• diamonds

Söva om på natten med hjälp av napp?

Är det någon som lyckats sluta nattamma genom att försöka ge barnet napp istället?
    Min 4, 5 månaders bebis tar nu nappen ibland när jag provar på dagen. Jag är lite osäker på vad jag vill egentligen. Ni som använder napp: Hur ofta vaknar era barn för att få nappen på nätterna? Jag har nämligen hört att det kan bli otaliga gånger...
    Vad ser ni för fördelar/ nackdelar med nappen?
    Blir jätteglad om ni delar med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Söva om på natten med hjälp av napp?
  • Tjohejsan

Hej!

Jag sövde om min son på natten med napp när han var ungeför 3 månader. Det gick jättebra. Han somnade på 2 röda! Det var så jag fick länge och längre mellan amningarna. När han var 7 månader så ammade han inte längre nattetid. Men då fick han välling på kvällen innan läggning så han var riktigt mätt förstås.

Gott och ont med napp tycker jag. Han kan inte sova utan men den är ju jättebra vid många tillfällen. Man får bara programera in sig att alltid ha med de. Och framtida nappavvänjning ser jag som ett kommande problem... ;)

• en glad

Napp är en jättebra uppfinning; får barnet att slappna av, sova bättre och förhindrar psd! Jag har haft flera barn med resp utan napp och de lugnaste och lättsammaste är de som nappat. Jag har inte tvingat någon att sluta genom att tex lura barnet att skicka nappen till tomten eller ge till kattungarna på Skansen. De har fått vara med och bestämma slutdag själv. Alla har gjort det mellan 4 - 6 år. Alla har haft napphål (öppning) mellan käkarna då. Ingen har behövt tandställning.....

Kör på med nappen!

• Nosan83

Hej min son e 2 månader och han använder napp. Jag är jätte glad för den. Han e aldrig mer jätte ledsen utan tröstas utav nappen när jag inte räcker. HAn somnar jätte lungt på natten med sin napp. Han sover ofta hela nätter och han vaknar inte och vill ha nappen det funkar jätte bra.

Jag har oxå hört att barn vaknar ofta på natten och vill ha napp men min son gör det inte. Men antar att det är olika från barn til barn.....Men jag tycker att du ska testa.

Lycka till

• Jessica82

min son somnar med napp men sekunden innan spottar han ut den...han vill visst inte ha kvar den när han väl somnat väldigt skönt tycker jag

• Pallas

Jag tror inte att det skulle vara mitt första steg i allafall. Min erfarenhet är att man då sen får springa och stoppa i nappar istället för att amma (barnet vaknar hela tiden när det tappar nappen), dvs inte mycket bättre i mina ögon. Jag skulle hellre försöka hitta ett annat sätt att söva om för att slippa napp i första hand.

• Cissela

Mina flickor har alla tre haft (minsta har) napp. De har bara natt ammat precis i början så om du kan byta till napp vet jag ej men angående napp på natten så har det aldrig varit ngt problem för oss. De tjejerna som är äldre nu fick man ge nappen kanske max en gång per natt. Minsta lilla tjejen spottar ut sin napp när hon somnar och vill sedan inte ha den när hon sover.

Fördelar är väl att det är en extra trygghet. Sugbehovet blir tillgodosett, mina barn har varit väldigt snuttiga. Jag inbillar mej att det är lättare att sluta med napp än tummen.
    Nackdelar: Båda mina stora tjejer kommer att få ha tandställning, på grund av nappen sa tandläkaren... Och en annan nackdel hur många nappar vi än hade så tyckte jag att vi aldrig hittade någon...

• Cissela

Föresten så kom jag precis på att mina stora tjejer började sova hela natten ungefär samtidigt som de tog nappen (när de var en eller två veckor gamla) om det har med nappen att göra vet jag inte. Lilltjejen tog nappen direkt men började inte sova hela natten förrän hon var runt en månad.

