februari Sörjer att han kommer ha växt ur den när det blir kallt igen!

Helt underbar! Förstår att du sörjer att han nog inte kommer kunna använda den mer. Väldigt fin och bra gjord.

Någon postade en länk här tidigare på en filt man kunde ha i babyskyddet. Tyckte den såg himla smart ut, och skulle passa perfekt för BB-färden då vi förväntas få i september.

Igår fick jag lite sylust och sydde en sådan filt, men gjorde min kanske i största laget. Den blev också lite mer "flikig" än den som var på beskrivningen. Men jag ville ha ordentliga delar att svänga om barnet. När den blev klar upptäckte jag att bebis komma kunna ha den länge som vagnsfilt, då dottern på 95 cm kunde ha den (; (dock kunde hon ju inte ha delen för benen över sig men den fick precis plats under henne, men sidorna gick ju att lägga om sig).

Dockan fick agera bebis-modell ;P . Rätt tjock velour på insidan, och ett bomullstyg på utsidan.
    Lagom just nu och i tidig höst kanske.

• Memmis

Mina "flikar" liknar mer de som fanns på sidorna på din bild, gröna L . Fast jag har tre sådana istället för ben.
    9 st hål för bältet blev det, haha. Som tur var så var de inte så bökiga att göra som jag trott (: men man var bra nervös för om man mätt ut rätt då man var klar ;) 

• Memmis

Men halva inlägget försvann. Typiskt.

Skulle även stå: skönt att höra att du haft mycket användning av din, då kanske man inte sytt denna i onödan. Tyckte den verkade superpraktisk. Höll på att få spunk av att klä på dottern overall för att gå till bilen de där få metrarna, och sedan plocka av henne den i bilen efter en stund, och sedan då man kommit fram knöka på overallen igen för att gå några fjuttiga metrar igen. 

• Memmis

Någon efterfrågade ett mönster till blöjförvaring. Vet dock inte om detta är vad som söktes, men jag har sytt ett par efter detta mönster, men den jag tycker allra bäst om är som ett jättestort "näsduksfodral", hittar dock inte åt den nu men ja :) ni förstår nog principen ändå.

Här är länken på en variant med lock.
    http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/dipecase.html 

• Memmis
    retrospectif skrev 2012-08-02 20:36:14 följande:
    Memmis: jag postade en länk till tutorial för att sy en sån filt, var det den du använde dig av? Såg jättefin ut! Var den svår att följa i beskrivning? Jag ska sy en sån med men har inget babyskydd att mäta ut hålen på ön, vara en större bilstol till sonen på 1 pr, men det är nog inte riktigt samma hålning. Jag får sy min först när vi har babyskydd :)
    Ja det var den jag använde mig av (: ! Jag tyckte den var väldigt lätt att förstå och så fanns alla bilder att gå efter också om man inte förstod på en gång. Gick snabbt att göra den också. Hade inte tråden tagit slut hade den nog varit klar på drygt en timme.

Du kan ju sy själva filten nu och hålen sedan då du har babyskyddet? :) Jag sydde hålen dagen efter (sydde samma princip som för knapphål).
  • Memmis
    kapten bombus skrev 2012-08-06 22:01:59 följande:
    Sitter äntligen vid datorn så slänger in lite av det jag gjort..

Lapptäcket är klart, eller det är snarare en stor lappsnutte.

Jag tänker aldrig göra ett för hand igen! Haha

Massproducerar hättor, dessa ska jag försöka sälja tänkte jag.

Är det någon som har ett prisförslag? Supersvårt!

Babynestet.

Jag fyllde med kulorna från en gammal saccosäck som jag slaktat, kanoners!

ÅH jag älskar hättan allra längst till höger i bild, om du vill sälja den så köper jag den gärna (om priset är OK, hehe) ;) 
    Och du, jag förstår att det blev en "lappsnutte" fy vad träligt att sitta och pilla ihop ett sånt där för hand, men snyggt blev det! 
  • Memmis
    Chinx skrev 2012-08-12 13:04:23 följande:
    Jag ska börja sy och har en mall på en bebismössa. Har bara en vanlig symaskin, alla fina barntyger verkar vara i något väldigt stretchigt material, kan jag använda det ändå, eller vad bör jag använda för tyg när jag börjar sy barnmössor/kläder/etc? 
    Fungerar med sicksack också, så ja din maskin fungerar nog utmärkt (: man måste inte ha overlock-söm för att sy i stretchiga tyger.
  • Memmis
    LillfisenE skrev 2012-08-13 09:32:23 följande:
    Memmis; är det istället för raksöm då? Har ingen overlock jag heller...
    Ja precis (: ! Fast som Hallonpajen skrev så är den där andra varianten att föredra om man har den (kallas ibland i manualer som "stretchsöm för hushållsmaskiner" i varje fall kallas de så i mina gamla hihi). Jag hade en jättegammal symaskin förut, typ en av de första elektriska som kom, och den har jag sytt mycket barnkläder med (och då med sicksack i jersey och velour) och det har bara gått bra tycker jag :) de håller än.
  • Memmis

ÄNTLIGEN tog jag mig i kragen och gick och köpte den där sista decimetern snedslå som fattades. Himla pinsamt att ett projekt avstannar och ligger till sig i veckor bara för att man inte hade nog med material just då.

