• Anonym (ledsen =()

Jag orkar snart inte mer, vi går under! =(

Jag vet inte mer vad jag ska göra.
    Min sambo och jag får försörjningsstöd från kommunen sen en tid tillbaka. 
    Min sambo har vissa psykiska problem som gör att han mår så dåligt att han inte orkar vara bland folk, han klarar inte av att jobba. ändå får han inte den hjälpen från psyk som han behöver. och trots att han förklarat sin situation för både soc och dom på psyk så vägrar dom sjukskriva honom.
    Dessutom kan han inte ta hand om våra tre barn själv för att dom är överaktiva och han klarar helt enkelt inte av det. Så det finns ingen möjlighet för mig att jobba eller plugga som jag verkligen vill göra.
    Våran minsta är 10 månader. Dagis kommer vi bara få ha för dem alla sen 15h/v .
    Det är under den tiden jag kommer ha möjlighet att plugga/jobba. Vilket inte är någonting =(
    Jag kommer inte att få mer tid eftersom min sambo kommer att gå hemma, och det inte går att få honom sjukskriven. Jag vet inte vad jag ska göra, han är självmordsbenägen och dom vet på psyk att han inte vill leva mer =( Varför hjälper dom honom inte??

Sen till de största problemet nu, vi har inga pengar kvar. Man får inte direkt stora summor att leva av från socialen. Min sambo har skulder som vi betalar av varje månad. Sen har jag tidigare konton hos Ellos, Halens, Ikea o något mer ställe som jag också betalar av varje månad. Vi har internet och boxer.
    Allt detta skaffade vi innan dessa problemen uppstog, så inga påhopp om det tack!
    Hade aldrig skaffat något av det om jag hade vetat detta =(
    Jag har också försökt att få säga upp mina abonnemang men det är omöjligt innan tiden för kontrakten gått ut =(
    Det enda vi har hemma i kylskåpet är en halv syltburk, senap, buljong, och lite smör.
    I frysen är det helt tomt. Det vi har kvar att äta är två tekakor, och ett halvt paket spaghetti. Jag har lite havregryn som blir gröt till lillgrabben. Men det är allt vi har.
    Jag har ätit en smörgås idag, utan någonting på. Det som finns sparar jag till barnen.
    Det är viktigast att inte dom är hungriga.
    Deras mat är spaghetti och ett glas vatten tills vi får pengar.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Vi har inget av värde att sälja heller.
    Jag har försökt få använda underkläder sålda, men nej inget napp alls.Jag gör vad som helst snart för pengar så vi kan handla mat =(
    När barnbidraget kommer in så dras alla våra räkningar och skulder, så vi får pengar mellan den 25e och den 30e. Det är såhär varje månad, och jag vet  inte längre vad jag ska göra.
    Har funderat på att gå till affären och stoppa mat innanför kläderna, för att barnen ska få äta sig mätta.
    Och när maten tar slut nu så kommer jag göra det.
    Snälla ni, ge mig tips på hur jag snabbt kan tjäna ihop en liten slant så ja kan handla mat till mina barn! =(

• Svar på tråden Jag orkar snart inte mer, vi går under! =(
  • Studentpappa

Nu vet inte jag vart ni bor men här i södra norrland är det ett grymt år för hjortron. Mamma plockade tre kg igår utan problem, hon slutade för att hon ej hade mer med sig att bära i. Till och med kepsen var full faktiskt, efter en snabb googling så kom jag fram till att hjortron betalar mellan 35-60/kg 
    Det bör inte vara några problem att plocka ca 10kg på några dagar om min ganska skraltiga mamma fixade tre kg igår.

När jag var liten och ville ha extrapengar till marknaden plockade vi blåbär och lingon, den säsongen är ju inte riktigt igång men kommer ju snart. Fanns iofs blåbär i helgen när jag var i skogen. Här ser du lite ca priser från förra året. www.barkopes.se/hem.htm

Panta burkar går ju också, har ni stålskrot hemma? Allt stålskrot går att sälja för några kronor per kg, koppar, aluminium etc ger mest betalt men har man en massa skrot som ligger blir det pengar.  

• Nyfiken gul

men för sjutton prata med alla dom ni är skyldiga pengar!! NU!!

Soc har räknat ut att ni ska ha en viss summa att leva på och det är ju dom pengarna ni har. Finns det inget mer så finns det inget. Enkelt.

Dra ner på    avbetalningarna och kanske bara ta nån hundring på varje ställe. och säg upp ALLT ni betalar på så ni inte står och betalar på fortsatta krediter.

Ni ska betala hyra och el - inget annat just nu tills ni får råd att ta tag i era skulder.

Kontakta gärna kronofogden också om ni har skulder där och förklara läget, dom kan hjälpa er att ringa inkassoboloag osv.

