• Annielee

Min hypotyreos blev en hypertyreos????

Vi har försökt bli med barn i 2 år snart utan resultat. Man såg att jag hade en lindrig hypotyreos och jag fick börja äta levaxin för att öka chansen att bli gravid.

I veckan fick jag hjärtklappning och svårt att sova och tog nya prover som visade att jag nu var rejält hyper.....läkaren sa att detta kanske går tillbaka om jag slutar med tabletterna nu...nya prover om två veckor...

Nu är jag livrädd att jag fått en hypertyreos......någon mer som varit med och samma sak?? Gick eran hyper över då ni slutade med tabletterna??

• Svar på tråden Min hypotyreos blev en hypertyreos????
  • shine

Hej!
    Kollade läkaren om du hade förhöjda antikroppar? Har man Hashimoto, vilket leder till underfunktion i sköldkörteln (som är vanligast), så kan man skifta mellan. 

• Annielee
    shine skrev 2011-08-13 20:43:49 följande:
    Hej!
    Kollade läkaren om du hade förhöjda antikroppar? Har man Hashimoto, vilket leder till underfunktion i sköldkörteln (som är vanligast), så kan man skifta mellan. 
    Jo jag har båda Trak och TPO-ak som är förhöjda men visste inte att man kunde skifta? Men hur som helst tror jag i detta fall att han övermedicinerade mig....han bad mig dubbla dosen fastän jag låg bra i övre referensintervallet i T3 & T4......men vet inte...
  • shine

När man har Hashimoto vill man ha ett lågt TSH för att hålla ned antikropparna. Jag själv hade sist 0,2 i TSH.

Hur mycket höjdes dosen? Kroppen klarar inte av en snabb ökning av dosen.

Jag fick tipset att lyssna på min kropp, höja dosen med 0,25 mcg, känner jag ingen hjärtklappning under två veckor kan jag höja dosen igen med 0,25 mcg. Fortsätta så tills man får hjärtklappning. När man får det, gå genast ned till föregående dos. Sen kan kroppen vänja sig med den dosen och man får testa detta igen.

Mitt tips är att lyssna till din kropp och känn efter hur du mår. Det kan inga referensvärden tala om för dig!

• Annielee
    shine skrev 2011-08-15 11:26:27 följande:
    När man har Hashimoto vill man ha ett lågt TSH för att hålla ned antikropparna. Jag själv hade sist 0,2 i TSH.

Hur mycket höjdes dosen? Kroppen klarar inte av en snabb ökning av dosen.

Jag fick tipset att lyssna på min kropp, höja dosen med 0,25 mcg, känner jag ingen hjärtklappning under två veckor kan jag höja dosen igen med 0,25 mcg. Fortsätta så tills man får hjärtklappning. När man får det, gå genast ned till föregående dos. Sen kan kroppen vänja sig med den dosen och man får testa detta igen.

Mitt tips är att lyssna till din kropp och känn efter hur du mår. Det kan inga referensvärden tala om för dig!
    Aha , problemet är att vi har svårt att bli med barn och då rekommenderas att TSH ska hålla sig runt 1....

Dosen dubblades från 50 till 100 mikrogram....det blev inte bra..fick sluta helt med medicinen och nu ska jag ta nya prover i veckan för att se om jag kan börja äta levaxin igen...tänker dock vara superförsiktig denna gång..
  • shine

Såg nu att jag skrev fel enhet, det ska vara 25 mcg.

50 mcg är för snabb höjning. Då stressar du kroppen. Man höjer max 25 mcg åt gången.

Hmm det har jag inte fått höra. Jag går hos Dr Wiklund, han är lite av en guru på området. Jag sa till honom att vi försökte bli gravida, han fortsatte pressa mitt TSH så jag låg strax innan 0. Jag blev gravid, har nu en kille på snart 5 månader :).

Min gissning är att ni höjt medicinen för snabbt.

Har dom några andra värden? Jag hade ett lågt blodvärde, ferritin. Det är tydligen vanligt bland oss. Jag käkade lite järntabletter och märkte skillnad i mitt välmående.

Sen är det jätteviktigt att INTE äta något som innehåller järn eller kalcium, två timmar innan och två timmar efter du tar tabletten. Annars verkar den inte. Men det kanske du vet redan ...

• Annielee
    shine skrev 2011-08-15 14:45:41 följande:
    Såg nu att jag skrev fel enhet, det ska vara 25 mcg.

50 mcg är för snabb höjning. Då stressar du kroppen. Man höjer max 25 mcg åt gången.

Hmm det har jag inte fått höra. Jag går hos Dr Wiklund, han är lite av en guru på området. Jag sa till honom att vi försökte bli gravida, han fortsatte pressa mitt TSH så jag låg strax innan 0. Jag blev gravid, har nu en kille på snart 5 månader :).

Min gissning är att ni höjt medicinen för snabbt.

Har dom några andra värden? Jag hade ett lågt blodvärde, ferritin. Det är tydligen vanligt bland oss. Jag käkade lite järntabletter och märkte skillnad i mitt välmående.

Sen är det jätteviktigt att INTE äta något som innehåller järn eller kalcium, två timmar innan och två timmar efter du tar tabletten. Annars verkar den inte. Men det kanske du vet redan ...
    Hej igen, vilken läkarklinik jobbar din läkare...undrar om du har samma som jag?

Jo 50 mikrogram är en rejäl höjning...vet inte varför han ordinerade mig att göra så....det var ju inget jag själv hittade på...

Jaha det är alltså ok att ha runt 0? Konstigt....för alla fertilitetskliniker rekommenderar ju TSH 1...vem ska man tro på då??

Andra värden är också kollat...typ B12 och homocystein mm

Jodå jag tar tabletten typ 05 på morgonen..långt innan frukost...så det är inget problem...
Svar på tråden Min hypotyreos blev en hypertyreos????