• ebben

safari i afrika?

Undrar lite om att fara till afrika nånstans o åka på nån safaritur......... Har nån varit med barn på nå sånt??
    Var var ni i såfall,vad kan ni tipsa om?

Vi är 2 vuxna,o sen barnen som NU är 14,7,5½ . tänkte iså fall spara o fara om ett par år-vad tros om det??

Alla tips välkomna!!

(har varit på lite resor med de nu,som tex cypern,mallis osv.......) Vore kul med lite annorlunda resa! O förhoppningsvis få se en elefant eller nåt vilt.          

• Svar på tråden safari i afrika?
  • Dixie

vi har i Tanzania på Safari för några år sedan (utan barn) och jag tror nog ni ska vänta tills barnen är kring 10 år för att de ska ha ut något av det och det är ofta långa dagar i bil med väntan på djur, så barnen behöver lite tålamod! 
    Men det är nog vår bästa semester - en upplevelse! Vi åkte med Jambo tours.  

• ebben

jo,tanken är ju inte att fara typ nu.........vi ska till mallorca nu.

Men som sagt en börjar förskoleklass/6års nu till hösten,o den andre börjar 1an. o så då stora tösen......
    Tänkte det blir lagon om sådär 3år.
    NÄR på året far man till afrika? hr de nå regnperioder eller sånt att akta sig för??
    Kenya ,tanzania eller nå sånt...    

• evaoregon
    ebben skrev 2011-07-15 19:46:59 följande:
    jo,tanken är ju inte att fara typ nu.........vi ska till mallorca nu.

Men som sagt en börjar förskoleklass/6års nu till hösten,o den andre börjar 1an. o så då stora tösen......
    Tänkte det blir lagon om sådär 3år.
    NÄR på året far man till afrika? hr de nå regnperioder eller sånt att akta sig för??
    Kenya ,tanzania eller nå sånt...    
    10-12 år bör barnen helst vara.

Här finns en sida där du kan läsa om när det är bäst att åka på safari i Tanzania och Kenya.

www.savannen.com/faq.htm
  • Lotta och Sven

Jag och min familj (barn 5, 7 och 10 år) åkte förra året med Dahlsafaris som anordnar safariresor till Tanzania. De gav mig tipset att dra ner på tempot mär jag reser med barn och undvika t.ex. Serengeti som kräver jeepåkning över enorma områden. I allafall, vårt program täckte in parker som det var korta transportsträckor till samt med bra vägar.

Kan rekommendera att ni tar hotell med pool och familjerum samt lägger in någon mellandag under safarin. Vi besökte själva nationalparkerna: Arusha, Lake Manyara, Ngorongorokratern och Tarangire. Det blev en bra semester som hela familjen uppskattade.

• Lotta och Sven

Jag och min familj (barn 5, 7 och 10 år) åkte förra året med Dahlsafaris som anordnar safariresor till Tanzania. De gav mig tipset att dra ner på tempot mär jag reser med barn och undvika t.ex. Serengeti som kräver jeepåkning över enorma områden. I allafall, vårt program täckte in parker som det var korta transportsträckor till samt med bra vägar.

Kan rekommendera att ni tar hotell med pool och familjerum samt lägger in någon mellandag under safarin. Vi besökte själva nationalparkerna: Arusha, Lake Manyara, Ngorongorokratern och Tarangire. Det blev en bra semester som hela familjen uppskattade.

• Madicken

Vi var på 48 tim safari (naturreservat) i Sydafrika med barn som var 2 år resp 4 år. Så jag tror absolut att en 14 resp 7 år skulle klara längre safariresor. Vi åkte flera timmar i sträck i en skumpig jeep och barnen älskade att titta på djuren.

Jag kan rekommendera Sydafrika. Vi bilade från Kapstaden längs med Garden route till Port Elisabeth där vi var på safari. Vi var tvungna att hålla oss utanför Malariaområden eftersom våra barn var för små för Malariaprofylax. Det var otroligt vackert, billigt och trevliga människor.

Svar på tråden safari i afrika?