• jmynt

Syjunta för gravida!

Elsa1981 skrev 2013-03-28 22:55:15 följande:
    Finns en bok som heter Baby cool. Där finns mönster på hur man syr byxor av en gammal tröja. Och andra enkla återvinningstips. Alltså hur man syr bebiskläder av gamla vuxenkläder. Kolla efter den på bibblan.

Tack det ska jag kolla.

• jmynt
    Diabetikern Jojo skrev 2013-04-05 22:54:45 följande:
    Hej hej!

Jag har en mamma som syr väldigt mycket och jag har varit med henne och sytt en hel del - bland annat lapptäcken!

Nu skulle jag vilja sy med trikå och undrar om det går på en vanlig symaskin eller måste man ha en särskild? Det ska väl vara elastiska sömmar så vilken fot och vilken söm är bra i så fall?

Sen undrar jag om någon har ett bra mönster på åkpåse!? Vi har fått beställa en ny vagn - en Baby Jogger City Mini Double och så tänkte jag sy egna åkpåsar till den! Har hittat en massa tips på nätet men hade varit bra med lite mer ingående beskrivning!

Tack på förhand! Glad       

Visst kan du sy trikå på en vanlig maskin!! Du använder vanliga pressarfoten och sommen som ser ut så här
    _//_//_//_//_//_//

• jmynt

Jag behöver inspiration till att färdigställa alla mina pågående projekt. Känns som att jag bara börjar på nytt hela tiden men det blir inte mycket som blir klart....Igår var jag nere i källaren och tog upp de minsta bebiskläderna och inså med förskräckelse att jag har hur mycket som hellst. Men å andra sidan har vi ingen egen tvättmaskin så det kan ju vara bra att ha ett lager om det blir ont om tvättider i tvättstugan ;) så nu ska jag nog bara sy lite till i stl.50/56 sen går jag på stl. 62.

Jag återkommer med bilder så fort jag har sytt klart nåt ;) 

• jmynt
    trz skrev 2013-04-11 17:14:31 följande:
    Har försökt mig på att sy kläder i trikå och liknande, men det blir ingen strech i sömmen alls, så drar man lite i tyget över sömnen så går tråden av, och det är ju inte så praktiskt när det är barnkläder har en supergammal Husqvarna så jag har inte förstått mig på mer än att man kan göra raksöm och sicksack
    om maskinen är så gammal att det bara finns raksöm o zickzack så går det att dra ner stygn bredden på sicksack sömen så den blir jätte smal så blit den som en elastisk raksöm. Jag hade en gammal Husqvarna zigzag som första maskin och det vart rätt bra ändå det jag sydde då....
  • jmynt
    Jess25 skrev 2013-04-12 13:57:45 följande:
    Funderar på att sy en amningskudde, men är det någon som vet var man kan få tag på sånna små kulor som finns inuti? eller kan man använda något annat och stoppa den med?
    Tror att panduro hobby har såna kulor annars så fungerar ju ikeas kuddar för 12:- st.
  • jmynt

Nån som vill hjälpa mig lite'? Jag har helt kört fast och vet inte alls vad jag ska hitta på för pyssel till bebisen nu...Kläder har vi så vi kan sälja, hade tänkt att sy en wrap till babyskyddet men vill inte börja med det innan jag har köpt ett så man vet vart bältena ska sitta. Så vad ska jag hitta på nu, är helt tom i huvet och kommer inte på nåt alls. Filtar har vi också en hel del och har även täcke o kudde till babykorg/vagn....Snälla hjälp mig med ideér på vad jag kan hitta på nu..

• jmynt
    Booshiboo skrev 2013-05-06 09:08:12 följande:
    Napphållare, dregglisar, amningsponcho, amningströja, amningskudde? Mobil över sängen?
    Jag ska ju inte amma tyvär och napphållare har jag, men mobil och dregglisar var saker jag inte heft en tanke på. Vet du om nåt bra mönster på dergglisar?
  • jmynt

Lite gammalt o lite nytt. Body och filt är ett tag sen jag sydde och blöjfodral och skötbädd sydde jag igår. Skötbädden är sydd av vanligt bomullstyg som jag har "vaxat" med ett vanligt stearinljus så att det står emot väta och så har jag två lager fleece som stoppning.  

Idag har jag suttit i fyra timmar konstant och sytt raksöm!! Fick ett uppdarg att laga alla sömmar på ett båtkapell. När jag var nästan klar så börjar symaskinen bråka, den nyper av övertråden och så blir det massa trassel på undersidan....Jag har testat allt, rensat ludd, spolat o trätt om undertråden, trätt om övertråden och bytt nålen men inget hjälper.... Tror ni att jag har kört ihjäl den?
  • jmynt

Ok lite olja får det bli, hoppas det räcker med. Jag har iaf sytt sönder fyra maskiner på 6 år så jag vill inte köpa ny igen....

Svar på tråden Syjunta för gravida!