Inlägg från: Tallbarr12 |Visa alla inlägg
  • Tallbarr12

Syjunta för gravida!

mrln skrev 2012-08-05 23:35:46 följande:
    Jättefin filt!! Har du något mönster till den? 

Rutorna är ett gratismönster, du hittar det genom att googla på Daisy flower charity square.
  • Tallbarr12

Någon som kan hjälpa mig med några funderingar? 

1. när jag kollar på de bebiskläder jag har hemma verkar de flesta bodys och trikåbyxor vara sydda i interlocktyg (sånt som är likadant på baksida och framsida och inte rullar sig i kanterna...), men i tygaffärerna (ohlssons, jofotex etc) tycker jag de flesta barntyger är gjorda av tunn singeljersey...  Syr ni i singeljersey eller har ni tips på var man kan hitta interlocktyger? 

2. Någon som vet var man kan få tag i trikåtyg som ser ut som jeanstyg? vore ju supermysigt med små mjuka muddjeans! 

• Tallbarr12
    Memmis skrev 2012-08-25 14:06:40 följande:
    Tack så mycket! :) fast jag måste säga att kostnaden blev lite väl hög känner jag :P haha. Hade varit billigare att köpa ett färdigt, för slutsumman för denna hamnade på strax över 720kr ;P Jag sydde fast tyget direkt i skumplasten och sedan kantade jag runt om med snedslå. Inbillade mig att det skulle bli bäst så. Men man kan definitivt sy ett fodral och trä in skumplasten sedan. Tror det är en smaksak. Men  då jag ville ha kantband så tyckte jag att det skulle bli snyggast att sy fast det direkt i skumplasten (:

Hur lyckades med att få det så dyrt?! :-O
  • Tallbarr12
    Memmis skrev 2012-08-25 21:51:04 följande:
    Jadu, det undrar jag med... Tyget gick på lite mer än 300kr, skumplasten 140kr, tre paket snedslå och de gick på 55kr/st och så de där knytbanden. Hade inte alls trott att det skulle bli så mycket!! Men å andra sidan, ingen har ett likadant som mig och det passar bebisens rum helt perfekt (: . 

Ok funderar själv på att sy ett så det var intressant att se vad dina "ingredienser" kostade
  • Tallbarr12
    gröna L skrev 2012-08-27 10:45:11 följande:
    Jag har sytt bästa och enklaste grejen! Ett blöjfodral!
    Ryms ca 4 blöjor och ett fullt paket våtservetter, eller 8 blöjor och inga våtservetter
    Åh, va smart! Hur stort gjorde du det? Har bara första storleken på blöjor att måtta på hemma... :P
  • Tallbarr12
    Maggan87 skrev 2012-08-31 00:18:56 följande:
    Det här är lätt den bästa tråden jag hittat på familjeliv! Vilka härliga, inspirerande inlägg och underbara bilder! Vill slita fram symaskinen och bara sy för fulla muggar! Jag är inte gravid, men vi har bestämt oss för att försöka nu, så hoppas jag får vara med i alla fall? :) Jag håller inte på med så många projekt för tillfället, jag virkar en jullöpare och virkar småtomtar! Bara en som är klar en så länge och så har jag två tomtekroppar, som saknar luva och näsa än så länge.

vilka underbara tomtar!!!! Har du nåt mönster på dom? Har garn hemma som skulle passa perfekt...
  • Tallbarr12
    sigrid73 skrev 2012-09-04 07:56:42 följande:
    Eliv: okey tack för svar. :) vet du vad trådspänningen ska vara på? De sitter som ett reglage ovanför pressar foten typ och den står på 3. :)
    se bara till att det verkligen är trådspänningen du ändrar! reglaget ovanför pressarfoten skulle också kunna vara pressarfotstrycket (hur hårt pressarfoten trycker mot tyget). Har du någon manual till symaskinen? Ibland kan man få tips där på vilka inställningar man ska ha till olika sorters tyger. lycka till! :) 
  • Tallbarr12

Hjälp! Jag har äntligen köpt vaxduk (eller sånt där vaxat tyg som både går att torka av och köra i tvättmaskinen är det väl...) så nu tänkte jag börja sy en skötbädd till skötväskan äntligen! Har tänkt "fylla" den med en bit fleecefilt, men kan inte komma på om det är smartast att ha vaxduken på båda sidor (antingen med kantband runt, eller sy som ett örngott och stoppa in filten i och sy en stickning runt) eller ha ett annat tyg på baksidan så man ser vilken sida som är "använd" och ska vikas inåt... Vad tror ni? Och behöver man verkligen ha snören/kardborre etc, använder man det? Många grubblerier här...

• Tallbarr12

Tror ni förresten att 45x75 cm är alldeles för stort för en skötbädd? Facket i skötväskan som jag vill ha den i är 24x30 cm, så funderar på hur stor jag ska göra den, utan att det blir alldeles bylsigt i väskan... 

Svar på tråden Syjunta för gravida!