• MiaMorot

Vi som ska göra IVF hösten 2011

Hej allihopa!

Jag och min sambo ska även vi göra vår första IVF någon gång nu i höst/vinter. Våran remiss är skickad, å inom 3 månader ska vi få komma på första infomötet.  Det känns fortfarand elite avläget, men jag längtar galet mycket.

Hur lång tid tog det för er från det att remissen skickades, till att ni fick komma på första infobesöket?     

• MiaMorot
    ekke skrev 2011-08-30 20:52:49 följande:
    vår remiss skickades i slutet av april och i slutet av juli var vi på första besöket, nu en månad senare har vi startat. Lycka till! 
    vad segt!   precis tre månader alltså   :(
    lillamillan skrev 2011-08-30 20:54:15 följande:

Vår remiss skickades i september 2010 och vi har inte fått komma på första besöket ännu
    men herregud? så länge? Vårdgarantin säger ju max 3 månader..? jag hade avlidit!

• MiaMorot
    lillamillan skrev 2011-08-30 20:54:15 följande:

Vår remiss skickades i september 2010 och vi har inte fått komma på första besöket ännu

men vänta nu..  på din presentation står det ju att ni gjort behandling i början av 2011?
  • MiaMorot
    lillamillan skrev 2011-08-30 21:18:11 följande:

Japp det står att vi nu gjort 3 st icsi, men vi har bekostat dessa själva på privat klinik iväntan på att få komma till Huddinge.

åh fy så tråkigt :(
  • MiaMorot
    mbo skrev 2011-08-30 21:17:35 följande:
    man måste ringa vårdgarantikansliet för att hävda vårdgaranti, annars står man i kö i sitt eget län vilket kan ta både kort som lång tid...med vårdgarantin kan ni ställa er i kö i andra län, ni kan välja vilka själva.

men när vi pratade med läkaren när hon skickade remissen så sa hon att vi kommer bli kallade inom 3 månader. Kan man alltså inte lita på det?
  • MiaMorot
    ekke skrev 2011-08-30 21:22:46 följande:
    var bor du?

Östergötland, så det blir RMC linköping..
  • MiaMorot
    lillamillan skrev 2011-08-30 21:24:24 följande:

Där borde det vara lättare att få tid med tanke på att stockholm skickar sina patienter dit oxå.

men om både östergötland och sthlm använder sig av linköping så borde det ju vara mycket att göra där med..?
  • MiaMorot
    mbo skrev 2011-08-30 21:38:20 följande:
    östgötar går före sa de till oss

aha okej, ja det låter ju lite logiskt iaf :)
  • MiaMorot

Några här som kör korta metoden?

hur kommer det isg isf, och på vilken cykeldag fick ni börja? 

• MiaMorot

är det någon av er ruvare som blivit avrådda från att sova på mage under ruvningen?

• MiaMorot
    Hjärtefröjd skrev 2011-10-09 18:41:54 följande:
    MiaMorot: Näe, jag har inte blivit avrådd från någonting på RMC i Linköping. Enligt läkarna där finns det absolut ingenting man kan göra/inte göra som påverkar om embryot fäster eller inte. Det enda man ska undvika är Ipren och liknande, men det gäller ju alla som försöker bli med barn.

Varför skulle man inte få sova på mage?
    nej jag vet inte.. jag snurrade runt i massa forum här på familjeliv och läste någon som skrev att läkaren hade sagt att hon helst inte skulle sova på mage efter ET.. och eftersom jag aldrig läst eller hört något sånt tidigare, så tänkte jag att jag skulle fråga er som ruvar just nu /nyligen   :)
  • MiaMorot

vad räknar ni förresten som dag 1 i cykeln? man kan ju räkna på många olika sätt :) har RMC sagt något om hur man ska räkna? är det från första dagen med bruna flytningar? första dagen det är mycket? eller första dagen det är klarrött?

• MiaMorot
    Hjärtefröjd skrev 2011-10-09 19:29:24 följande:
    MiaMorot: Om du läser här på FL om allt du inte "får" göra under ruvningen så blir det inte mycket kvar att göra.
    hehe nej det är så sant så!  :)

vad räknar ni förresten som dag 1 i cykeln? man kan ju räkna på många olika sätt :) har RMC sagt något om hur man ska räkna? är det från första dagen med bruna flytningar? första dagen det är mycket? eller första dagen det är klarrött?
  • MiaMorot
    g l i m r a skrev 2011-10-09 20:32:41 följande:
    Dag ett är när du har "riktig" mens inte brunt:)

Men om det bruna är rikligt då? :P
    ibland är det svårt å se om det är brunt eller rött tycker jag :P 
  • MiaMorot
    g l i m r a skrev 2011-10-09 22:09:56 följande:
    Ja du, jag har alltid fått höra att dag ett är när du har riktig mens med blod. Hur brukar du ha?

jag brukar räkna från den dagen då det inte räcker med att bara ha trosskydd.. men det är oftast inte förrän andra dagen som det enbart är rött blod som kommer...
  • MiaMorot
    Lillismaj skrev 2011-10-27 10:46:12 följande:

Hej alla! Kul med denna tråd.
    Har en fråga till er.
    Jag började spraya för 8 dagar sen. På tisdag om 5 dagar ska jag in på ultraljud och lämna blodprov. Men jag har inte fått mens än. Får man mens som vanligt fast man sprayar? Kan väl inte gå dit i sånt fall?

Jag har gjort tre IVF tidigare så jag borde ha koll men har förträngt allt.
    Känns som att börja på nytt nu. Vi vill ha ett syskon till vår dotter som nu är tre år.

sprayar du med suprecur ska du få en mensliknande blödning efter ca 7 dagar.. men du kan visst gå på ultraljud även om du har mens just då..  det är bara kontrastultraljud man inte kan göra om man har mens..

så har jag förstått det iaf :) 
Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011