• jmynt

Syjunta för gravida!

Victrix skrev 2013-09-27 10:10:56 följande:
    Ni som gjort babynest, vart har ni köpt skummadrassen till själva botten? :)
    Ohlssons tyger har också skumgummi i olika storlek och tjocklek. 
  • jmynt

Nu är jag sugen på att sy lite men vet inte om jag orkar, har städat hela lägenheten och tvättat 8!! maskiner tvätt. Känns som att jag har förtjänat lite hobbytid ;)

• jmynt
    Victrix skrev 2013-09-28 09:51:50 följande:
    jmynt_ hittar inte på deras hemsida, vet du under vilken rubrik det finns? 

Annars ska jag ändå till IKEA så om ett par veckor så jag kan lika gärna vänta tills dess. 
    Jag vet inte om jag har sett det på hemsidan men vet att i deras butik (Linköping) har dom det. Annars om du har nån tapetserare i närheten kan dom ha.
  • jmynt

GAAAAA jag blir galen. Min overlock krånglar. den nedre skytteltråden hoppar ut sitt läge och den vänstra nåltråden går av, stygnen ser bajs dåliga ut och tycker dessutom att den klipper dåligt. Underkniver är helt ny så antar att jag åker på att byta överkniv, nån som gjort det och kan berätta varför det står att man ska anlita fackman...Törs man göra det själv? Tror ni det kan vara pga kniven som allt annat kronglar? Har testat att trä om den och ändrat trådspänningen massa gånger.

• jmynt

Lite dålig bild men har i alla fall knåpat ihop ett par byxor en mössa och även en dregglis (inte med på bilden).

Sen har jag sytt klart tösens fleecebyxor och så var det en mössa med av samma tyg, Samt ett par byxor i samma modell som de på bilden men i ett annat tyg. Slänger upp bilder på detta senare.

Nu ska jag krypa in till mina symaskiner och bli totalt okontaktbar i ett par timmar.....  
  • jmynt

ni som syr åkpåsar är det nån av er som syr/sytt till liggvagn. jag har en köpt som är för stor. Håller på och byter vagn och den nya ska vara ganska rymlig men skulle ändå vilja sy en som passar så det inte blir trångt och knöligt.

• jmynt

Nu är åkpåsen klar, blev sååå nöjd hade lätt kunnat betala dyrt för den om jag hittat den i en affär.

och så en närbild där tygerna syns lite tydligare. Det är ett glittrigt denimtyg (stavning?) på utsidan och på den övre delens insida är det ett glittrigt joggingtyg, på den undre delens insida är det ljusrosa fleece.
  • jmynt

Först innan jag börjar skriv vill jag bara säga att det jag skriver nu är ingen annons, reklam eller försök att sälja nåt. Det finns inget att köpa/sälja.

Detta är åkpåse nr 2.
       Jag undrar lite löst om ni här inne tror att det skulle gå att sälja såna här ? Har fått många kommentarer här hemma om att jag borde börja sy och sälja saker. Detta är det jag är mest nöjd med, men skulle det duga tror ni.

Säger det igen jag vill alltså inte sälja nåt här o nu, utan undrar mest om ni tror att den utseende och funktionsmessigt skulle duga? 

• jmynt
    katja1 skrev 2013-10-20 09:02:15 följande:
    Jag syr och säljer en del. Men tyvärr är det så mycket billigare att köpa fabrikstillverkat att marknaden är väldigt liten. Dessutom är då vinsten minimal. Har lärt mig att vissa saker inte lönar sig att sy och sälja, där materialkostnaden är för stor och tiden du lägger ner för mycket. Jag har fått många förfrågningar om att sälja de babynest jag syr men har kommit fram till att priset för ett sådant jag gör (alla delar avtagbara och tvättbara, flera funktioner etc) skulle bli över 1000 kr för att jag ska tycka att det är värt att lägga ner den tid det tar. Då skulle ingen heller köpa, eller väldigt få i alla fall. De som finns på marknaden som folk sytt själva är en helt annan modell där de dragit in på både tid och material, och sådana vill jag inte sy då det inte är något jag själv skulle använda. Det som lönar sig är saker som går snabbt och har lite material tex mössor, dregglisar, napphållare, värmedynor, vagnklädsel... Då ska de också sticka ut ur mängden av fabrikstillverkade och se personliga ut. Vad jag menar är att om du hittar köpare och du inte lägger ner så mycket tid så kanske du kan tjäna nånting på det. Är väldigt trist att sitta timtal med något som du knappt får nånting för.
    Jag har räknat och kollat lite, finns andra som säljer åkpåsar av enklare modell och lyckas sälja för 500:-, kostnaden för de jag syr, med nyköpt material (har massor hemma som jag kan använda) skulle ligga på 250-300:- och tiden jag lägger ner är max 2,5 timme. Jag tyckte själv att det var svårt att hitta åkpåsar till liggdelen det var därför jag sydde dessa. Det skulle inte bli mycket dyrare att sy dem lite större så de passar till sittdelen också. Jag känner att 600:- skulle jag kunna sälja för, då lönar det sig och det är ändå inte jätte dyrt tycker jag. Vad tror du om priset?
  • jmynt
    katja1 skrev 2013-10-20 11:50:46 följande:
    Tja, jag skulle inte köpa för vi fick de gratis (som jag skrev om lite tidigare). Men kanske andra skulle, det vet jag inte. Har nog sett betydligt billigare åkpåsar men vill man ha just den modell du gör så! Måste inte åkpåsar till sittdel ha bälteshål? Har bara barn i "liggdelsålder" så vet inte :)