Soc kommer inte att hjälpa er med mer pengar eller matkuponger eftersom dom har räknat att pengarna ska räcka. NI har valt att betala skulder istället för att köpa mat. Då får ni stå ert kast.         

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (ledsen =()

tack för era svar.
    grejen är att skulderna gått till kronofogden innan, och att vi gjort upp avbetalningsplan med flera olika inkassobolag. betalar vi inte så går de till kronofogden igen, och då kan dom göra utmätning i hemmet.

tack för alla bra tips, ut i skogen ska jag bege mej! tyvärr har vi inget skrot hemma.
    men är jättetacksam för alla tips vi kan få =) försöker att se positivt men det är svårt nu..

sambon har varit på akutpsyk o pratat, jag har pratat me dom, sen har vi även varit på en annan psykmottagning.
    men ingen hjälp. vart ska man då vända sig? han har varit på bägge dessa ställen flera gånger o försökt få hjälp.

jag jobbar inte, eftersom att barnen är väldigt överaktiva, vi står nu i kö för utredning för ADHD/DAMP på dom två äldsta. och min sambo klarar inte av att ta hand om dom själv. han kan bli skitförbannad och stå och skrika på dom, eller bara gå ifrån. då vill jag vara här som en trygghet för både mannen och barnen så  det inte ska behöva gå så långt. tyvärr finns inga anhöriga som vill ställa upp heller..

• NadiaMi

Jag undrar hur boxer ställer sig till att kanske inte få några pengar alls ifall ni inte kan betala och låter skulden förfalla... 
    Det är inte det roligaste alternativet men det kan vara ett sätt att "tvinga fram en uppsägning".
    Ring och förklara läget - att ni måste välja mellan att betala räkningar och köpa mat till barnen och att barnens mat är viktigare än TV-kanalerna. Ni kommer inte att kunna betala så helst vill ni att abbonnemanget sägs upp, och om det inte kan ordnas kommer ni att tvingas samla räkningarna (och skulden) på hög.

Hur länge har ni kvar, och hur stora är skulderna till de andra kreditorerna?

En annan sak ni kan göra är att ringa runt och fråga om ni kan få en del av skulden avskriven, eller iallafall räntefritt under några månader medan ni betalar av en av dem och sedan kan lägga en lite större summa på den som ni har fått som 'vilande'.
    De flesta vill hellre ha en del pengar än inga alls och det innebär även en del krångel för företagen ifall de måste fixa pappersarbete till inkasso och kronofogden - och kan därför gå med på att skriva av räntan om ni betalar in den kvarvarande summan inom ett visst datum. Kanske inte den mest ideala lösningen det heller, men det skulle iallafall innebära att någon eller kanske t.o.m några av skulderna skulle försvinna.

Vad gäller din sambos problem så ge inte upp.
    Vill psyk inte hjälpa till så gå till en 'vanlig' läkare och förklara situationen. Då blir det ytterligare en person som får ett finger med i spelet och chansen att ni blir hörda ökar iallafall litegrann - vilket är klart bättre än att bara låta det vara och ge upp.

Kan du plugga på distans så kan du plugga hemma och borde även få mer rätt till dagis för den tid du ska lägga på studierna - speciellt om sambon är under utredning för eventuell sjukskrivning. Det kan iallafall ge lite mer stabilitet och läser du något du verkligen är intresserad av så kan du klara kursen även om det kan kännas jobbigt i vardagen att få allt att gå runt.

Nu börjar det även mogna på lite ute i naturen och man kan hitta svamp och bär.
    Frukt mognar inte förrän senare, men det går iallafall att dryga ut det litegrann, och om barnen är gamla nog kan även de tycka att det är mysigt att spendera en halvdag i skogen med matsäck och blåbärsplockning. 

Hjälp med mat borde ni få även om ni annars inte är under normen - men soc uppmanar ofta till att strunta i att betala av skulderna och istället lägga pengarna på hyra och mat i första hand.
    Ta kontakt med kyrkan eller någon annan hjälporganisation i närheten så kanske de också kan ge er något bidrag för att komma igenom månaderna lite lättare.                    

• Anonym (...)

Usch vad trist. Lider med dig. Det är svårt att förstå hur barnfamiljer, eller människor överhuvudtaget, kan få ha det såhär i dagens Sverige. Vi samlar massor med pengar i stora tv-galor till barn i andra länder, men glömmer bort våra egna svenska barn. Fy skäms Sverige!
    Ja vänd er till soc för matkuponger till barnen! Eller kyrkan, dom kan också hjälpa med mat. Inte så roligt kanske, men det är ju för eran överlevnad.
    Det är nog svårt för er att få lån, men försök på en bank som ger lån utan säkerhet. Prata med dom och förklara att ni vill lösa in dom krediter ni har. Det brukar ändå vara fördelaktigt i jämförelse med flera smålån. Ni verkar ju ändå kunna betala av på era skulder varje månad. Men har ni betalningsanmärkningar går inte det heller. Annars är det värt att prova iaf. Ett annat tips är att samla burkar. Inte heller så glamoröst, men där kan man hitta ett par hundralappar efter en helg.

