• katja1

Syjunta för gravida!

Ja jag har funderat på nån filt, men den blir så stor då den ska täcka båda barnen (tvillingar) och helst lite på sidorna också... Utan att det blir för tätt! Skulle gärna sy en förlängning av suffletten men hur gör man det? Får det stadigt etc? Ska tyget ha uv-skydd?

• katja1

Tack Jojo! Har googlat runt och hittat bilder på såna jag vill sy, "solkepsar". Tänker fästa antingen med duschdraperi-ringar eller hängselknäppen. Får fundera lite vad som blir bäst. Suffletterna på bugaboos är rätt tunna. Förstår att jag måste ha nånslags "gummipinne" längst ner för att hålla form och stadga... Frågan är var man hittar såna..?

• katja1

Ja precis, med en solkeps får de ju varsitt, medan med en filt blir det svårare... Tror en gardinvajer kan funka! Tack för tips! Jobbigt att springa runt i butiker och leta nånting passande när man är höggravid med tvillingar bara ;)

• katja1

Har sytt två solskydd till vagnen. Var lite klurigt att få det rätt och är inte helt nöjd men det får duga. Ska byta ut ringarna mot mindre så blir det mindre glipa upptill. Skyddar i alla fall bra mot sol och släpper ändå in luft. Tyckt att andra solskydd/gardiner täppt till för mycket så det blir för varmt därinne så därför ville jag prova mig på en sån här modell. Nertill är det en stålvajer som håller formen. Tyget är dubbelt och det undre tyget är tätt vävt så borde vara rätt bra UV-skydd.

• katja1

Tack så mycket! Jaadu, köpte på Bauhaus men fick leta över 1 h (väldigt kul som höggravid!) trots hjälp av en som jobbade där. Tydligen var det ett krångligare önskemål än jag trott... Köpte helt enkelt en som var tillräckligt stadig men ändå böjbar. Inte en så tunn att man formar den själv, tror den inte skulle hålla tyget sträckt. Det klurigaste var egentligen att hitta på rätt form på tyget, blev inte riktigt bra för mig för det var svårt att se hur det skulle bli på förhand.

• katja1
    Diabetikern Jojo skrev 2013-05-27 15:43:46 följande:

Vad bra det blev! Glad Så duktig du är!

Med tanke på det där med luftinsläpp så såg vi en mamma med vagn idag (soligt och varmt ute) som täckt över hela luckan vid suffletten med en fleecefilt som hon verkligen fäst tajt runt om så det såg knappt ut att komma in någon luft alls! Våra töser är ju så varma av sig redan innan så dem hade svettats nåt så fruktansvärt om vi hade gjort så! 
    Oj tack så mycket! :)

Usch! Sånt ger mig rysningar! Förutom att det ökar risken för PSD mår de ju inte annars bra instängda i värmen med dålig luft. Ser ofta barnvagnsgardiner (typ Kurtis) som täcker hela öppningen och man kan ju bara tänka hur bra luftcirkulation det är därinne...

• katja1
    jmynt skrev 2013-05-30 18:31:56 följande:
    Jag har förstärkt en suflett på en gammal babylift från 60-talet med ett slags formband, det ser ut som ett band vävt med plast "pinnar" som varp. det skulle nog funka för att hålla formen eller kanske en gardinspiral.... formbandet blir stadigare än vad gardinspiralen blir.....Jag köpte det på den lokala tygaffären...
    Jag funderade själv först på gardinspiral men efter att ha klämt på den så trodde jag den skulle bli för sladdrig. Men det beror ju på vad man är ute efter också. Jag ville ha en som verkligen spände ut tyget och höll det i en snygg båge, tror bågen är svår att få till med formband eller gardinspiral, då är det nog mer noga att få till ett riktigt bra mönster som hjälper till. När jag valde en så pass stadig så var det inte riktigt så noga med mönstret kände jag. Men är långt ifrån expert på detta så kan bra vara så att andra metoder skulle funkat bättre :)

• katja1

Raksöm också. Det ger en snygg och hållbar söm när den ska hålla slitage och många tvättar. Sicksacken gör du för att tyget inte ska fransa upp sig.

• katja1

Den ska stoppas ganska hårt och stadigt.