Men nu är det på plats, spjälsängsskyddet.

Sydd i trikå, skumplast och snedslå runt om. Knytband i nån starkare bomullsvariant av band (fråga mig inte vad det heter för det minns jag ej, haha!)

Rätt OK nöjd. Slarvade då jag sydde över snedslån för jag var så led.. satt i ett mörkt rum utan belysning. Enda lampan var den från sysmaskinen (osmart som f*n att sy då... men jag ville bara få den klar innan bebis kommer vilket är när som helst nu).

ursäkta lådor som syns på bilden, men vi är inte klar med renoveringen ännu ;)

• Memmis
    kajsaklara skrev 2012-08-24 20:06:03 följande:
    Oj vilket fint spjälskydd! Hade tänkt köpa ett, men nu ska jag definitivt sy ett. Har du sytt som en stor orm som du sen haft in skumplasten? Eller har du sytt ihop den när skumplasten var inuti? Förstod du hur jag menade? :D
    Tack så mycket! :) fast jag måste säga att kostnaden blev lite väl hög känner jag :P haha. Hade varit billigare att köpa ett färdigt, för slutsumman för denna hamnade på strax över 720kr ;P

Jag sydde fast tyget direkt i skumplasten och sedan kantade jag runt om med snedslå. Inbillade mig att det skulle bli bäst så. Men man kan definitivt sy ett fodral och trä in skumplasten sedan. Tror det är en smaksak. Men  då jag ville ha kantband så tyckte jag att det skulle bli snyggast att sy fast det direkt i skumplasten (:
  • Memmis

Jadu, det undrar jag med... Tyget gick på lite mer än 300kr, skumplasten 140kr, tre paket snedslå och de gick på 55kr/st och så de där knytbanden.
    Hade inte alls trott att det skulle bli så mycket!! Men å andra sidan, ingen har ett likadant som mig och det passar bebisens rum helt perfekt (: . 

• Memmis

Har man tur att man har ett tyg som man gillar liggandes eller kommer över billigt, samt inte köper skumplasten på Ohlssons tyger (hade inte så mycket annat val ;) Hört att de ska vara billigare på tex. Jysk eller Åhlens) så blir det ju bra mycket billigare (: . Då kanske det tom är lönsamt att sy eget än köpa ett färdigt.

Tror dock inte att jag kommer sy fler, hehe. Inte för att det var svårt utan för att det var så bökigt att ha den där långa korven framför benen då man sydde, blev så himla omständigt. Roligare att sy bebiskläder, det går ju så fort!

• Memmis
    trz skrev 2012-08-27 11:08:19 följande:
    Igår påbörjade jag att sy en vimpel, och blir klar strax.. (bild kommer ikväll!)
    Någon som har tips på mer saker man kan göra till barnrummet som är enkelt? Har gett upp barnkläder, det går inte..
    Förvaringsfickor att hänga på spjälsängen eller någon vägg? Förvaringspåsar till smått och gott (typ nappar?). Klä in fula kartonger med tyg så de blir snygga att ha ståendes framme (alltså man kan ta bara enkla skolådor eller tomma makaroniförpackningar om man vill, haha).
    Alltid bra med förvaring ;P !

(Här hemma gäller regeln "syns inte stöket, så finns inte stöket!", vilket jag brukar sprida till mina vänninor vars barn börjar komma upp i åldern att de också har en hel del leksaker. Med en åtta åring och en tre åring här hemma redan så blir det lätt  saker öööööverallt, - speciellt det där legot *MORRRR*. Då slänger man in allt i lådor med lock och stänger / slänger ner det i tygpåsar och in i en garderob om man är riktigt irriterad ;P )

• Memmis
    Oliwen skrev 2012-09-04 10:35:25 följande:
    Är det någon som vet om det alls är möjligt att lapplaga en bävernylonoverall? (Didriksson)
    Köpte en overall beg. och blev lurad. Där var många små hål i rumpan. Är jag grundlurad eller kan detta fixas?
    Vad behöver jag ha för material? Tejpade sömmar, hur göra det? Vart hittar jag material?
    Yber tacksam för hjälp!:)
    Finns lappar i bävernylon som man stryker fast, de finns i lite olika storlekar men tyvärr inte så många olika färger... Minns att min mamma använde sig mycket av dessa och såg idag att de sålde sådana på Åhlens,
    Sedan finns det typ "tejp" att stryka fast på sömmar med om en sådan tejpad söm gått sönder.

Trist att du ska bli lurad sådär... 
Svar på tråden Syjunta för gravida!