• Tjohejsan

Att måste gå upp för att stoppa in nappen i munnen tar typ 5 sek men amma betydligt längre så för mig var det absolut värt att börja med napp. Nu när killen är 1 år hittar han nappen själv. Lägger ut ca 4 nappar runt om och han greppar någon av dem och stoppar in själv i munnen.

Tycker att denna nappvarning är överdriven. Den är en jättebra tröst. Visst, man måste vänja av så småningom men då är de ju lite större och förstår mer.

• Pärlan81

Min erfarenhet: Sonen tog inte napp på 5 månader ville tutta på mig. I och med det så när han vaknade så ville han ju somna på samma sätt han var van vid så det blev påfrestande för brösten och jag kunde liksom inte mysa när jag ammade. Vid 5 månader efter ett antal försök med olika nappar, tog han äntligen den. Då började vi söva med nappen istället. Vi vaggade o sjöng och det gick bättre o bättre. Vår son har varit svår att natta och kan vara fortfarande.
    Han är inte så beroende av nappen fortfarande utan bruka spotta ut den och vaknar inte för det. det är nog olika. Nu är han ju lite äldre och brukar hitta tutten själv i sängen och sätta tillbaks den.

• Tjohejsan

Pärlan81: Samma här, han behöver den för att somna men spottar ut den efter ett tag utan att vakna. Det är bara ibland han vaknar upp efter flera timmar och vill suga på nappen för en hjälp att somna om.

Konstigt att så många är livrädda för att använda napp. Verkar som en del har ngn uppfattning att "nu är det kört".

• Tjohalia

Vi brukar inte behöva stoppa in nappen så mcyket på nätterna, när hon väl har somnat brukar hon inte behöva den... Dock äter hon på nätterna ändå (8 månader gammal), när hon blir hungrig så duger inte nappen längre helt enkelt, då blir hon jättelessen och ingen annat än en flaska får tyst på henne igen.

Fördelarna är ju helt klart att när hon blir missnöjd, tex less när vi är och handlar eller nät hon blir lessen så är nappen en tröst. Den funkar i princip alla lägen, "ljuddämparen" är ett bra ord
    Dessutom minskar ju risken för plötslig spädbarnsdöd om dom har napp! När dom suger kommer dom ihåg att andas (anledningen till att alla barn som hanmar på NEO får napp). Och det är ju en fördel.

Tyckte mest att den var jobbig i början då hon stördes så fort hon tappade den, nu ser jag just inga nackdelar med den förrutom framtida avvänjning...

Tycker 4,5 månader låter i tidigaste laget för att bebisen ska klara sej hela natten utan mat, men du kanske menade att du inte ska behöva ge VARJE gång bebisen vaknar??

• Pärlan81

tjohejsan: Ja vi verkar ha detsamma Jag tror inte avänjningen kommer bli så brutal i framtiden då han egentligen inte kräver den nu. Han får den när han är ledsen och när han ska sova. Ibland har han den i vagnen. Men jag vet många som har barn som inte kan var utan sina nappar nästan nånting. De kommer nog få det svårare.

Jag fattar inte heller denna rädsla. För mig var det en fördel för äntligen kunde man njuta lite av att amma utan ömma bröst som blev överfulla så man fick pumpa ur av allt tuttande. Dessutom fick sambon en chans att natta sonen med.

• Pärlan81

Min son åt minst en gång på natten efter det vi gav napp vid 5månader. Det som var bra var att han avvänjde sig vid att tutta sig till sömns på mig som sovrutin. Han vaknade fortfarande för mat på natten men inte 5-6ggr som innan. Dessutom så hade jag mat så det räckte och blev över så där vart det inga problem. Han gick upp upp upp.
    Jag vet att jag pratade med bvc om att han vaknade så många ggr. Man trodde ju först att han inte blev mätt men eftersom han gick upp så mycket så vart det ju inga problem där som tur var.

Svar på tråden Söva om på natten med hjälp av napp?