• Anonym (Mammsen07)

Blir så arg och ledsen! :/

Jag har en son på 4,5 som äntligen börjar få lite utredning i dagis osv pågrund av sin aggressiva sida.
    Han vet inte hur han ska ta kontakt med andra barn och knuffas och till och med slår dom..
    Dom tror han har tecken till ADHD och därför ska han få specialpedagog..
    men hur ska jag göra hemma, jag tycker jag och sambon e arg på honom hela tiden.. jag sover inte om nätterna pågrund att jag känner jag bara skriker till honom osv..
    Jag försöker va konsekvent, men det e så svårt.. . jag jobbar själv med barn osv och där har jag inga problem med och sätta lugna , men bra gränser.
    Jag kan eks säga till honom att städa sitt rum , han VÄGRAR!!! han gör det aldrig, jag försöker hjälpa till lite, men då tror han att mamma gör allt...

Vi har en kattunge på 11 veckor, självklart min son ÄLSKAR katten, men e väldigt hårdhänt.. vi har försökt och förklara för honom vad som händer om han e elak mot henne.. men tydligen så hjälper inte det :(
    vi har sagt till honom att e han elak mot katten så får vi lämna henne till nån annan .. funkar heller inte.
    Allså katter tål mycket, men inte och bli dragen i svansen och bärd i skinnet på ryggen..

Min son e väldig gosig pojke, med MÅNGA bra sidor som massa energi och måste aktiviseras mycket.
    vi e mycket ute, men en dag inne en dag då e det kört då klättrar han på väggarna, får liksom inte ut energien.
    Ingen vill passa honom, för att han kan va farlig några gånger, när han får raserianfall så flyttar sig alla..han har slått så många äldre barn upp till 9 år som gråter av smärtor.
    Hans pappa vill inte ha någon mer kontakt med honom pågrund av detta .. Min sambo e jätteduktig med sonen dom har pojkkvällar och massa sånna saker som e bara mellom pojkar.. men till och med han vet inte vad han ska göra många gånger.. 

Jag bara gråter och gråter för jag vet inte vad jag ska göra här hemma.
    Time-out funkar inte..  och förklarar du saker så säger han 90% Va? Va? Va?
    (ska kolla öronen)
    Men har du några tips? vad ska jag/vi göra.. jag e så trött .. .ingen energi och jag brukar ha MASSOR!
    sover inte eller nånting längre nästan.. 

// Mammsen 

• Svar på tråden Blir så arg och ledsen! :/
  • Anonym (Mammsen07)

*puffar*

• barnpsykologen margit

Hej!
    Barn vill inte vinna över vuxna och i ditt fall låter det som om han har gjort det. Pappa vill inte ha med honom att göra och mamma gråter och gråter. Sambon tycks ha tagit sin roll på allvar men är också osäker.
    Det första ni ska göra är att börja behandla honom som det lilla barn han är, 4,5 år, med mycket överskottsenergi och kärlek, men med en lite sen social förmåga.
    Barn blir otrygga av vuxna som inte vet vad de ska göra.
    Även om din son är stark när han blir arg så är ni vuxna starkare och större  och klokare på alla sätt och det ska ni visa honom.
    Hindra honom handgripligen från att slå andra barn. Det är inte säkert att ord räcker, att man säger till. Hjälp honom att hålla i armarna som slår, låt honom inte orsaka skada. Han behöver hjälp att uttrycka sin ilska på ett mognare sätt, men först måste han hindras att ställa till det för sig.
    Låt honom inte ha katten själv. Var med när han har den. Hjälp och visa honom hur han ska göra när han lyfter den. Det räcker inte att säga till.
    När det gäller städning behöver han uppenbarligen mycket hjälp och både närvaro och föredöme av en vuxen.
    Att städa är inget en 4-åring klarar av på egen hand. Så igen ställ gärna krav på honom, men kraven måste vara anpassade efter hans ålder och utvecklingsnivå.
    Så mitt tips är att ni tar tillbaka makten i familjen och hjälper din son att utvecklas från den nivå han faktiskt befinner sig på.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Blir så arg och ledsen! :/