• Hjärtefröjd

Vi som ska göra IVF hösten 2011

Lindis1974 skrev 2011-08-21 15:43:51 följande:
    Just det. I Uppsala är det så. :)
    Jag tror att FET räknas som bonus i Uppsala med, men dubbelkolla det, jag är inte 100% säker.
  • Hjärtefröjd

Alltså, de flesta känner inte av graviditeten förrän i vecka 7-8, så det är ju inte direkt konstigt att du inte känner något på RD5.

Lycka till!

• Hjärtefröjd
    Justan skrev 2011-08-25 09:19:10 följande:
    Hej på er tjejer! Hoppas att ni alla mår bra var ni nu än är i processen.

Jag är på ruvdag 4 och känner ett behov av att skriva av mig lite. Detta är vårt första IVF och jag har nog aldrig i hela mitt liv varit med om att dagarna går så långsamt. Helst av allt skulle jag vilja gå i ide i två veckor. Jag jobbar på dagarna men tankarna är svåra att stänga av. Kommer på mig själv med att titta i trådarna här på FL i tid och otid. Än så länge känner jag bara lite biverkningar av progesteronet, lite molande ibland. Försöker att inte tänka framåt och på resultatet av det hela samtidigt som det enda jag vill är att få ett härligt plus.
    Har funderat på att tjuvtesta vid dag 12-13 men vet inte om jag vågar, samtidigt är ju skräcken att man ska upptäcka att mensen kommit. Usch vill inte ens tänka på det....

Hur har ni andra ruvare det?

Åter ett stort grattis till Turitella!
    Testade ett fett minus igår på RD10 och känner att mensen är på gång. Så tyvärr verkar även detta försök ha misslyckats...
  • Hjärtefröjd
    pco skrev 2011-08-25 09:51:09 följande:
    Jag håller massa tummar och tår!!!! Mensvärk kan vara en av symptomerna för en graviditet, vet jätte många som har haft så..Hur många dagar efter ET har du TD? prova ändå på din TD, men jag vet hur d känns :( 
    Jag har TD på RD14, men BIM i morgon eller på lördag...
  • Hjärtefröjd
    susmar72 skrev 2011-08-25 11:07:11 följande:
    Hjärtans fröjd: Håller tummarna för dej. Hoppas att går vägen .Kram
    Fick mens idag, så det blev ännu ett misslyckat försök... precis som befarat.
  • Hjärtefröjd
    mbo skrev 2011-08-30 21:38:20 följande:
    östgötar går före sa de till oss
    Vi bor i Sthlm och fick tid efter två veckor i Linköpingkön, men då var det nog en återbudstid. Sen kunde vi köra igång på nästa mens om vi ville. Dock väntade vi några månader och när vi väl ville sätta igång var det fullt den månaden och månaden efter (fast då tjatade vi oss till en plats ändå).

Linköping har nog tagit på sig lite mer patienter än de egentligen klarar av, men oftast funkar det helt okej ändå.
  • Hjärtefröjd

Frida: Man tar det för att tillföra extra progesteron eftersom det inte alltid bildas naturligt efter alla hormoner i samband med IVF.

• Hjärtefröjd
    Frida 1980 skrev 2011-08-31 13:15:07 följande:
    Ok, tack. men hon sa inte när jag skulle börja med dom... så jag får väl ringa dom imorgon.
    Jag tog första direkt efter ET och sedan tre gånger om dagen fram till TD.
  • Hjärtefröjd
    Mami längtan skrev 2011-09-29 16:15:36 följande:
    Ska göra ICSI i dec. Någon som har erfarenhet. Är det högre chans att misslyckas än vid IVF???
    Om äggen inte blir befruktade vid IVF så ökar chansen att de blir det vid ICSI. Däremot ökar ju tyvärr inte chansen att bli gravid...
  • Hjärtefröjd

Om man tar progesteron kan mensen vänta tills man slutar med dessa vid TD. Jag har dock fått mens på BIM (flera dagar före TD) båda gångerna jag ruvat...

• Hjärtefröjd
    Sådär, tog bort dig nu Mami längtan...

Väntrummet

- Stora fröken: väntar på sprutstart 19/10
    - Carolina1:
    väntar på att få göra ET
    - fef:
    behandling/ väntar på start
    - Bubblan79:
    väntar på sprutstart 17/10
    - Ylviz: Spraystart 16 okt, sprutstart 1 nov. ÄP v 46
    - Augusti83:
    Ska på IVF information 19/9
    - annalotta :
    Ivf info inbokat 7/9
    - Kärlekens gåva:
    Väntar på spraystart... långa metoden
    - MissCat
      misslyckat 3:e ivf,, blir nytt 3-pack....väntar på spraystart...långa metoden.
    - Längta82:
    väntar på start
    - Susmar:
    1 ICSI, startar i okt/nov ICSI 2.
    - ekke: 1 misslyckat IVF, ÄP för ICSI nr1 v.43 (korta metoden)
    - ljusgläntan3030:
    1 misslyckat IVF, väntar på nystart
    - mbo:
    två IVF, två minus, väntar på IVF 3
    - Sofisen: IVF 1 misslyckat ÄP 27/9, väntar på nystart IVF 1,5.

Sprayare
    - Mami längtan IVF 1, spraystart 1/9
    - mimma85:
    spraystart 14/9
    - Lillamillan: ICSI nr 4, spraystart 26/9, blodprov 10/10.  

