• Parniara

Båtliv- flytväst till bebis

Hur har ni andra med båt gjort när ni har haft bebis?
    Min dotter är 3 månader och vi har snabbgående motorbåt. 

Flytväst till bebisen eller babybjörn och jag har flytväst? Funderar fram och tillbaka på vad som är bäst. Det känns säkrare att hon sitter fast vid mig än att hon har egen flytväst, men det känns konstigt att inte sätta på henne flytväst. Jag tror inte hon kan ha flytväst i babybjörnen. Kanske man kan ha henne i flytväst och binda fast henne vid mig?

Tips tack.  

• Svar på tråden Båtliv- flytväst till bebis
  • Bebis2010

Finns det ens flytväst till så små? Tror att minsta är 10kg. Vet faktiskt inte hur manska göra med små bebisar. Vi avstod från att åka båt.

• Lena

flytväst för annars kan du hamna på mage och drunkna bebisen. Det finns flytvästar för pyttesmåknottar. Elelr livvästar som det heter om de hjälper även dem som inte simmar.

• mian75

Här är en till motorbåtsfamilj . Vi har haft Baltics flytväst 0-15 kg. Deras minsta väst har två lägen för grenbandet. Ett "normalläge" där grenbandet knäpps i höjd med grenen och ett bröstläge där man knäpper grenbandet i brösthöjd så att västen blir lagom för barnet.

Sonen var nästan 10 månader när vi var ute första gången men dottern var endast två veckor (vägde ca 4 kg). Vi har alltid haft flytväst på barnet och på föräldrarna och sedan haft barnet i knät eller barnvagnsinsats.

• Lena
    Lena skrev 2011-07-14 20:42:30 följande:
    flytväst för annars kan du hamna på mage och drunkna bebisen. Det finns flytvästar för pyttesmåknottar. Elelr livvästar som det heter om de hjälper även dem som inte simmar.
    räddningsvästar hette det visst. Finns från 0kg
  • Alexi

Vi har faktiskt haft bebis i babyskyddet eller i selen på vår mage, ingen flytväst under det första året oftast. Men tvååringen har självklart flytväst bara hon kommer i närheten av en brygga. Fel eller inte men så har vi gjort i alla fall.

• Emmaoez

Absolut en liten flytväst till bebisen om du kan hitta det. Annars hade jag själv inte åkt båt med mitt barn. Att ha barnet på magen/bröstet låter ganska dumt med tanke på att de kroppsdelarna oftast är under vatten om du skulle behöva simma vid ev problem. Hoppas du hittar någon braGlad

• mian75

Såg att de gjort om sina räddningsvästar lite till att vara mellan 3-15 kilo men kolla på http://www.baltic.se/ och fliken räddningsvästar. Sen är det ju ganska bra att åka till en båtaffär och få prova en väst också så att man ser att den sitter bra.

• Triple Trouble

ramlar du av båten, och tuppar av och har bebisen på magen så hinner nog bebisen dessvärre drunkna.. Jag hade kört på flytväst!

• ollson

www.flytvast.nu/helly-hansen-kidsafe.html
    Denna flytväst e jättebra för bebisar.
    Jag tycker absolut att det e ett måste med flytväst å hålla barnet i famnen alt låta det ligga i barnvagnsinsatts.

It´s nice to be important, but it´s more imortant to be nice
  • Aci

Flytväst är (iaf för oss) ett måste...vi har också motorbåt och en dotter på 3 månader o hon älskar att åka båt. Vi brukar ha flytväst på henne o så håller ja henne i famnen eller så ligger hon i vagnen som vi ofta ha med. Skulle det värsta hända o dom små hamnar i vattnet är det ju lätt att plocka upp dom om dom har flytväst =)

Ett tips är att det brukar gå att hyra flytvästar på brandstationerna. Brukar vi göra då vi tycker det är lite onödigt att köpa en nu när hon e så liten och växer så fort. På vår branstation kostar det 5 :- per dygn att hyra så det är inte dyrt heller =) Det finns både varianter som är 0-15 kg och så finns det en som är 5-10 kg, den passa bättre på vår dotter så det kan va värt att fråga om det finns fler modeller o prova på plats.

Hoppas ni hittar en bra flytväst och kan njuta av sommaren på sjön!!

Svar på tråden Båtliv- flytväst till bebis