• Tow2Mater

Separera med små barn utomlands

Normalt är det ju så att man inte bara kan ta barnen och flytta ur landet utan den andra förälderns tillåtelse, tror det gäller de flesta länder. Vet inte vad Irländsk lag säger, men varför skulle den hindra dig från att träffa dina barn, om du väljer att flytta? Jag är också utlandsboende, och väl medveten om vad som gäller angående barn och flytt. Att man inte kan ta med sig barnen och flytta hur som helst är ju för att skydda dem. Men Irland som andra länder borde väl ha bestämmelser om umgänge, etc.

• Tow2Mater

Tja, jag flyttade själv med min mor till annat land som liten, och såg min pappa två ggr per år efter det. Men nog förblev han min pappa för det, och vi höll kontakten på andra sätt också.

Det skulle ju vara lika orättvist mot den andra föräldern om man bara kunde ta barna och flytta "hem". Sist och slutligen är det ju vad som är bäst för barnen som ska vara det viktigaste, och att slitas upp från sin invanda miljö och kanske hamna på ett ställe med nytt språk och främande männniskor etc, är inte det bästa. Sen vad som känns "rättvist" för föräldrarna är oviktigt i sammanhanget. Jag är själv i samma situation ifall jag nån gång skulle separera, och jag vet flera separerade som stannar i ett land enbart för barnens skull under tiden de växer upp. Man gör ju sina val i livet, och det här är ju ett av dem. 

• Tow2Mater

Vet faktist inte om de var överens, men jag skulle gissa de var det (och jag vet inte hur reglerna såg ut då). Har alltid vetat att han funnits där om jag velat kontakta honom, fast vi inte setts så ofta. Kan inte minnas jag saknat honom i vardagen, de skiljdes då jag var tre tror jag och sen bodde jag med bara mamma ändå. Sen flyttade vi några år senare.

Svar på tråden Separera med små barn utomlands