• samara

Hcg stegring via blodprov

Hej!
    Har oxå haft två st x, varvid den ena äggledaren togs bort vid den andra operationen...och som du skriver ts så är man alltid orolig för att det ska hända igen...har man en gång varit med om det så vet man ju hur ont det gör, samt hur jobbigt det är att gå igenom det...

Men till din undran.....jag tror att anledningen till varför de vill vänta tills man är kring v 6 för att fastställa att graviditeten hamnat på rätt ställe är för att det kan vara svårt att kunna se något säkert innan...iaf via ett vul!
    Även fast blodproverna visar normala värden så vill de fastställa grav via vul för att kunna vara helt säkra på att det "tagit " på rätt ställe då man haft x...

Så var det för mig nu tredje gången jag vart gravid...jag gjorde tidigt vul iom de tidigare x:en och fick en tid då jag enligt läkarens beräkning på äl och mens skulle ha varit i v 6. Vad han kunde se på det vul:et var bara en gulesäck och lite foster vatten, inget foster eller några hjärtslag....så jag fick "domen" att det nog var ett missfall jag hade att vänta...
    Men fick iaf lämna blodprov och en ny tid veckan efter för att vara på den säkra sidan..

Blodprovet fick jag svar på efter ett par dagar bara, och enligt det så låg hcg nivån på ca 28.000, och sköterskan sa att det värdet var bra för en normal grav....men man kunde ju inte veta säkert ändå iom det läkaren såg sist...
    När det var dax för nästa vul efter en vecka så såg man desto mer....där satt en liten prick i livmodern och ett pyttelitet hjärta slog för fullt =)
    Jag hade enligt den läkaren inte haft äl då man först trodde, utan några dagar senare vilket gjorde att man inte sett något  mer på första vul:et....

Vet inte om detta hjälpte dig med din undran, men så här fick jag det förklarat för mig iaf =)

Svar på tråden Hcg stegring via blodprov