Rekommenderar att sy "korven" och madrassen skilt och använda kardborreband att fästa ihop dem med. Det underlättar massor vid tvätt, den klarar då många spyor då madrassen kan täckas med kiss-skydd och då blir det bara ett typ örngott som tvättas. Spyorna kommer ju absolut oftast på botten och man slipper tvätta kanterna. Jag har köpt Ikeas billigaste babymadrass och klippt till. Räcker till 2 babynest och en skötbädd. Den blir dessutom så stadig att man kan bära den från soffan till sängen tex. Har ingen beskrivning då jag blandade flera olika när jag inte hittade någon som jag ville.

• katja1

Bomull. Öppen nertill med kardborreband och plastad frotté på madrassen som skydd mot olyckor. Tryck på visa endast så ser du det jag gjort! Guld värt att ha avtagbar "korv" också!

• katja1

Nu när det blir kallare tider så syr många av er åkpåsar. Här i Finland får alla en låda med de viktigaste kläderna och sakerna man behöver under barnets första år. I den ingår också en enkel åkpåse att ha i liggdelen. Den är väldigt enkel att sy själv så tänkte tipsa om det! Den är bara sydd längs (på bilden) vänstra sidan, resten har dragkedja, en kort där uppe, diagonalen är öppen (det är där barnets huvud är) och dragked längs sidan till höger och ner under. Blir en jättemysig åkpåse! Här har vi frost på morgonen och barnen är varma och gosiga i åkpåsen. Sydd i bomull med vaddering, kan tänka mig att man kan sy av ett täcke eller annat tjockt tyg. Brukar ju finnas färdigt vadderade tyger att köpa också. På bilden ser man inte riktigt hur barnet ligger i den eftersom den är "fel" väg, långa dragkedjan ska vara mitt på barnets kropp.

• katja1

Jag syr och säljer en del. Men tyvärr är det så mycket billigare att köpa fabrikstillverkat att marknaden är väldigt liten. Dessutom är då vinsten minimal. Har lärt mig att vissa saker inte lönar sig att sy och sälja, där materialkostnaden är för stor och tiden du lägger ner för mycket. Jag har fått många förfrågningar om att sälja de babynest jag syr men har kommit fram till att priset för ett sådant jag gör (alla delar avtagbara och tvättbara, flera funktioner etc) skulle bli över 1000 kr för att jag ska tycka att det är värt att lägga ner den tid det tar. Då skulle ingen heller köpa, eller väldigt få i alla fall. De som finns på marknaden som folk sytt själva är en helt annan modell där de dragit in på både tid och material, och sådana vill jag inte sy då det inte är något jag själv skulle använda. Det som lönar sig är saker som går snabbt och har lite material tex mössor, dregglisar, napphållare, värmedynor, vagnklädsel... Då ska de också sticka ut ur mängden av fabrikstillverkade och se personliga ut. Vad jag menar är att om du hittar köpare och du inte lägger ner så mycket tid så kanske du kan tjäna nånting på det. Är väldigt trist att sitta timtal med något som du knappt får nånting för.

• katja1

Tja, jag skulle inte köpa för vi fick de gratis (som jag skrev om lite tidigare). Men kanske andra skulle, det vet jag inte. Har nog sett betydligt billigare åkpåsar men vill man ha just den modell du gör så! Måste inte åkpåsar till sittdel ha bälteshål? Har bara barn i "liggdelsålder" så vet inte :)

• katja1

Kolla runt vad andra säljer dem för, men 40-100 kr. Handarbete är inget värt nuförtiden, värdesätts inte tyvärr :(

• katja1

Åh jag blir så sur. Har sökt överallt i min stad efter ottobre 1/2011 tror jag det är, med haremsbyxor till bebis. Men ingen av sybutikerna har ottobre! Inte bibblan heller. På nätet hittar jag bara mönster som är kjol+muddar och ihopsytt i grenen. Vill ha med byxben. Vet någon var det finns? Eller kan sälja o posta mönstret åt mig? Skulle bli så tacksam!

• katja1

Åh dom var fina! Ska nog klara fixa om mönstret så de passar mina 6 månaders! Tuuuusen tack!!!

• katja1

Så sött pepparkakstyg! Har du ritat mönstret själv? Hur stor är den? Vill också sy klänningar/tunikor men orkar inte med knappar, funkar kanske med vanligt halshål bara man gör det rätt stort? Mina barn drar 62/68 nu.

Svar på tråden Syjunta för gravida!