Sprutare

- Bubbel: IVF 1, sprutstart 17/9, ÄP slutet av september
    - Lakrids:
    IVF 1, spraystart 25/8, sprutstart 14/9, ÄP vecka 39
    - Belleelle: Ivf 1, spraystart 18/8, Sprutstart 12/9, ÄP vecka 39
    - mimm1 sprutstart menopur 22/9
    - Nu snart så: IVF 1, spraystart 12/9, sprutstart 28/9, ev ÄP v. 41
    - Igelkott: IVF 1, spraystart 10/9, sprutstart 29/9, ÄP v.41

Äggplockning/
    ET/FET:
    - Lilla Will IVF/ICSI 1, Sahlgrenska, misslyckat ET i juni, FET planerat v37
    - Dahlia82: IVF 1, misslyckat ET 1/9, FET planerat till v. 43 
    - Ciiwii: IVF 1, sprutstart 28/9, ÄP 5/10
    - Frida 1980: IVF 1,spraystart 5/9, sprutstart 21/9, ÄP 5/9
    - Eve74: IVF 1, Spraystart 26/8,  sprutstart 24/9 ,  ÄP 6/10 

Ruvare:
    -Julia82:
    IVF1, spraystart 27/8, sprutstart 15/9, ÄP 26/9, ET 28/9, TD 12/10
    - Colourful: IVF 1, ET 31/8, TD 14/9
    - kjameme:
    TD 15/9
    - Picasso:
    IVF 1, Spraystart 8/8, Sprutstart (Menopur) 26/8, Sprutstart (Pregnyl) 4/9, ÄP 6/9, ET 8/9, TD 24/9
    - Solanum:
    IVF 2, spraystart 9/8, sprutstart (menopur) 7/9, ÄP 21/9, ET 21/9, TD 7/10
    - snufflan75: ÄP nr 2, spraystart 22/8 , ÄP 22/9, ET 27/9, TD 10/10
    - Belleella: Ivf 1, spraystart 18/8, sprutstart 12/9, ÄP 26/9, ET 28/9, TD 12/10
    - JoB IVF/ICSI 1, ET 1/10 TD 17/10

Gravida:

- Lindis 1974

- Turitella:
    IVF 1, Falun, spraystart 24/6, sprutstart 27/7, ÄP 8/8, ET 13/8, TD 26/8
    - Dealiy: TD 1/9
    - Sylse: IVF 1 Örebro, Spraystart 6/8, Sprutstart (Gonal-F) 25/8, ÄP 5/9, ET 7/9, TD 23/9.
  • Hjärtefröjd

MiaMorot: Näe, jag har inte blivit avrådd från någonting på RMC i Linköping. Enligt läkarna där finns det absolut ingenting man kan göra/inte göra som påverkar om embryot fäster eller inte. Det enda man ska undvika är Ipren och liknande, men det gäller ju alla som försöker bli med barn.

Varför skulle man inte få sova på mage?

• Hjärtefröjd

MiaMorot: Om du läser här på FL om allt du inte "får" göra under ruvningen så blir det inte mycket kvar att göra.

• Hjärtefröjd
    selmv skrev 2011-10-14 16:19:21 följande:
    Hej jag har en fråga, ngn sa till mig att du vet att det är större risk att det blir missbildningar/fel  på barnet när man gör provrörsbefruktning? När det inte sköts av naturen själv.

Stämmer det , jag har inte hört det bara att det är större risk med tvillinggraviditet att ngt kan gå fel. 
    Ska man nu behöva gå o tänka på det också, inte nog med att oroa sig för att det ska fastna om det gör det så ska man oroa sig att ngt är fel som man kanske inte kan se på ultraljud.
    Till oss sa de att risken för missbildningar är något förhöjd vid IVF, men att det förmodligen inte alls beror på IVF:n i sig utan på att många som gör IVF är äldre... och att det snarare beror på det.

Risken för tvillinggraviditet är förhöjd om man återför två embryon, men det gör man bara i sällsynta fall. Och ni kan ju alltid säga nej till att återföra två om det kommer upp som förslag.
  • Hjärtefröjd

JoB: Var gör ni IVF? Det där med ständig väntan känner jag igen från RMC i Linköping. Blir så trött!!

• Hjärtefröjd

Cat rock: Det beror nog mer på kliniken är på om du har regelbunden cykel. En del kliniker föredrar korta, andra långa, men man kan ju alltid önska den ena eller andra.

• Hjärtefröjd
    JoB skrev 2011-11-09 08:42:40 följande:
    F*n nu får vi tydligen inte starta behandling förrän början av nästa år pga. för mycket för dom att göra på kliniken. Usch va ledsen och besviken jag blev nu.
    Men suck, jag är orolig för att det blir så för oss med...
  • Hjärtefröjd

Babylängtan01: Du har inte rätt att bestämma själv, men du kan alltid önska två. Dock krävs det nog en rad misslyckade återföringar eller att du är äldre för att läkaren ska gå med på det. Vi fick tillbaka två vid vår tredje återföring... men tyvärr gick det inte bättre för det.

• Hjärtefröjd

Man kan även få två om ett eller båda embryona har sämre kvalitet... ibland utvecklas ju inte alla embryon som de ska eller tappar celler vid upptining (FET).

• Hjärtefröjd

Där vi gör IVF måste mannen vara med hela dagen vid ÄP. Vid ET kan han däremot skriva på ett godkännande och då behöver han inte vara med.

Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011