Inlägg från: Tallbarr12 |Visa alla inlägg
  • Tallbarr12

Syjunta för gravida!

Coyote skrev 2012-05-31 21:36:45 följande:
    Jag har äntligen fått tummen ur och börjat pyssla lite, började på en gallerfilt igår kväll. Det går ju superfort, men jag vet inte om jag kommer orka/hinna göra två stycken.

Åh nu blev jag nyfiken! Hur gör man en gallerfilt? Och vad använder du för garn?
  • Tallbarr12
    jhk88 skrev 2012-06-03 16:26:43 följande:
    Hej alla inspiratörer i denna tråd=) Jag undrar om det är någon som vet någon hemsida som säljer skummadrasser i storlek med att kunna använda de till babynest? Tacksam för svar=)    

Ingen aning, men man kan köpa skumgummi i en del tygaffärer, tror stoff och stil har med. Men då är det nog en större bit.
  • Tallbarr12
    Solaika skrev 2012-06-07 22:08:43 följande:
    Hallonpajen; jag trädde om enligt instruktionsboken MÅNGA gånger.. Hjälper inte Trolltoka; plåten är inte högre än resten av ytan runt om.. Tänderna rör sig under men når lixom inte upp.. Känns som de rör sig för lite lixom.. Fick tips om att det ev kunde gå att skruva på nåt som justerar dem men hittade inga skruvar till det..

Om du inte gjort det redan, så släng ut frågan på sysidan.se också! Jag har fått mycket hjälp med min hq 2000 där, men vet tyvärr inte vad som är fel på din. Min stygnplåt ligger också i samma plan som resten av ytan runt omkring.
  • Tallbarr12

Jag skulle vilja sy några heldressar till bebis (som ligger i gott förvar i magen fram till oktober...), alltså med tex kuvertringning och knappar i grenen. Har ett mönster på heldress i Meedom-boken (som egentligen är en pyjamas i "form 1", men skit samma borde inte vara så svårt att modda mönstret lite. Men har fastnat tankemässigt på hur man gör men knapparna i grenen? Är det bara att sy ihop allt utom insida av byxbenen, och fålla från byxkant till byxkant och trycka dit knappar? Eller behöver man ändra nåt mer i mönstret? Googlade lite på det och såg att folk använt sig av grenkilar, men får inte ihop det i min hjärna riktigt

• Tallbarr12
    Trolltoka skrev 2012-06-15 12:51:12 följande:
    Jo grenkilar kan behövas... annars blir de svårt att knäppa över blöjrumpan å så sätt du kantband så är tyget stadgat också. Annars får du lägg på bra med extra för fåll
    Men tänker att mönstret redan borde vara anpassat för en blöjrumpa? Eller blir det skillnad när man har knappar istället för söm i grenen?
  • Tallbarr12
    Trolltoka skrev 2012-06-15 14:16:36 följande:
    Dessvärre blir de skillnad (har provat!)

Spara ner till datorn, förstora upp bilden på skärmen till önskad stl sen tar du smörgåspapper (inte bakplåtspapper) och sätter mot skärmen och ritar av piece of cake

Aha, tack. Då ska Jag googla lite mer på grenkilar...
  • Tallbarr12
    trz skrev 2012-06-18 00:12:26 följande:
    Hmm.. Om ni hade typ 10 meter stumt tyg hemma, vad hade ni hittat på då? Fick nämligen en jäkla massa sådant här tyg av min far idag: m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/6021802.../
    Har heller ingen aning... Enligt ikea var det dessutom en massa polyester i tyget :/ Är det tunnt eller tjockt?
  • Tallbarr12

Hur länge använder man spjälsängsskydd till spjälsängen? Vi kommer ha vagga i vårat sovrum i början och sedan skaffa spjälsäng till barnrummet. Har börjat fundera på vad för saker jag vill sy/skaffa till barnrummet och funderar på det här med spjälsängsskydd. Har man det bara när sängen är i översta läget eller även efteråt?

Svar på tråden Syjunta för gravida!