Jo visst behöver det  men det är ju inget svårt att fixa!!
  • jmynt
    Diabetikern Jojo skrev 2013-10-20 17:45:59 följande:
    Jag tror att problemet med åkpåsar är att redan vid 500:- så känns det dyrt! Köper du en i butik så uppfyller den vissa krav; värme, vind, dragkedja, goretex osv. Ska man göra en sån själv så blir materialet rätt dyrt och då måste man ta rätt bra betalt för att det ska löna sig! :/ De är jättefina men jag håller nog med Katja att det lönar sig bättre med mindre saker! ;)
    Ja ni har nog rätt får se om jag ska testa, eller kanske testa nåt mindre då. Kan ju iaf vara en kul grej att ge bort som present (var så kul att sy dem så jag vill inte sluta, men kan ju inte ha hur många som helst). Vad kan man ta för småsaker som dregglisar och mössor och sånt tycker ni?
  • jmynt
    littlemisssunshine08 skrev 2013-10-21 14:50:23 följande:
    jag tycker den är jättefin och en söt modell, men jag tror inte att jag hade orkat stå och knyta band varje gång jag skulle i/ur med ungen. en knapp med band runt, eller dragkedja hade jag föredragit. klart att det är jättefint med band och det är säkert många som inte ser det som något bökigt bara för att jag gör det. 
    Jo jag har funderat på att sätta knapp med tyd resårsnodd om eller nåt liknande. Jag har barn som vanar lätt och vill inte har blixtlås pga det. Det låter ju alltid lite när man öppnar ett blixtlås annars hade jag nog kört på det tror jag.
  • jmynt

WIiiiiiiii idag kommer (om jag har tur) mitt paket med tyger som jag har beställt. Min uderbara man har låtit mig köpa tyger för strax över 1800 kr!!!!! Förvånadjag måste vara lyckligt lottad som har en sån underbar man. Det är han som betalar alltihop. Jag tror jag ska låsa in mig med mina symaskiner i en vecka minst nu, gud vad här ska sys, vill börja nuuuuu. Kanske kan passa på att rita lite mönster nuObestämd

• jmynt
    tulip79 skrev 2013-12-05 07:18:22 följande:
    Hittar inte storebrors fleeceoverall han hade som nyfödd så jag tänkte testa att sy en egen. Bf är i början av januari så jag funderar på om jag ska komplettera fleecen med bomull- eller trikåtyg. Bör jag ha fleece på utsidan då? Tacksam för tips o råd!
    Jag skulle nog välja att ha fleece på insidan och trikå eller plych (stavning?) på utsidan. Eller om du kan få tag i korall-fleece att ha på utsidan och vanlig fleece på insidan.

oj så svamligt det där blevObestämd
  • jmynt

Här är lite pyssel jag har ängnat mig åt sista tiden.

gjorde om den här gamla tråkiga tvbänken till en mysmöbel med plats för nästan alla ungarnas leksaker. Den totala kostnanden är 250:-, köpte möbelt för 50;- på en loppis och "soffan" gjorde jag av billigase tyget från ikea och billigaste kuddarna från ikea och min älskade häftpistol.

och en liten mjukis"dress" till lilltösen.

• jmynt

Blev så sugen på att sy igår kväll och här är resultatet, en liten tunika till Fyffe
  • jmynt

är det någon här som har testat att slipa overlock-knivar? jag har kört på en nål och har nyligen bytt båda knivarna så jag är inte jätte sugen på att köpa nya. Gubben säger att han kan slipa dem åt mig, men tror ni att det kommer att gå o använda dem sen?

• jmynt
    seffi1985 skrev 2013-12-20 20:05:51 följande:
    Någon som sytt en skötbädd till en skötväska? Borde egentligen vara super enkelt men det vore ju ännu lättare med ett mönster Skrattande
    jag har sytt en , men jag hade inget mönster. jag mätte bara upp hur stor jag ville ha den och så klippte jag till en rektangel med dom måtten. Ett tipps om du inte vill använda växduk är att ta ett vanligt bommullstyg och sen gnider man in det med ett vanligt stearinljus. När man gnidet in hela ytan blåser man med hårfön tills man ser att det liksom smälter, sen är det bara att upprepa tills men när önskat resultat.
  • jmynt

Hej på er allihopa. Jag har inte varit inne i tråden på säkert ett år men nu skulle jag behöva er hjälp. Jag vill beställa såna där lappar man kann sy fast i en söm. Nån som vet vart man kan hitta såna?

• jmynt
    Zoofe skrev 2014-09-28 18:09:31 följande:

Hej. Har någon ett bra förslag vad man kan börja med om man vill sy ett klädesplagg till kommande bebis? Jag vet inte kön än.. Är inte så vass på att sy, så det ska helst va enkelt!

Försökte lägga upp bild på lapptäcket jag sytt till bebisen, men det verkar inte funka. Har iPhone.. Nån som kan hjälpa?

Hej, byxor är nog det som är lättast men även mössor och dreglisar är lätta att sy.
Svar på tråden Syjunta för gravida!