Det är svårt att sätta sig in i din ekonomiska situation fullt ut, eftersom jag själv inte har varit där. Däremot läget med din man förstår jag bättre, och det finns bara en bra väg ut, och det är hjälp! Hjälp hjälp och åter hjälp. Han måste få det akut! Vet att det inte är lätt och att man måste tjata sig till det. Vilket inte är det lättaste när man mår dåligt. Men där måste ni kämpa på för allt i världen! Det gäller att hitta rätt person och när ni gör det så kommer han att få hjälp! Prova att gå via familjerådgivningen, den är gratis. Uppmärksamma dom där hur han mår och hur ni påverkas av det. Dom kan hjälpa er vidare på rätt sätt. 
    Jag önskar dig/er verkligen lycka till!     

• roffe

Men om Ts får ett jobb har hon råd med mer barnomsorg, och om ts man ringer spykakuten och åker in ( ta med barnen) och ni säger som det är, depression med självmordstankar och sociofobi, så måste dom ju iaf ge honom en ny läkare som kan ge medicin. Sen kanske ni kan få hemhjälp, alt att han lägger in sig själv på psyk och Ts skaffar jobb. Så slipper dom socpengar.

• NadiaMi

Förresten, om ni tänker söka efter ett lån att samla skulderna under så gör upp en hållbar kalkyl där ni visar hur det går runt med den inkomst ni har och på vilket sätt det förbättrar läget för er rent ekonomiskt.

Banker och låneinstitut gör annars sina egna beräkningar och där går de efter normer som man inte nödvändigtvis lever efter. Matkontot t.ex. kan hållas lägre än 'den standardiserade normen' och sedan beror det även på vad man har för utgifter runt om, som försäkringar, eventuell bil mm.  

• roffe
    roffe skrev 2011-07-14 21:08:06 följande:
    Men om Ts får ett jobb har hon råd med mer barnomsorg, och om ts man ringer spykakuten och åker in ( ta med barnen) och ni säger som det är, depression med självmordstankar och sociofobi, så måste dom ju iaf ge honom en ny läkare som kan ge medicin. Sen kanske ni kan få hemhjälp, alt att han lägger in sig själv på psyk och Ts skaffar jobb. Så slipper dom socpengar.
    vad säger ni när ni är på psyk? skrik och gråt, säg verkligen hur illa det är och överdriv gärna så dom verkligen fattar. se tillatt din sambo visar exakt hur illa han mår så det inte är "jo jamår lite dåligt o eeeeh" utan samla kraft innan och visa utav bara helvete att ni vill ha hjälp. hota med att gå till tidningen, säg att ni har fi fan bett om hjälp flera gånger, nu får ni ta ta g i det här! dom måste ju fan lyssna, man blir ju upprörd :/
  • Nyfiken gul
    Anonym (ledsen =() skrev 2011-07-14 21:05:18 följande:

tack för era svar.
    grejen är att skulderna gått till kronofogden innan, och att vi gjort upp avbetalningsplan med flera olika inkassobolag. betalar vi inte så går de till kronofogden igen, och då kan dom göra utmätning i hemmet.

tack för alla bra tips, ut i skogen ska jag bege mej! tyvärr har vi inget skrot hemma.
    men är jättetacksam för alla tips vi kan få =) försöker att se positivt men det är svårt nu..

sambon har varit på akutpsyk o pratat, jag har pratat me dom, sen har vi även varit på en annan psykmottagning.
    men ingen hjälp. vart ska man då vända sig? han har varit på bägge dessa ställen flera gånger o försökt få hjälp.

jag jobbar inte, eftersom att barnen är väldigt överaktiva, vi står nu i kö för utredning för ADHD/DAMP på dom två äldsta. och min sambo klarar inte av att ta hand om dom själv. han kan bli skitförbannad och stå och skrika på dom, eller bara gå ifrån. då vill jag vara här som en trygghet för både mannen och barnen så  det inte ska behöva gå så långt. tyvärr finns inga anhöriga som vill ställa upp heller..

utmätning gör dom bara om det finns något att ta vilket det just nu inte finns. Ni äger ju inget eftersom ni får socbidrag och man gör inte införsel på socpengar.

Kronofogden får om jag inte har helt fel inte heller göra utmätning om en familj går på socbidrag.

Jag tycker att ni ska ringa till kronofogden och få rätt information. Ni sitter förmodligen och betalar pengar helt i onödan.     
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Är det så farligt då om de gör utmätning i ert hem? Ni hade ju ändå inget ni kunde sälja???

Era barn måste ju få mat? Och det verkar ju inte osm om ni någonsin kommer att kunna jobba och tjäna pengar.

Svar på tråden Jag orkar snart inte mer, vi går under! =(